Linux med mailserver og webserver
Fra : LM

Dato : 29-12-02 00:42

Hej gruppe,

jeg har en gammel 233 mhz maskine med 64 mb ram og 2 GB harddisk.

Den kunne jeg godt tænke mig at prøve at installere Linux på.

Jeg vil bruge den som webserver (med PHP) og mailserver.

Jeg er helt ny i Linux, og ved ikke hvilken der er nem at gå i gang med, som
samtidigt kan køre tilfredsstillende på min gamle maskine.

Håber i kan hjælpe.

Mvh Lars

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-12-02 00:59

LM skrev Søndag den 29. december 2002 00:41 i dk.edb.system.unix:

> [...]
> Jeg er helt ny i Linux, og ved ikke hvilken der er nem at gå i
> gang med, som samtidigt kan køre tilfredsstillende på min gamle

Jeg køre med Mandreke, og er godt tilfres med den, RH siger dem der
køre med den også er god, SuSe mener jeg at forstå også er OK som
begynder dist.
Debian er der mange erfarne Linux bruger der fortræker, men det er
ikke så god for newbie.
Fælles for alle 4 er at de kan klare det du ønsker.

Ivar Madsen

Fra : P og T

Dato : 29-12-02 01:08

"LM" <nospam@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> samtidigt kan køre tilfredsstillende på min gamle maskine.

E-Smith Server and Gateway, eller mere korrekt SME, er det absolut letteste
at gå til som jeg har set. Det er bygget på RedHat 7.1, og din maskine vil
være mere en nok for at køre den. Læs lidt her:
http://edocs.mitel.com/6000_SME_Server/smeserveruserguide/English/index.html

Det er egentlig bare at downloade her:
http://e-smith.org/content/downloads/, brænde ISO'en og installere. Hvis din
maskine kan boote fra CD så er det ultranemt. Ellers må du oprette en boot
disk med de utillities der er på CD'en

Per

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 02-01-03 04:01

..

> [...]
> din maskine kan boote fra CD så er det ultranemt. Ellers må du oprette en
> boot disk med de utillities der er på CD'en

Kan varmt anbefales.!
Overvej måske en lidt ældre udgave end den nyeste -
jeg har nemlig ikke nogle planer om at opdatere til en nyere, end den jeg
bruger nu (5.1.2) på en 200 MHz computer.
--
med venlig hilsen Preben
http://kittelmann.dk

Fra : Esben Laursen

Dato : 29-12-02 01:17

> [...]
som
> samtidigt kan køre tilfredsstillende på min gamle maskine.

Jeg begyndte med en RH, der er vildt meget hjælp at få i over alt med
rødhætten..

Derimod er jeg kommet til at elske debians apt-get system, da det letter
installationerne meget, og ja jeg ved godt den er kommet til RH men det er
altså ikke helt så gennemført (syntes jeg ikke)

Når alt kommer til alt, kommer det nok an på om man vil køre grafisk eller
ej.
Debian'en vil jeg mene der egner sig mest som server (mange mener nok
modsat) da den fylder lidt kan køre på små maskiner, og som standart ikke er
grafisk.
Jeg kører en Debian med Samba, apache, php, mysql, qmail, proftpd, firewall,
nat og andet guf på en P100 med 24 RAM

Rødhætten er derimod mere brugervennelig, men meget grafisk, fylder meget og
kræver en noget større maskine.. Derfor tror jeg mange bruger den som
arbejdsstation, som den nok (især 8'eren) er egnet til.

Hilsen

Esben
Som garanteret få bøllebank for sine fuldstændige subjektiv holdining til
Rødhætten =)

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-12-02 03:59

"Esben Laursen" <hyber@NOSPAM-PLEASE.hyber.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det er
> altså ikke helt så gennemført (syntes jeg ikke)
Bare for at kaste grus, så er BSD bedre anlagt med hentning af
pakker(ports) - en kommando og den henter det den skal bruge, uden først
at skulle udfylde en fil, med hvad den skal hente..

> Når alt kommer til alt, kommer det nok an på om man vil køre grafisk
eller
> ej.
På en server? har ikke hørt om at man kører grafisk på en server

> Debian'en vil jeg mene der egner sig mest som server (mange mener nok
> modsat) da den fylder lidt kan køre på små maskiner, og som standart
ikke er
> grafisk.
En BSD kan også være med her

> [...]

> kræver en noget større maskine.. Derfor tror jeg mange bruger den som
> arbejdsstation, som den nok (især 8'eren) er egnet til.
Det er også der, jeg ser RH (og Debian for den sags skyld

Thomas

--
404 file not found

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 29-12-02 16:07

On Sun, 29 Dec 2002 03:58:44 +0100, Thomas Jensen <krage@ofir.dk> wrote:
> Bare for at kaste grus, så er BSD bedre anlagt med hentning af
> pakker(ports) - en kommando og den henter det den skal bruge, uden først
> at skulle udfylde en fil, med hvad den skal hente..

Hrm, _hvad_ er det, der gør det bedre end apt-get?

Eller:

hvordan sørger du for at dit ports-tree er i sync?

--
Jesper

Fra : Martin Søndergård

Dato : 30-12-02 19:45

"Jesper Louis Andersen" <jlouis@ask.diku.dk> skrev i en meddelelse

> Hrm, _hvad_ er det, der gør det bedre end apt-get?
>
> Eller:
>
> hvordan sørger du for at dit ports-tree er i sync?
>
> --
> Jesper

du burde kunne bruge cvsup til at holde dit ports-tree opdateret
med...fortrækker helt klart BSD(især FreeBSD) frem for de kendte linux dist.
som redhat..synes den bruger for meget plads på ingen ting. men at han nok
bør holde sig lidt væk fre OpenBSD og NetBSD til at starte med, de kan godt
være lidt langhårede

mvh.
Martin Søndergård

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 29-12-02 23:54

On Mon, 30 Dec 2002 19:44:39 +0100,
Martin Søndergård <uranhjort-no@spam-vildko.dk> wrote:

> [...]
> bør holde sig lidt væk fre OpenBSD og NetBSD til at starte med, de kan godt

Netop, så dit argument med at der er en /etc/apt/sources.list fil der
skal vedligeholdes holder ikke. Der er /root/update/cvs-update eller
andet passende i FreeBSD.

Det er ikke _det_ jeg finder væsentligt. Jeg finder det mere væsentligt
at Debian i højere grad lider af ``the second effect'' end FreeBSD når
det gælder deres pakkesystemer. Jeg finder Debians system unødigt
komplekst i forhold til det i FreeBSD, men det er subjektive holdninger.

--
Jesper

Fra : Kim Emax

Dato : 30-12-02 10:02

"Thomas Jensen" <krage@ofir.dk> wrote

> På en server? har ikke hørt om at man kører grafisk på en server

Du er heller ikke windows admin vel? Skal du virkelig genere en sådan, så
gem hans mus!

--
Kim Emax

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 29-12-02 16:05

On Sun, 29 Dec 2002 00:41:56 +0100, LM <nospam@nospam.nospam> wrote:

> jeg har en gammel 233 mhz maskine med 64 mb ram og 2 GB harddisk.

Vær opmærksom på at en 2GB disk godt kan give dig problemer. Specielt
nogle ``populære'' distributioner (Mandrake/Redhat) installerer som
default en hulens masse.

--
Jesper

Fra : Kim Emax

Dato : 30-12-02 10:06

"Jesper Louis Andersen" <jlouis@ask.diku.dk> wrote

> Vær opmærksom på at en 2GB disk godt kan give dig problemer. Specielt
> nogle ``populære'' distributioner (Mandrake/Redhat) installerer som
> default en hulens masse.

min RH7.3 fylder med en del snask(BU, billeder mv) + grafisk interface i alt
1.6 GB

--
Kim Emax

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 02-01-03 01:37

> Hej gruppe,

Daw daw.

> jeg har en gammel 233 mhz maskine med 64 mb ram og 2 GB harddisk.
>
> Den kunne jeg godt tænke mig at prøve at installere Linux på.
> Jeg vil bruge den som webserver (med PHP) og mailserver.

Det lyder da som en fin ide...

> Jeg er helt ny i Linux, og ved ikke hvilken der er nem at gå i gang med,
som
> samtidigt kan køre tilfredsstillende på min gamle maskine.

Jeg synes du skal prøve Debian. Ihvertfald hvis du ikke absolut vil have en
grafisk brugerflade. Jeg er bekendt med at mange herinde mener at
Debian er meget svær for en begynder, det fik jeg også atvide den gang jeg
var HELT ny. Jeg mener dog at Debian er lettere at overse.
Start med at hente "stable", og installere blot selve systemet.
Installere så det du skal bruge, såsom f.eks Apache.

> Håber i kan hjælpe.

Det håber jeg også.

--
mvh Rasmus