Øremider hos kat
Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-12-02 22:35

Hej allesammen.

Er der nogen af jer der her erfaring med øremider hos katte og bekæmpelsen
af dem. Dyrlægen rensede ørerne og dryppede dem - Er det tilstrækkeligt?

- Frank

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-12-02 01:33

"Frank Leegaard" <frank.leegaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer der her erfaring med øremider hos katte og bekæmpelsen
> af dem. Dyrlægen rensede ørerne og dryppede dem - Er det tilstrækkeligt?

Umiddelbart nej, så er det sikkert ikke nok. Det er mange
år siden jeg har haft ørermider på en kat, men jeg har
også ildere, og de får det meget nemt og det er jo præcis
de samme mider, så det kan godt sammenlignes.

De gange jeg har haft på ilderne har de fået en
indsprøjtning, samt ørerdråber og så har de fået Frontline
i nakken, da miderne godt kan tage udflugter for så senere
at kravle tilbage i øret. Ørerdråberne fås i flere forskellige
varianter. Nogle af den skal man dryppe dyret hver dag.
Lidt besværligt, men til gengæld er de ikke så giftige som
de andre, hvis dyret får slikket dem i sig. De andre dråber
skal man blot bruge hver 3. dag, men det er kradse sager.
Jeg havde faktisk en ilder, der slikkede øret på en af de
andre ildere, der havde fået dryppet ører og hun blev
enormt syg og dårlig af det giftige stads, så det tør jeg
ikke bruge.

Nogle praktiserer desværre at dryppe Frontline i ørerne
på kattene, men det gør ondt på katten, de kan få eksem
og rødme og hævelser, så det vil jeg absolut fraråde.

"I gamle dage" kunne man faktisk ofte nøjes med at
dryppe madolie i ørerne på dyrene, for at udrydde
miderne, men den går ikke længere - de er simpelthen
blevet for resistente, sådan som det desværre ofte går.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Bente Jepsen

Dato : 29-12-02 12:46

> [...]
> miderne, men den går ikke længere - de er simpelthen
> blevet for resistente, sådan som det desværre ofte går.

Det har vi brugt da vi havde en udekat som fik øremider med mellemrum, men
grunden til at madolien virkede var iflg. min dyrlæge at miderne blev kvalt
af olien, så det er nok ikke resistens i den forstand.

Hilsen
Bente

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-12-02 23:52

Duer det mon at bruge glycerol som bruger til mennesker?
(Blanding af alkohol og glycerin)

- Frank

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 30-12-02 10:20

On Sun, 29 Dec 2002 23:51:50 +0100, "Frank Leegaard"
<frank.leegaard@mail.dk> wrote:

>Duer det mon at bruge glycerol som bruger til mennesker?
>(Blanding af alkohol og glycerin)

   Jeg vil lige indskyde at jeg engang fik hældt sådan noget i
ørerne da jeg havde meget tørre øregange en overgang. Det sved som ind
i hede hule ... osv. Hvis katten har sår og rifter i øregangen tror
jeg næsten den vil hade dig resten af sit liv for at hælde sådan noget
i ørerne på den. Om det virker ved jeg dog ikke noget om =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.