Slægtsforskningsprogrammer og udskrifter
Fra : Finn Frederiksen

Dato : 28-12-02 21:15

Hej,
nu har jeg her i julen haft tid til at sidde og lege med nogle demo'er af
slægtsforskningsprogrammer (Brother's Keeper, Cumberland Family Tree, og
WinFamily), for at prøve at finde ud af deres styrker og svagheder - set ud
fra mit nuværende behov.

Jeg stødte dog på en funktion i CFT, som enten ikke findes eller ikke er så
gennemført i de to andre programmer. Det er muligheden for at udskrive en
slægtsbog i RTF-format, der passer direkte ind i et tekstbehandlingsprogram.
BK's forsøg på samme virker ikke lige så gennemført og WF har slet ikke
muligheden.

Den store svaghed ved CFT's RTF udskrift er dog, at den er meget bøvlet at
få sat op, og kræver en del arbejde. Mit spørgsmål er så: Findes der bedre
programmer til at omdanne en GEDCOM-fil til slægtsbog, og med mulighed for
at lave f.eks. navneregister?

Med venlig hilsen

Finn Frederiksen

PS. Jeg ville også gerne have prøvet f.eks. The Master Genealogist og Family
Tree Maker, men tilsyneladende kan der ikke fås demo'er af disse, eller kan
der?

Fra : Jørgen

Dato : 28-12-02 21:32

Du kan måske prøve det svenske program Min Slakt

Jørgen

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 28-12-02 21:36

Sat, 28 Dec 2002 21:14:32 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Finn Frederiksen" <ffrederiksen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>BK's forsøg på samme virker ikke lige så gennemført og WF har slet ikke

det er forutsetning at man er registrert bruker og siste versjon av BKW6
har bedrre funksjoner ennn tidligere funksjoner.
Du kan selfølgelig lage en rekke varianter av ulike rapporter i RTF
format

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Ole Bjørn Darrud

Dato : 29-12-02 07:31

"Otto Jorgensen" <otjoerge@online.no> wrote in message
> [...]
> har bedrre funksjoner ennn tidligere funksjoner.
> Du kan selfølgelig lage en rekke varianter av ulike rapporter i RTF
Som testresultatene her viser har BK ikke sin sterke side når det gjelder
denne typer rapporter.
Med kun 44% score havner programmet lavt på rankingen, noe som reflekterer
mangel på frihet for bruker til å velge hvilke variabler som skal
med/utelukkes.
http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 28-12-02 21:42

> [...]

Family
> Tree Maker, men tilsyneladende kan der ikke fås demo'er af disse, eller

Angående PS: så findes der demo af version 6.0, som kan hentes ned her:

http://familytreemaker.genealogy.com/abtffiv.html

og her er der en interaktiv demo af version 9 (version 10 er den nyeste):

http://www.runaware.com/action=show_app?c_app_id=3323

Hvis linkene ikke virker hos dig, så kan du se linkene på denne side:

http://www.sitecenter.dk/bkb_trading/linksamling/

Family Tree Maker har en slægtsbogs funktion, med billeder, indeks over
personnavne (navneregister), indholdsfortegnelse og det hele.

Med venlig hilsen

Ole P. Bielefeldt
Ry,

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 29-12-02 18:36

Tja den pågældende link førte kun til Family Archive Viewer, og en
interaktiv demo giver jeg ikke meget for. Det er kun når man sidder med
programmet, man får en følelse af hvad det kan og hvordan det er at arbejde
med.

mvh
Finn

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 29-12-02 21:59

Family Archive Viewer ER en DEMO, som kan hentes ned, med de begrænsninger
en demo nu giver.

Ole P. Bielefeldt
Ry

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-02 00:16

Jeg vil foreslå at du kikker denne web-side www.brotherskeeper.dk
Her har du mulighed for at se forskellige udskriftsmuligheder i Brothers
Keeper..

--
Chris Gade Oxholm Sørensen
support@brotherskeeper.dk

BK - software - opdatering - manual - www.brotherskeeper.dk

Fra : Keld Andersen

Dato : 29-12-02 02:29

Win-Family (ver. 6.02) kan godt udskrive i RTF-format. Man skal blot vælge
"Skriv til fil" i stedet for "Print", og straks bliver man bedt om at
navngive filen.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23@tiscali.dk
Web: http://home.tiscali.dk/keld23
Fladså Arkiv: http://fladsaa-arkiv.dk
Slægtshistorisk Forening for Sydsjælland: http://home.tiscali.dk/ssf25

Fra : Ole Bjørn Darrud

Dato : 29-12-02 07:27

"Finn Frederiksen" <ffrederiksen@hotmail.com> wrote in message
Mit spørgsmål er så: Findes der bedre
> programmer til at omdanne en GEDCOM-fil til slægtsbog, og med mulighed for
> at lave f.eks. navneregister?
Det finnes et progran som heter "Gen-Book" som er uten sammenligning bedre
enn hva tradisjonelle slektsprogram presterer på dette området.
http://www.foothill.net/~genbook/
Se forøvrig detaljerte testresultat ang. utskrift av slektsbøker her:
http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm
Mvh
Ole Bjørn

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 29-12-02 18:32

Jeg er også stødt på GenBook, men da der ikke findes en demo version af
programmet, har jeg ikke været i stand til at afprøve det. Jeg kunne aldrig
i livet finde på at give penge for noget, jeg ikke ved mere om en en
kortfattet beskrivelse på internettet, så er der andre der har erfaringer
med dette program, vil jeg gerne høre mere.

mvh
Finn

Fra : Ole Bjørn Darrud

Dato : 29-12-02 20:17

> [...]
> kortfattet beskrivelse på internettet, så er der andre der har erfaringer
> med dette program, vil jeg gerne høre mere.

Jeg har benyttet programmet ved flere utgivelser av slektshistorier.
NB! Det er et DOS program OG det er kun på engelsk.
Mvh
Ole Bjørn

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 29-12-02 22:05

Da du i sin tid købte en PC med Windows, hentede du der også en demo, før du
besluttede dig?

Ole P. Bielefeldt
Ry

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 30-12-02 12:50

Jeg havde faktisk brugt PC på mit arbejde siden midten af firserne inden jeg
selv købte min første i 1992.

Mht til standard progragrammer på arbejde så er det en koncernbeslutning,
der bliver truffet af udvalgte personer, efter at have afprøvet softwaren
gennem et stykke tid.

Det professionelle software (tegneprogrammer, el-diagrammer, projektstyring
osv.) vi anvender, køber vi KUN efter at vi har afprøvet det ud fra en række
krav vi har sat til programmerne. Vi køber ikke katten i sækken.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-12-02 09:19

"Finn Frederiksen" <ffrederiksen@hotmail.com> skrev Sat, 28 Dec 2002
21:14:32 +0100

> [...]
>BK's forsøg på samme virker ikke lige så gennemført og WF har slet ikke

Ikke at det altid er lige vellykket, men WF kan faktisk eksportere
samtlige udskriftstyper til RTF-format. Du skal blot vælge "udskriv til
fil".

Det er vel dog også det mindste man kan forlange af et
slægtsforskningsprogram.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : erik

Dato : 29-12-02 16:25

Du har glemt det vigtigste slægtsforskningsprogram, nemlig Disgen !

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 29-12-02 18:51

Tak for alle indlæg.

Mht. udskrifter, så fik jeg vist ikke fortalt at det var en RTF-fil med
personer, deres ægteskaber og børnene i familien, jeg er interesseret i at
få ud, så jeg får et skelet at arbejde videre med i min tekstbehandling. Det
er dog dette stort alle har svaret på - tak for det.

Min konklusion på alle svarene må blive, at jeg skal se lidt nærmere på Min
Släkt, DisGen og GenBook. Især det sidste vil jeg meget gerne høre mere om,
hvis nogen har erfaringer med dette.

The Master Genealogist synes også at være interessant, men da der ikke
findes en brugbar demo er det vanskeligt at finde ud af om dette er
PROGRAMMET.

Mht. BK, CFT og WF må jeg konkludere at:
WF har fordel i at indtastningen synes let og ubesværet, der kan bruges
"drag and drop" til at sammekæde forældre og børn. Desuden kan WF udskrive
anesole, hvilket jeg synes er en stor fordel.
CFT har en styrke i udskriftsdelen, men virker med dansk sprogfil noget
ufærdig.
BK virker som om det er et gammelt DOS program, der er strikket videre på.
Brugerfladen virker meget tung og kedelig med nye vinduer for hver funktion
man vælger, og disse skal lukke for at kunne komme videre. Programmet virker
dog også som et færdigt og stabilt program. Udskrifter af træer mm. i RFT
format er også i top.

Skal man virkelig anvende 2-3 programmer for at nærme sig det perfekte?

Med venlig hilsen og godt nytår

Finn Frederiksen

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 29-12-02 20:29

Sun, 29 Dec 2002 18:50:38 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
> [...]

>dog også som et færdigt og stabilt program. Udskrifter af træer mm. i RFT

BK6 er ikke noe DOS-program. det er et program i 32bits klasse og kan
derfor bl.a. ikke benyttes på win3.11, hvor man da kan bruke BK5
Om produsenten og brukerne ikke ser det viktigste å endre layout
vesentlig og som mange kan virke kedelig, så er dog det mest viktige
programmets evne til å registrere opplysninger og presentere disse som
er vesentlig

Jeg tror man snart må komme bort fra begreper som DOS etc og la det være
knyttet til de programmer som går på DOS