Trådløs mus kan ikke findes?
Fra : Henning Lund

Dato : 28-12-02 19:47

Min søn har en ældre pc som der ellers ikke er problemer med, nu har vi
købt en trådløs mus til ham, men pcén kan ikke finde den. Jeg har prøvet
at sætte min Logitech trådløse mus til hans pc, den kan den heller ikke
finde. Hvad skyldes det, kan pcén være så gammel at den ikke
understøtter trådløse mus, eller hvad pokker skyldes det?
Pcén´s styresystem er Win XP.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Madsen

Dato : 28-12-02 19:55

Henning Lund skrev:

> [...]
> kan den heller ikke finde. Hvad skyldes det, kan pcén være så
> gammel at den ikke understøtter trådløse mus, eller hvad pokker

Hvilket stik kobler du den til? Nyere Logitech-mus har _kun_
understøttelse for USB eller PS/2-porten og ikke COM/seriel-porten.

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 28-12-02 20:46

Madsen skrev:

> Hvilket stik kobler du den til? Nyere Logitech-mus har _kun_
> understøttelse for USB eller PS/2-porten og ikke COM/seriel-porten.

Dav Madsen, det aner jeg ikke hvad hedder, der er to stik bag i hans pc,
en til tastetur og en til mus, jeg hamrer den i musestikket.

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-12-02 20:57

Henning Lund wrote in <aukv42$7q199$1@ID-138513.news.dfncis.de>:
> Dav Madsen, det aner jeg ikke hvad hedder, der er to stik bag i hans pc,
> en til tastetur og en til mus, jeg hamrer den i musestikket.

Og stikkene er ens, ik'?
(Jeg går ud fra at det er det du mener, med "der er to stik")

I så fald er det nok en PS/2-port. Det er små runde stik.
Det kan også være USB, så er det flade firkantede stik.

Jeg kan fortælle at der i denne sammenhæng ikke er forskel på trådløs og
ikke-trådløs. Computeren ser grundlæggende præcist det samme. Forskellen er
på det punkt ikke anderledes end på fx. en grå og en hvid ledning. :)

Normalt fungerer en mus altid med standard-drivere. En mus til 20 kroner med
to knapper, en kugle og en ledning fungerer grundlæggende ligesom en mus
til 800 kr. med 6 knapper, dual optical og trådløs. Det eneste man får ud
af at lægge en driver i er mulighed for at få en besked, når musen er ved
at løbe tør for strøm.

Desuden kan driveren eventuelt have funktioner, som lige så godt kunne have
været i operativsystemet. Fx. har visse Windows-versioner vist problemer
med umiddelbart at bruge andre knapper end de første to, herunder
scroll-hjul.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Henning Lund

Dato : 28-12-02 21:24

Niels Andersen skrev:

> Og stikkene er ens, ik'?

Dav Niels, njae ikke helt, den ene (den til æ mus) er firkantet med lidt
god fantasi, der sidder så en adapter i som laver den om til det bette
runde stik som sidder på alm mus.

Fra : René Prebendorf

Dato : 28-12-02 22:06

"Henning Lund" <nospam@lund.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Dav Niels, njae ikke helt, den ene (den til æ mus) er firkantet med lidt
> god fantasi, der sidder så en adapter i som laver den om til det bette
> runde stik som sidder på alm mus.

For mig lyder det som com.port og der mener jeg ikke den kan virke.

--
Venligst René
Remove xxx

Fra : Madsen

Dato : 28-12-02 22:24

Henning Lund skrev:

> en ene (den til æ mus) er firkantet med lidt god fantasi, der
> sidder så en adapter i som laver den om til det bette runde stik
> som sidder på alm mus.

Du kan se forskellen på USB og PS/2 her:
<http://www.networktechinc.com/images/usb-ps2.jpg>
Stikkene til venstre er PS/2 hun-stik og stikket til højre er USB.
De fleste nyere Logitech-mus er udstyret med USB og med i pakken
følger der så en adapter som går fra USB til PS/2. Er det adapteren
som følger med til musen du bruger? Der er vist noget med at
uoriginale USB- til PS/2-adaptere ikke altid fungerer, har jeg ladet
mig fortælle.

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 28-12-02 22:43

Madsen skrev:

> Du kan se forskellen på USB og PS/2 her:
> <http://www.networktechinc.com/images/usb-ps2.jpg>
> Stikkene til venstre er PS/2 hun-stik og stikket til højre er USB.

Aften igen Madsen, USB stik ved jeg godt hvodden ser ud, jeg må bare
indrømme at jeg ikke lige havde opdaget at der sad en adapter i stikket
til æ mus, det er åbenbart en com port der bruges, men hva så kan man
ikke fuske et eller andet sammen så knajten kan få den trådløse bikset
på pcén, da der åbenbart ikke er et PS/2 stik i pcén?

Fra : Madsen

Dato : 28-12-02 23:10

Henning Lund skrev:

> [...]
> hva så kan man ikke fuske et eller andet sammen så knajten kan få
> den trådløse bikset på pcén, da der åbenbart ikke er et PS/2 stik

Et indstikskort med USB eller PS/2 var en løsning. Jeg tvivler på at
du kan få musen til at snakke via COM-porten for det er simpelthen
ikke indbygget i de nyere mus. Prøv evt. at læse følgende indlæg:

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 29-12-02 10:02

Madsen skrev:

> Et indstikskort med USB eller PS/2 var en løsning.

Aha jeg må ud og bruge penge igen så, tak for svarene og godt nytår.

Fra : H.H.

Dato : 29-12-02 15:51

Madsen wrote:

> Et indstikskort med USB eller PS/2 var en løsning. Jeg tvivler på at
> du kan få musen til at snakke via COM-porten for det er simpelthen
> ikke indbygget i de nyere mus. Prøv evt. at læse følgende indlæg:

Der kan da stadigvæk købes nye mus til com-porten. men der er ikke mange
modeler tilbage. Og problemet er jo at de nye mus er til ps2/usb eller
ps2/com.
Har desværre brændt et par mus af fordi jeg ikke så mig for.
Og den anden vej rundet sker der bare ikke en hattefis.

H.H.

Fra : Henning Lund

Dato : 29-12-02 20:21

H.H. skrev:

> Der kan da stadigvæk købes nye mus til com-porten.

Aha ligger de osse i den billige ende af skalaen?

Fra : H.H.

Dato : 29-12-02 20:47

Henning Lund wrote:

> Aha ligger de osse i den billige ende af skalaen?

Har set dem i 300 - 350kr klassen.

H.H.

Fra : Henning Lund

Dato : 29-12-02 22:04

H.H. skrev:
> Har set dem i 300 - 350kr klassen.
>
> H.H.

Aha hvor mon ? Vores lokale "kiosk" har dem ikke.

Fra : H.H.

Dato : 29-12-02 22:15

Henning Lund wrote:

> Aha hvor mon ? Vores lokale "kiosk" har dem ikke.

Sidst jeg så et par modeller eller 3 var i datafilen (itbutikken)
i Viborg.

Men mon ikke de findes andre steder?

Fra : Henning Lund

Dato : 29-12-02 22:38

H.H. skrev:

> Sidst jeg så et par modeller eller 3 var i datafilen (itbutikken)
> i Viborg.

Oki takker.

Fra : Madsen

Dato : 29-12-02 12:45

Henning Lund skrev:

> tak for svarene og godt nytår.

Så lidt og i lige måde.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 29-12-02 16:52

H.H. skrev:

> Der kan da stadigvæk købes nye mus til com-porten.

Rigtigt, men nu skrev Henning jo at det var en ny Logitech-
mus hvor nyeste udgaver ikke længere har understøttelse for
com-porten.

Madsen.