DVD-drev
Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 28-12-02 19:24

Hej der!
Jeg har lige fået et DVD-drev i jule gave! Juhuuu!

Men når jeg så prøver afspiller DVD-film så hakker de! (Afspiller:
mplayer/xine)

Det samme sker faktisk også hvis man afspiller film fra cdrom, bare ikke
i samme grad!
Det er som om dvd-drevet ikke kan følge med.

Mit DVD-drev er: LG CD-ReWriter & DVD-ROM Reader, GCC-4320B.
Styrer system: RedHat 8.0 - 2.4.18.

Er der nogen der har en ide til hvad der kan være galt og hvad der kan
gøres, hvis der kan gøres noget?

Håber der er nogen der vil hjælpe.

God bagJul og Godt Nytår når vi når så langt.

Martin Skou

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 28-12-02 20:23

Tillykke med drevet!! DVD afspilning under Linux virker som en drøm, men mit
umiddelbare gæt er, at din display driver ikke accellerer korrekt. Hvilket
grafikkort bruger du? Nævn også gerne, hvilken CPU du har (og antal MHz).

Hilsen,

Lars Dybdahl.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 28-12-02 20:41

Lars Dybdahl wrote:
> [...]
> grafikkort bruger du? Nævn også gerne, hvilken CPU du har (og antal MHz).

Jeg har et GeForce 2 TI 64MB. Jeg har downloade nVidias drivere. CPU:
XP-1700+.

/Martin Skou

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 29-12-02 08:46

Det er ikke nok at downloade driverne, de skal også installeres... Det
går jeg selvflg. ud fra, at du mener at du har gjort, men eftersom en
simpel forglemmelse kan efterlade dig med de gamle, ikke akcellererede
drivere, får du lige fremgangsmåden her:

- Hent .src.rpm pakkerne (kernel og GLX)
- "rpmbuild --rebuild *.src.rpm" udføres, så begge pakker kompileres
- "rpm -Uvh /usr/src/redhat/RPMS/i386/NVIDIA_*.rpm" vil installere de
pakker, som foregående linie har genereret
- i /etc/X11/XF86Config skal du ændre "nv" til "nvidia"
- Genstart X-serveren for at tage den nye driver i brug.

Hvis den stadigvæk driller, så har jeg en ide om, at din kerne nok ikke
genkender harddisk controlleren på dit motherboard. I så fald bør du
umiddelbart forsøge at downloade og opgradere til nyeste Red Hat kerne. Det
kræver, at du så bagefter udfører ovenstående installation af
skærmkortsdrivere igen, eftersom at NVIDIAs drivere er specifikke for
kerne-versionen. Husk først at ifinstallere de gamle:

rpm -e NVIDIA_GLX NVIDIA_kernel

Vend tilbage, hvis intet af dette hjælper.

Hilsen,

Lars Dybdahl.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 29-12-02 17:47

Lars Dybdahl wrote:
> [...]
> går jeg selvflg. ud fra, at du mener at du har gjort, men eftersom en
> simpel forglemmelse kan efterlade dig med de gamle, ikke akcellererede

Ja! Har installeret dem.

> [...]
> - i /etc/X11/XF86Config skal du ændre "nv" til "nvidia"
> - Genstart X-serveren for at tage den nye driver i brug.

Jeg har gjort det nogenlunde på den måde.

> [...]
> kerne-versionen. Husk først at ifinstallere de gamle:
>
> rpm -e NVIDIA_GLX NVIDIA_kernel
>
> Vend tilbage, hvis intet af dette hjælper.

Det ser ud som om mit DVD-drev ikke gider læse.

[root@XP-1700+ skou]# /sbin/hdparm -tT /dev/hdb1

/dev/hdb1:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.53 seconds =241.85 MB/sec
Timing buffered disk reads: read(1048576) returned 362496 bytes

/Martin Skou

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 28-12-02 21:51

Martin Skou Andersen wrote:

> [...]
> kan gøres, hvis der kan gøres noget?
>
> Håber der er nogen der vil hjælpe.
>

> God bagJul og Godt Nytår når vi når så langt.

Hvad siger hdparm -tT /dev/xxx hvor xxx er dit dvd-drev ?

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 29-12-02 21:15

Magnus Pedersen wrote:
> [...]

Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.53 seconds =241.85 MB/sec
Timing buffered disk reads: read(1048576) returned 362496 bytes
[root@XP-1700+ skou]#

Det ser ud som om mit drev ikke læser ordenligt ^^^^^·

Jeg skulle mene den kunne læse mere end det!
Hvordan får jeg drevet til at læse ordenligt?

/Martin Skou

Fra : frank damgaard

Dato : 30-12-02 00:30

Martin Skou Andersen <skou@fys.ku.dk> wrote:

> [...]

> [root@XP-1700+ skou]#

> Det ser ud som om mit drev ikke læser ordenligt ^^^^^·

Er /dev/hdb1 dit DVD drev !?
Normalt er det et af hdb hdc hdd ..... uden numre.

Er det med eller uden DMA ? (hvad siger hdparm /dev/hdX
hvor X er korrekt bogtav for DVD drev)
Jeg har et DVD drev der giver problemer hvis det anvendes
uden DMA med en DVD skive.

Check også på din harddisk at hdparm /dev/hda viser
at der anvendes DMA.

Du kunne også prøve at kopiere nogle af filerne fra DVD'en
over på harddisk og afspille derfra og se om der er forskel.

--
no signature :)

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 30-12-02 10:27

frank damgaard wrote:
> Martin Skou Andersen <skou@fys.ku.dk> wrote:
>

> Er /dev/hdb1 dit DVD drev !?
> Normalt er det et af hdb hdc hdd ..... uden numre.

Ja! Det er mig der ikke har været vågen!

[root@XP-1700+ skou]# /sbin/hdparm -tT /dev/hdc

/dev/hdc:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.54 seconds =237.46 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 4.70 seconds = 13.62 MB/sec
[root@XP-1700+ skou]#

Hvor /dev/hdc denne gang meget gerne skulle være mit DVD-drev!

> Er det med eller uden DMA ? (hvad siger hdparm /dev/hdX
> hvor X er korrekt bogtav for DVD drev)
> Jeg har et DVD drev der giver problemer hvis det anvendes
> uden DMA med en DVD skive.

[root@XP-1700+ skou]# /sbin/hdparm /dev/hdc

/dev/hdc:
HDIO_GET_MULTCOUNT failed: Invalid argument
IO_support = 0 (default 16-bit)
unmaskirq = 0 (off)
using_dma = 0 (off) <--- Det ser ikke ud som der bruges DMA.
keepsettings = 0 (off)
readonly = 1 (on)
readahead = 8 (on)
HDIO_GETGEO failed: Invalid argument
[root@XP-1700+ skou]#

> Check også på din harddisk at hdparm /dev/hda viser
> at der anvendes DMA.

Det gør der på begge to.

Hvordan får jeg DMA til at virke på DVD-drevet?

Der står i specificationerne at Ultra DMA 33 skulle være muligt.

/Martin Skou

Fra : frank damgaard

Dato : 30-12-02 13:24

> [...]

> Hvordan får jeg DMA til at virke på DVD-drevet?
> Der står i specificationerne at Ultra DMA 33 skulle være muligt.

På samme måde som harddiskene, dvs. læs "man hdparm"
hdparm -d1 /dev/hdc

men måske det også hjælper lidt at eksperimentere med de andre
flag (-X34) og evt. -c .

Hvordan du sørger for at drevet bliver sat op ved boot afhænger
af din linux disribution.

--
no signature :)

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 30-12-02 16:29

frank damgaard wrote:

> På samme måde som harddiskene, dvs. læs "man hdparm"
> hdparm -d1 /dev/hdc
>
> men måske det også hjælper lidt at eksperimentere med de andre
> flag (-X34) og evt. -c .

Hmmm det ser ud som om lige meget hvilken DMA konfiguration jeg vælger
så brokker den sig:
F.eks:
[root@XP-1700+ root]# /sbin/hdparm -d1 -Xudma2 /dev/hdc

/dev/hdc:
setting using_dma to 1 (on)
HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
setting xfermode to 66 (UltraDMA mode2)
hdc: CHECK for good STATUS <--- Hvad betyder det?
using_dma = 0 (off)
[root@XP-1700+ root]#

Jeg får også følge fra hdparm -i /dev/hdc:
[root@XP-1700+ root]# /sbin/hdparm -i /dev/hdc

/dev/hdc:

Model=HL-DT-ST RW/DVD GCC-4320B, FwRev=1.00, SerialNo=
Config={ Fixed Removeable DTR<=5Mbs DTR>10Mbs nonMagnetic }
RawCHS=0/0/0, TrkSize=0, SectSize=0, ECCbytes=0
BuffType=unknown, BuffSize=0kB, MaxMultSect=0
(maybe): CurCHS=0/0/0, CurSects=0, LBA=yes, LBAsects=0
IORDY=on/off, tPIO={min:227,w/IORDY:120}, tDMA={min:120,rec:120}
PIO modes: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
DMA modes: sdma0 sdma1 sdma2 mdma0 mdma1 mdma2
UDMA modes: udma0 udma1 *udma2
AdvancedPM=no
Drive conforms to: ATA-2 X3T10 948D revision 3: 2

[root@XP-1700+ root]#

Er det muligt at få DMA til at virke på DVD-drevet?
Er der en anden måde jeg kan gøre det på?
Hvad betyder: "hdc: CHECK for good STATUS"?

Mvh. Martin Skou

Fra : frank damgaard

Dato : 30-12-02 18:22

Martin Skou Andersen <skou@fys.ku.dk> wrote:

> /dev/hdc:
> setting using_dma to 1 (on)
> HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted

Linux IDE-Driveren til din hardware tillader det ikke.

> setting xfermode to 66 (UltraDMA mode2)
> hdc: CHECK for good STATUS <--- Hvad betyder det?
> using_dma = 0 (off)

måske at du skal checke status for om det lykkedes,
og dma=0 bagefter tyder på at det ikke lykkedes.

> [...]

> UDMA modes: udma0 udma1 *udma2
> AdvancedPM=no
> Drive conforms to: ATA-2 X3T10 948D revision 3: 2

Drevet kan UDMA, men driveren vil ikke.

Måske du skal lede efter en nyere kerne eller patch til kernen
for at få dit IDE-chipsæt til at virke.
(eller måske blot en option til chipsættet der mangler)

--
no signature :)

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 03-01-03 10:22

frank damgaard wrote:
> Drevet kan UDMA, men driveren vil ikke.

Ja det kan, og nu virker det.

> Måske du skal lede efter en nyere kerne eller patch til kernen
> for at få dit IDE-chipsæt til at virke.
> (eller måske blot en option til chipsættet der mangler)

Hmmm... Ved at tilføje "options ide-cd dma=1" i /etc/modules.conf bliver
DMA aktiv.

/Martin Skou

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-01-03 16:46

Martin Skou Andersen wrote:

> Hmmm... Ved at tilføje "options ide-cd dma=1" i /etc/modules.conf bliver
> DMA aktiv.

Jeg har to DVD drev på arbejdet, for begge har jeg oplevet, at
man ikke umiddelbart kan køre DMA på dem. Men bruger man drevene
via ide-scsi, kører de automatisk med DMA. Sjovt...

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08