/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slægtsforskning
#NavnPoint
senta 50517
svendgive.. 41640
vith 39181
modersvil.. 17589
Påsse 14847
LisBJensen 13749
jyttemor 12290
jkrjk2 11934
Bille1948 10898
10  Varla 8031
Confirmantens Opholdssted
Fra : Erik P. Vinther


Dato : 28-12-02 15:36

I en kirkebog fra midten af 1800-tallet, står der efter navnet, det samme
ord ud for (næsten) alle konfirmanter, så jeg formoder det angiver
opholdsstedet. Første bogstav kunne godt være et stort H, men det kunne også
ligne et lille f + j, eller s+j (samme s som i endelsen -sen).

Er der nogen der har et bud på hvad det kan være for et ord?

vh
Erik



 
 
Ivan jensen (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Ivan jensen


Dato : 28-12-02 15:46


"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e0db6d6$0$232$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> I en kirkebog fra midten af 1800-tallet, står der efter navnet, det samme
> ord ud for (næsten) alle konfirmanter, så jeg formoder det angiver
> opholdsstedet. Første bogstav kunne godt være et stort H, men det kunne
også
> ligne et lille f + j, eller s+j (samme s som i endelsen -sen).
>
> Er der nogen der har et bud på hvad det kan være for et ord?
>
> vh
> Erik
>

Er det ikke bare ordet 'hos'. Det har jeg set mange gange i 'mine' sogne:
Jens Nielsen, 16 år. Hos Smeden i Hyllested.

mvh
Ivan Jensen



Erik P. Vinther (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik P. Vinther


Dato : 28-12-02 15:57

Nej, jeg tror ikke det er 'hos'. Der ser ud til at være 5-6 bogstaver, og
der er kun det ene ord efter konfirmantens navn.

vh
Erik

"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3e0db902$0$164$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e0db6d6$0$232$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > I en kirkebog fra midten af 1800-tallet, står der efter navnet, det
samme
> > ord ud for (næsten) alle konfirmanter, så jeg formoder det angiver
> > opholdsstedet. Første bogstav kunne godt være et stort H, men det kunne
> også
> > ligne et lille f + j, eller s+j (samme s som i endelsen -sen).
> >
> > Er der nogen der har et bud på hvad det kan være for et ord?
> >
> > vh
> > Erik
> >
>
> Er det ikke bare ordet 'hos'. Det har jeg set mange gange i 'mine' sogne:
> Jens Nielsen, 16 år. Hos Smeden i Hyllested.
>
> mvh
> Ivan Jensen
>
>





Arne Nielsen (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Arne Nielsen


Dato : 28-12-02 16:16

Kan det være "hiemme" eller "hjemme"?

Nogle børn var jo ikke ude at tjene, før de blev konfirmeret.

Venlig hilsen
Arne

Erik P. Vinther wrote:

>Nej, jeg tror ikke det er 'hos'. Der ser ud til at være 5-6 bogstaver, og
>der er kun det ene ord efter konfirmantens navn.
>
>vh
>Erik
>
>"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>news:3e0db902$0$164$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>
>>"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>>news:3e0db6d6$0$232$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>>
>>>I en kirkebog fra midten af 1800-tallet, står der efter navnet, det
>>>
>>>
>samme
>
>
>>>ord ud for (næsten) alle konfirmanter, så jeg formoder det angiver
>>>opholdsstedet. Første bogstav kunne godt være et stort H, men det kunne
>>>
>>>
>>også
>>
>>
>>>ligne et lille f + j, eller s+j (samme s som i endelsen -sen).
>>>
>>>Er der nogen der har et bud på hvad det kan være for et ord?
>>>
>>>vh
>>>Erik
>>>
>>>
>>>
>>Er det ikke bare ordet 'hos'. Det har jeg set mange gange i 'mine' sogne:
>>Jens Nielsen, 16 år. Hos Smeden i Hyllested.
>>
>>mvh
>>Ivan Jensen
>>
>>
>>
>>
>
>
>
>
>
>


Erik P. Vinther (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik P. Vinther


Dato : 28-12-02 16:22

Måske er det 'hjemme', men jeg synes alligevel ikke.

Jeg har lagt en jpg-fil i alt.binaer.historie hvis i vil have ulejlighed med
at kaste et blik på det.

vh
Erik

"Arne Nielsen" <arnen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3E0DC018.8090407@post3.tele.dk...
> Kan det være "hiemme" eller "hjemme"?
>
> Nogle børn var jo ikke ude at tjene, før de blev konfirmeret.
>
> Venlig hilsen
> Arne
>
> Erik P. Vinther wrote:
>
> >Nej, jeg tror ikke det er 'hos'. Der ser ud til at være 5-6 bogstaver, og
> >der er kun det ene ord efter konfirmantens navn.
> >
> >vh
> >Erik
> >
> >"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> >news:3e0db902$0$164$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> >
> >>"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> >>news:3e0db6d6$0$232$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >>
> >>
> >>>I en kirkebog fra midten af 1800-tallet, står der efter navnet, det
> >>>
> >>>
> >samme
> >
> >
> >>>ord ud for (næsten) alle konfirmanter, så jeg formoder det angiver
> >>>opholdsstedet. Første bogstav kunne godt være et stort H, men det kunne
> >>>
> >>>
> >>også
> >>
> >>
> >>>ligne et lille f + j, eller s+j (samme s som i endelsen -sen).
> >>>
> >>>Er der nogen der har et bud på hvad det kan være for et ord?
> >>>
> >>>vh
> >>>Erik
> >>>
> >>>
> >>>
> >>Er det ikke bare ordet 'hos'. Det har jeg set mange gange i 'mine'
sogne:
> >>Jens Nielsen, 16 år. Hos Smeden i Hyllested.
> >>
> >>mvh
> >>Ivan Jensen
> >>
> >>
> >>
> >>
> >
> >
> >
> >
> >
> >
>



Ivan jensen (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Ivan jensen


Dato : 28-12-02 16:26

Jo, det er 'hjemme'.

mvh
Ivan


"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e0dc1a3$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Måske er det 'hjemme', men jeg synes alligevel ikke.
>
> Jeg har lagt en jpg-fil i alt.binaer.historie hvis i vil have ulejlighed
med
> at kaste et blik på det.
>
> vh
> Erik
>
> "Arne Nielsen" <arnen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3E0DC018.8090407@post3.tele.dk...
> > Kan det være "hiemme" eller "hjemme"?
> >
> > Nogle børn var jo ikke ude at tjene, før de blev konfirmeret.
> >
> > Venlig hilsen
> > Arne
> >
> > Erik P. Vinther wrote:
> >
> > >Nej, jeg tror ikke det er 'hos'. Der ser ud til at være 5-6 bogstaver,
og
> > >der er kun det ene ord efter konfirmantens navn.
> > >
> > >vh
> > >Erik
> > >
> > >"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> > >news:3e0db902$0$164$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > >
> > >
> > >>"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > >>news:3e0db6d6$0$232$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > >>
> > >>
> > >>>I en kirkebog fra midten af 1800-tallet, står der efter navnet, det
> > >>>
> > >>>
> > >samme
> > >
> > >
> > >>>ord ud for (næsten) alle konfirmanter, så jeg formoder det angiver
> > >>>opholdsstedet. Første bogstav kunne godt være et stort H, men det
kunne
> > >>>
> > >>>
> > >>også
> > >>
> > >>
> > >>>ligne et lille f + j, eller s+j (samme s som i endelsen -sen).
> > >>>
> > >>>Er der nogen der har et bud på hvad det kan være for et ord?
> > >>>
> > >>>vh
> > >>>Erik
> > >>>
> > >>>
> > >>>
> > >>Er det ikke bare ordet 'hos'. Det har jeg set mange gange i 'mine'
> sogne:
> > >>Jens Nielsen, 16 år. Hos Smeden i Hyllested.
> > >>
> > >>mvh
> > >>Ivan Jensen
> > >>
> > >>
> > >>
> > >>
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> >
>
>



Erik P. Vinther (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik P. Vinther


Dato : 28-12-02 16:34

Ok, tak for hjælpen.

I har vel ikke god reference til et-eller-andet som kan bruges til at tyde
gammel skrift. Jeg har en skiftstavle fra Slægtshistorisk Forening Aarhus,
men jeg synes det er utroligt svært at genkende bogstaverne fra "rigtige"
kirkebøger.

vh
Erik

"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3e0dc28d$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jo, det er 'hjemme'.
>
> mvh
> Ivan
>
>
> "Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e0dc1a3$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Måske er det 'hjemme', men jeg synes alligevel ikke.
> >
> > Jeg har lagt en jpg-fil i alt.binaer.historie hvis i vil have ulejlighed
> med
> > at kaste et blik på det.
> >
> > vh
> > Erik
> >
> > "Arne Nielsen" <arnen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3E0DC018.8090407@post3.tele.dk...
> > > Kan det være "hiemme" eller "hjemme"?
> > >
> > > Nogle børn var jo ikke ude at tjene, før de blev konfirmeret.
> > >
> > > Venlig hilsen
> > > Arne
> > >
> > > Erik P. Vinther wrote:
> > >
> > > >Nej, jeg tror ikke det er 'hos'. Der ser ud til at være 5-6
bogstaver,
> og
> > > >der er kun det ene ord efter konfirmantens navn.
> > > >
> > > >vh
> > > >Erik
> > > >
> > > >"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> > > >news:3e0db902$0$164$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > >
> > > >
> > > >>"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > > >>news:3e0db6d6$0$232$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > >>
> > > >>
> > > >>>I en kirkebog fra midten af 1800-tallet, står der efter navnet, det
> > > >>>
> > > >>>
> > > >samme
> > > >
> > > >
> > > >>>ord ud for (næsten) alle konfirmanter, så jeg formoder det angiver
> > > >>>opholdsstedet. Første bogstav kunne godt være et stort H, men det
> kunne
> > > >>>
> > > >>>
> > > >>også
> > > >>
> > > >>
> > > >>>ligne et lille f + j, eller s+j (samme s som i endelsen -sen).
> > > >>>
> > > >>>Er der nogen der har et bud på hvad det kan være for et ord?
> > > >>>
> > > >>>vh
> > > >>>Erik
> > > >>>
> > > >>>
> > > >>>
> > > >>Er det ikke bare ordet 'hos'. Det har jeg set mange gange i 'mine'
> > sogne:
> > > >>Jens Nielsen, 16 år. Hos Smeden i Hyllested.
> > > >>
> > > >>mvh
> > > >>Ivan Jensen
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >
> > > >
> > > >
> > > >
> > > >
> > > >
> > >
> >
> >
>
>



Ivan jensen (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Ivan jensen


Dato : 28-12-02 17:21


"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e0dc472$0$118$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ok, tak for hjælpen.
>
> I har vel ikke god reference til et-eller-andet som kan bruges til at tyde
> gammel skrift. Jeg har en skiftstavle fra Slægtshistorisk Forening Aarhus,
> men jeg synes det er utroligt svært at genkende bogstaverne fra "rigtige"
> kirkebøger.
>

Der findes adskillige bøger, tavler o.l., men jeg har næsten aldrig brugt
dem. En sjælden gang har jeg med held fundet et stort begyndelsesbogstav i
disse tavler, men ellers har jeg ikke haft megen hjælp af dem.
Jeg ved, at nogle bruger tavlerne til at lære sig at SKRÌVE de gotiske
bogstaver, og det skulle efter sigende være en meget effektiv måde at lære
at LÆSE dem.
Jeg selv har opnået en vis færdighed til det gotiske ved øvelsen! Giv ikke
op, prøv at se om du kan finde de samme bogstaver i andre ord på siden, ord,
som du har læst og forstået!
En metode jeg ofte har brugt til større sammenhængende tekster er at skrive
alle de ord, jeg kan læse og efterlade mellemrum/streger til de ulæselige.
Næste gang du tager dokumentet frem, kan du garanteret læse endnu en del af
ordene. Fortsæt sådan til du er færdig!
Endelig kan man jo også deltage i et kursus i gotisk ved en Slægtshistorisk
forening. Om det er effektivt, skal jeg kunne garantere, men en hjælp må det
da være.

mvh
Ivan



Bent Fleron (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Bent Fleron


Dato : 28-12-02 18:12

Arne Nielsen wrote:
> Kan det være "hiemme" eller "hjemme"?
>
Jeg foreslår hjemmev (= hjemmeværende)
--
Med venlig hilsen Bent Fleron



Erik P. Vinther (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik P. Vinther


Dato : 28-12-02 20:34

Det tror jeg på !

vh
Erik

"Bent Fleron" <bentNOSPAM@fleron.dk> skrev i en meddelelse
news:3e0ddb54$0$71687$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Arne Nielsen wrote:
> > Kan det være "hiemme" eller "hjemme"?
> >
> Jeg foreslår hjemmev (= hjemmeværende)
> --
> Med venlig hilsen Bent Fleron
>
>



Arne Nielsen (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Arne Nielsen


Dato : 28-12-02 22:51

Det gør jeg ikke. Hvor ser I v'et? Der står "hjemme". Husk, at et e blev
skrevet anderledes end det gør i dag.

Venlig hilsen
Arne

Erik P. Vinther wrote:

>Det tror jeg på !
>
>vh
>Erik
>
>"Bent Fleron" <bentNOSPAM@fleron.dk> skrev i en meddelelse
>news:3e0ddb54$0$71687$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
>>Arne Nielsen wrote:
>>
>>
>>>Kan det være "hiemme" eller "hjemme"?
>>>
>>>
>>>
>>Jeg foreslår hjemmev (= hjemmeværende)
>>--
>>Med venlig hilsen Bent Fleron
>>
>>
>>
>>
>
>
>
>


Arne Feldborg (29-12-2002)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 29-12-02 09:19

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev Sat, 28 Dec 2002 15:36:06 +0100

>Er der nogen der har et bud på hvad det kan være for et ord?
>
Helt klart "hjemme" - i modsætning til nr. 4 der er "tjenende".



--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Erik P. Vinther (29-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik P. Vinther


Dato : 29-12-02 13:09

Det lader til at slutkonklusionen bliver "hjemme" - og for nr. 4 "tjenende"
(jeg havde luret på om det var samme ord).

Tak til alle.

vh
Erik



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste