Hvorfor kører CPU'en på halv hastighed?
Fra : Mads Tilst og Pernil~

Dato : 28-12-02 13:07

Kære gruppe,

Kan nogen her hjælpe mig med at få min processor op at køre normal
hastighed igen? Jeg ved ikke hvornår eller hvorfor den begyndte på det,
men indenfor den sidste uges tid har processoren kørt på halv hastighed.
Det er en Pentium II 350 Mhz, men her er resultatet af dagens
maskintest, kørt med et lille program, der hedder "machine"

Operating System:: Windows 98 Version 4.10 build 1034.2222 A
Processor:: Pentium II 180 MHz
Front-Side Bus Speed:: 66 MHz
Date and Time:: 12/28/2002 12:35:00
Cache:: L1 cache: 16 KB code, 16 KB data L2
cache: 512 KB
RAM:: 261,568 KB

Allerede ved POST / opstart står der på skærmen, at den registrerer en
model PII 175 Mhz?!
Og inde i bios kan jeg vælgemellem forskellige hastigheder fra 66 til
133 Mhz?!

Hvad kan der være i vejen?

Med venlig hilsen
Mads Tilst

Fra : testpersonen

Dato : 28-12-02 13:13

"Mads Tilst og Pernille Nørlund Christensen" <manilleNOSPAM@get2net.dk>
wrote in message news:IvgP9.15$tt1.577@news.get2net.dk...
> Allerede ved POST / opstart står der på skærmen, at den registrerer en
> model PII 175 Mhz?!
> Og inde i bios kan jeg vælgemellem forskellige hastigheder fra 66 til
> 133 Mhz?!

Prøv og sætte den til 100MHz :) så skulle den gerne være normal igen

Testpersonen

Fra : Mads Tilst og Pernil~

Dato : 28-12-02 15:03

"testpersonen" <testpersonen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Prøv og sætte den til 100MHz :) så skulle den gerne være normal igen

> Testpersonen

Tak for hjælpen, testperson, men det hjalp ikke en disse. :-\

Der må jo være et eller andet i vejen med den, eller hva'?

Mads Tilst

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-12-02 15:06

skrev i en meddelelse news:IvgP9.15$tt1.577@news.get2net.dk...
> [...]
> model PII 175 Mhz?!
> Og inde i bios kan jeg vælgemellem forskellige hastigheder fra 66 til

PII professoren er en 100 MHz FSB processor.
Du skal derfor sætte din FSB til 100 MHz

Der skyldes at processorens hastighed er bestemt af Front Side Bussens
hastighed gange multiplyeren som i Intel processorer er låst til en given
setting.
I dit tilfælde er multiplyeren låst til 3,5 : 3,5 x 100 = 350 MHz
Hvis bussen er sat til at køre 66 MHz : 3,5 x 66 = 231 MHz

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Mads Tilst og Pernil~

Dato : 28-12-02 16:48

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> skrev :
> [...]
> I dit tilfælde er multiplyeren låst til 3,5 : 3,5 x 100 = 350 MHz
> Hvis bussen er sat til at køre 66 MHz : 3,5 x 66 = 231 MHz

OK, så vil det altså sige, at min FSB "er sat" til at køre 50 MHz? (For
at få 175 MHz). Men som du kan se i maskintesten ovenfor, stod den på 66
MHZ, og jeg fik ALLIGEVEL en melding om CPU hastighed på 175-180 MHZ.
Det synes jeg altså er mærkeligt, for så passer regnestykket jo ikke.

*Men* - det sjove er, at nu er det gået over af sig selv! I første
omgang, da jeg satte den til at køre 100 MHZ hastighed og genstartede et
par gange, og nu har jeg stillet den tilbage på "default", og den virker
stadig fint!
Så nu virker CPU'en ligesom den plejer, og jeg aner ikke, hvorfor fejlen
opstod! Hmrf!

Men tak for hjælpen alligevel.

Mads Tilst