Mainboard Temperatur
Fra : SMB

Dato : 28-12-02 03:35

Ved at køre programmet "SiSoftware Sandra" på min bærbar
Medion AMD Athlon 1 Ghz med 256mb sdram og 32mb S3 graphics twister har jeg
fået følgende 5 warnings.

1)"Warning 2518 - Mainboard temperature is to high 253,0 C/ 487,4 F "
Det lyder lidt for voldsomt, måler den virkelig præcist eller er der
tale om en fejl ?
Det kan dog også mærkes i bunden af computeren at den er meget varm.
Hvad kan der være galt?

2) "Warning W236 - Processor Vcore higher than rated maximum. Unless the
reported value is incorrect or the processor is a different type that is not
correctly detected, the voltage is higher than it should be. If you're
over-clocking the processor you may have pushed too far."
CPU core Voltage viser 2.93V.
Hvordan finder jeg ud af hvormange volt den skal indstilles til og
hvordan
indstilles den ?

"Fix: If the BIOS supports processor Vcore setting, check that the voltage
programmed is correct for the processor installed. If not, check whether the
mainboard supports the installed processor."
Min bios understøtter ikke Vcore settings, hvad kan der ellers gøres
?

3) "Warning 214 : BIOS is flash-able but surface-mounted. An unsuccessful
flash may be fatal."
Hvad betyder det? Og hvad kan der gøres ved det?

4)"Warining 2544 : System/Video shared memory greatly reduces performance.
Use external video card."
Ville det hjælpe med nogle flere ram istedet?

5) Nogle få gange siger den at CPU køleren kører for stækt.(Omkring 7000
rpm)
Jeg går ud fra at det er på grund af den høje temperatur, men findes der et
program til at justere rotations hastigheden. Det er irriterende at høre den
larme hele tiden. Det kan desværre ikke gøres fra min bios.

Håber det var den rigtige gruppe til mine spørgesmål, ellers må i lige sige
til!

mvh.
smb

Fra : Thomas

Dato : 28-12-02 10:18

"SMB" <baaz@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> fået følgende 5 warnings.
>
> 1)"Warning 2518 - Mainboard temperature is to high 253,0 C/ 487,4 F "
Det kan ikke passe... så var din CPU bortfløjen til de evige
processermarker.
Din cpu kan max klare 90º C.

> Det lyder lidt for voldsomt, måler den virkelig præcist eller er der
> tale om en fejl ?
FEJL.

> Det kan dog også mærkes i bunden af computeren >at den er meget varm.

Det er den nok også, men ikke så varm som Sisoft siger.

> Hvad kan der være galt?
Måske aflæser sisift forkert, eller dit mobo viser simpelthen forkert.

> [...]
> correctly detected, the voltage is higher than it should be. If you're
> over-clocking the processor you may have pushed too far."

Det var meget..

den skal have 1,75 V V-core..

du kan altid gå ind på AMD's hjemmeside og finde en masse specs om din Cpu.

> Hvordan finder jeg ud af hvor mange volt den skal indstilles til og
> hvordan
> indstilles den ?
I bios, såfrem bios har den mulighed.
Muligvis er der jumpersettings på mobo, men det skulle væe en af de første
gange jeg oplever det på en nyere Bærbar.

> [...]
the
> mainboard supports the installed processor."

> Min bios understøtter ikke Vcore settings, hvad >kan der ellers
Not Much...PRøv med nyere version af BIOS

> ?
>
> 3) "Warning 214 : BIOS is flash-able but surface-mounted. An unsuccessful
> flash may be fatal."
> Hvad betyder det? Og hvad kan der gøres ved >det?

det betyder bare at du kan flashe din bioschip med en NY bios.. altså en
nyere model af bios.
ligesom hvis du installerer et ny os, kan man også ligge en forbedret bios
ind på din Puter.
Der er dog nogle tind der er meget anderledes.
Eftersom at en BIOS skal virke ved boot er den lagt ind på et chip der er
monteret på motherboardet.
Hvis man flasher forkert, eller flashprogrammet går ned/strømmen går og du
ikke får flashet færdig kan du ikke starte din puter igen.
Det går MEGET sjældent så galt, men det er muligt at en ny bios vil have de
nye funktioner indbygget.
kik evt. på motherboardproducentens hjemmeside for nye bios og for en mere
detaljeret forklaring på hvordan du flasher din bios.
Det er ikke farligt, man skal bare lige sætte sig ind i hvordan det foregår.

> 4)"Warining 2544 : System/Video shared memory greatly reduces performance.
> Use external video card."
> Ville det hjælpe med nogle flere ram istedet?

Mjoeeeee. det vil det da.. den skriver bare at der adresseret for mange
systemram til grafikkortet. det er fordi de kan skrive at dit grafikkort
evt. har 128 MB ram shared.. men den deler bare ram med resten af puteren
fremfor at have dem indbygget fysisk på selve grafikkortet.
Men du kan nok i bios sætte mængden af ram der er shared med grafikkortet
ned.. flere ram vil altid være godt..
men burde ikke være vildt nødvendigt på den maskine...

> 5) Nogle få gange siger den at CPU køleren kører for stækt.(Omkring 7000
> rpm)

Det kan godt passe... den får lov og arbejde.
Din cpu er nok ret varm.

> [...]
et
> program til at justere rotations hastigheden. Det er irriterende at høre

Speedfan kan .. MEN jeg vil "sq" ikke anbefale det eftersom du ikke kan se
din temp korrekt, er det nok ikke prisværdigt at sætte kølingen ned... du
skriver selv at den er meget varm, så det ville jeg ikke gøre, førend jeg
vidste mere præcist hvor varm den egentlig er.

Prøv og installerer MotherBoard Monitor.
det kan aflæse en masse temperaturer fra din cpu/motherboard og harddiske.
det kan også sflæse din forskellige spændinger.
Prøv også, når du startet maskinen, at gå i bios og se hvilke temperaturer
der aflæses derinde.

Venligst

Thomas