Tyktarmskatar.. kostråd ?
Fra : Jette

Dato : 28-12-02 00:22

Hej.
Jeg søger kostråd / diætplan til noget familie der har fået konstateret
tyktarmskatar.
v,h Jette

Fra : Mari

Dato : 29-12-02 19:21

"Jette" <hal-kjaer@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Jeg søger kostråd / diætplan til noget familie der har fået konstateret
> tyktarmskatar.
> v,h Jette

Årsagerne kan være mange, derfor læs om irritabel tyktarm og tykktarmskatar
her:

http://makeashorterlink.com/?Y25B117E2

http://makeashorterlink.com/?E38B117E2

Under alle omstændigheder, vil en meget forenkelt kost, sammen med øget
væskeindtag og daglig motion kunnegøre selv den mest genstridige tyktarm
"katar-fri".
Med forenkelt kost mener jeg, en kost som ikke indeholder naturfremmede
stoffer. Jeg tog en 14-dages diæt med "kogte naturris blandet med mosede
bananer og ituskåret appelsin". Jeg spiste ikke andet.......... og drak kun
vand med frugtsaft (ægte frugt). Til gengæld drak jeg omkring 3 liter
dagligt. Det gav min tyktarm tilpas med ro, til at den kunne regenerere sig.

Da diæten var vel overstået, så trappede jeg langsomt andre fødemidler ind i
kostplanen. De første uger efter, sørgede jeg for, at alle fødevarer var
såkaldt "hvide". Ris, fisk, fjerkræ, syrnede mælkeprodukter. Ikke hvedemel,
men grahamsmel og andre grove melsorter.
Tilføj kun een ting ad gangen, og skriv dagbog over reaktioner og
velbefindende. Hvis der er tale om fødevare intollerans (allergi), er det
denne metode, man kan afdække hvilke fødevarer tarmen er intollerant over
for.

Næste trin var at tilføje rå (letkogte) snittede grøntsager. Også de
tilføjes een ad gangen, for at finde frem til dem, der giver kataren og
ubehaget. Når man har levet af denne kost finder man ud af, hvilke ting der
giver behag pog hvilke der giver ubehag. Og frem for alt får man sorteret
alt kemisk (E-numre) ud af sin kost.

Mari

begin 666 dot.gif
`