Forslag til billig VPN-løsning
Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-12-02 00:00

Jeg har brug for nogle forslag til en forholdsvis pris-billig
VPN-løsning.

Det drejer sig om at nå en computer (som kører Win XP Pro), som er
koblet på Internettet via en ADSL forbindelse med fast IP-adresse.

Computeren skal nås fra en anden computer (kører Windows 98), som i
øjeblikket kobles på Internettet via en ISDN-forbindelse.

Løsning: Hardware/software/hybrid?

-------
Tomas

Fra : Keld Damsbo

Dato : 28-12-02 00:29

> [...]
>
> Computeren skal nås fra en anden computer (kører Windows 98), som i
> øjeblikket kobles på Internettet via en ISDN-forbindelse.

Hvis du kan afse ca. 3500,- Kr vil jeg forslå 2 styk Draytek 2200 routere
(www.draytek.dk).
Der sættes 1 op i hver sin ende og så virker det, ganske simpelt og meget
virkningsfuldt.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 28-12-02 01:49

On Sat, 28 Dec 2002 00:29:20 +0100, "Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> wrote:

> [...]

2* Smoothwall servere pris ca 500-1000 kr for 2 gamle pc'er.
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-12-02 23:42

Thunderbird skrev:
> 2* Smoothwall servere pris ca 500-1000 kr for 2 gamle pc'er.

Det er vel til Linux?
Jeg tror ikke at løsningen vil være brugbar i dette tilfælde, men det
er da værd at tænke over!

> Der har overvejet at tage en tur til USA.
> For derefter at tage en tur tværs over.

Jeg gjorde det en gang - det var dog lidt nordligere - nærmere
betegnet Canada. På cykel naturligvis!

-------
Tomas

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 29-12-02 01:43

On Sat, 28 Dec 2002 23:42:12 +0100, "Tomas Christiansen" <toc-nospam-01@blikroer.dk> wrote:

>Det er vel til Linux?
>Jeg tror ikke at løsningen vil være brugbar i dette tilfælde, men det
>er da værd at tænke over!

Det skulle virke fint, for de 2 maskiner kommer til at kører som router i netværket.

Fra : Morten Christensen

Dato : 30-12-02 21:21

Tomas Christiansen wrote in mail, at 28-12-02 23:42:

> Det er vel til Linux?
> Jeg tror ikke at løsningen vil være brugbar i dette tilfælde, men det
> er da værd at tænke over!

SmoothWall og IPCop er bygget på Linux,
men I behøver ikke at komme tættere på
end deres grafiske brugerflade betjent
fra en windows-browser.

2 stk. 100 mhz. pentiummer og 4 netkort.

Morten Christensen

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 30-12-02 21:40

On Mon, 30 Dec 2002 21:21:09 +0100, Morten Christensen <mc@sletmig.mc.cx> wrote:

>SmoothWall og IPCop er bygget på Linux,
>men I behøver ikke at komme tættere på
>end deres grafiske brugerflade betjent
>fra en windows-browser.
>
>2 stk. 100 mhz. pentiummer og 4 netkort.

Mindre end P-100 kan fint gører det nårat det kun er en ADSL der drejer sig om.

Fra : Tom

Dato : 29-12-02 00:05

> [...]
> (www.draytek.dk).
> Der sættes 1 op i hver sin ende og så virker det, ganske simpelt og meget

Hvilke funktioner skal man specifikt gå efter, hvis man evt. vil se på hvad
andre fabrikanter kan tilbyde...IP/Sec ????

-Tom-

Fra : Keld Damsbo

Dato : 29-12-02 00:32

> Hvilke funktioner skal man specifikt gå efter, hvis man evt. vil se på
hvad
> andre fabrikanter kan tilbyde...IP/Sec ????

De leverandører jeg kender lever alle op til normale standarder for VPN.

Som jeg forstod det var der en ISDN i den ene ende og en ADSL i den anden.
Jeg vil foreslå at du finder en leverandør som både kan levere en boks med
mulighed for ISDN, PPPoE/PPTP klient til ADSL service og DHCP klient til
kabel service. Det kan godt blive temmelig langhåret hvis du buger bokse at
forskelligt fabrikat i hver sin ende.

Vedrørende VPN er minimum nok følgende som jeg har taget fra www.draytek.dk

PPTP, L2TP og L2TP/IPSec for remote access (Client - Server)
PPTP, L2TP og L2TP/IPSec og IPSec tunnel mode for LAN to LAN VPN (Server -
Server)
Encoding methodes DES (56bit), 3DES (168bit) and code exchange and
authentication integrated in the IPSec gateways.
3DES er nok efterhånden et must da DES kan knækkes relativt hurtigt inden så
længe.

Desuden skal den understøtte SHA-1 og MD5 integritet algoritmer for ESP,
supportere IKE for sikkerheds negotiation og key management ved hjælp at
pre-shared authentication keys.

Wow en masse nørd-ord, men prøv at se lidt på
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/planning/security/ipsecsteps.a
sp

Den side giver en god introduktion

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-12-02 23:09

Keld Damsbo skrev:
> [...]
routere
> (www.draytek.dk).
> Der sættes 1 op i hver sin ende og så virker det, ganske simpelt og

Det eneste problem, så vidt jeg kan se, er at ADSL-forbindelsen er en
TDC PRO@ccess, hvor der medfølger en fast-konfigureret router med.
Mon man sådan uden videre må udskifte den med en anden?
Desuden vil man (ihvertfal teoretisk) kunne risikere problemer, hvis
TDC foretager omkonfigurering i deres routere (f.eks. ved omlægning af
deres netværk).

-------
Tomas

Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 00:03

> [...]
> Desuden vil man (ihvertfal teoretisk) kunne risikere problemer, hvis
> TDC foretager omkonfigurering i deres routere (f.eks. ved omlægning af

Det skulle ikke give problemer, Draytek kan sagtens håndtere det.
Det er nok klogt at ringe til TDC for at være sikker på at de tillader en
anden router.

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-12-02 13:00

> [...]

>Desuden vil man (ihvertfal teoretisk) kunne risikere problemer, hvis
>TDC foretager omkonfigurering i deres routere (f.eks. ved omlægning af

Da vi i sin tid oprettede en ProAccess ADSL, fik vi en skriftlig
bekraeftelse paa de ip-adresserne - ogsaa de ip-adresser, der
bliver brugt paa ydersiden af routeren. Jeg tillader mig i min
naivitet at tro, at vi ogsaa vil faa et skriftligt varsel, hvis
disse aendres.

Men det er da muligt, at jeg er for naiv, naar man betaenker, at
vi taler om en udbyder, der mener, at forringelse af nogle
abonnenters abonnementsbetingelser kun skal meddeles i
dagspressen, ikke i brev.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-01-03 09:11

> Det eneste problem, så vidt jeg kan se, er at ADSL-forbindelsen er en
> TDC PRO@ccess, hvor der medfølger en fast-konfigureret router med.
> Mon man sådan uden videre må udskifte den med en anden?

Det kører vi også med - og jeg så ikke nogen steder i betingelserne at
vi skulle bruge den router ... Der står istedet en zywall10, of tdc's
router har kun været sat til til fejlfinding på linien en gang hvor den
var nede (og det var en fejl på centralen)

/A

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-01-03 12:09

Anders Majland skrev:
> Det kører vi også med - og jeg så ikke nogen steder i betingelserne
at
> vi skulle bruge den router ... Der står istedet en zywall10

Interessant.

Jeg kan iøvrigt oplyse at jeg har fundet et lille - og ret
interessant - gratis produkt "Zebedee", som man kan bruge til at sætte
krypterede tunneller op med.

Produktet virker fint med VNC (der medfølger endda et par
eksempelfiler), og jeg vil undersøge om det kan bringes til virke med
Windows XP's remote dekstop.
Besidder dog ikke selv en Windows XP-maskine (løsningen er ikke til
mig selv), så det ligger lidt tungt med at teste...

Fordelen ved at bruge dette, frem for at udskifte routere er bl.a:
1. Prisen. Det koster ikke en dyt!
2. Det kræver ikke at man er på noget specielt hardware i den ene
eller begge "ender".
3. Ved at bruge VNC, vil man formentlig kunne lave én diskette med al
den nødvendige software til at nå den centrale computer (lettere at
medbringe end en blærbar).
4. Let at foretage ændringer, åbne/lukke for adgang m.m. uden at
skulle til at omkonfigurere hardware (firmware), og kan derfor klares
via et par ikoner + evt. et par scripts af én eller anden art.

-------
Tomas

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-01-03 12:16

> 2. Det kræver ikke at man er på noget specielt hardware i den ene
> eller begge "ender".

Hvis det skal anvendes stationært foretrækker jeg en ekstern strømsluger
så man er uafhængig af det anvendte OS på den maskine der skal have
adgang...

Jeg har tænkt mig at prøve zyxel vpn client til blærbart brug
(ZyXEL VPN klient til mobile brugere ... Klienten er baseret på SSHs
nyeste VPN klient)

/A - nej jeg har ikke erfaringer med andres produkter men er godt nok
tilfreds med zyxel.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-01-03 16:35

Anders Majland skrev:
> Hvis det skal anvendes stationært foretrækker jeg en ekstern
strømsluger
> så man er uafhængig af det anvendte OS på den maskine der skal have
> adgang...

Jeg er i langt de fleste tilfælde mest tilhænger af "hardware"
løsninger. De er som oftest det mest stabile (af flere forskellige
årsager).

> Jeg har tænkt mig at prøve zyxel vpn client til blærbart brug

Hører gerne om dine erfaringer!

> /A - nej jeg har ikke erfaringer med andres produkter men er godt
nok
> tilfreds med zyxel.

Jamen, hvis man har fundet det, som man skal bruge, er der vel ingen
grund til at lede videre?

-------
Tomas

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-01-03 10:20

> Jamen, hvis man har fundet det, som man skal bruge, er der vel ingen
> grund til at lede videre?

"plejer" er også en tung burde Vi købte zyxels modems dengang de
blev solgt af image scandinavia - og det er vi bare blevet ved med

/A

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 07-01-03 11:46

Anders Majland skrev:
> "plejer" er også en tung burde

"Burde" eller "byrde"?

-------
Tomas

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-01-03 12:49

> "Burde" eller "byrde"?

Hvem har skubbet til mit keyboard. Ville nok have skrevet byrde. u og y
sidder åbenbart for tæt...

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-01-03 23:47

> [...]

>Jeg kan iøvrigt oplyse at jeg har fundet et lille - og ret
>interessant - gratis produkt "Zebedee", som man kan bruge til at sætte

Jeg kender ikke Zebedee, men navnet lyder lidt skummelt.
Hvor kommer det fra, hvilke platforme koerer det paa, og hvilken
sikkerhed har du for, at krypteringen ikka kan brydes?

Til sammenligning er OpenSSH ogsaa gratis, kan ogsaa opsaette
krypterede tunneller, kan koere paa et utal af platforme, og
koden er checket af mange mennesker, saa krypteringen boer vaere
til at stole paa.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 10-01-03 23:31

Allan Olesen skrev:
> Jeg kender ikke Zebedee, men navnet lyder lidt skummelt.

Navnet kommer fra udtalen af forreste bogstav i:
[Z]lib compression, [B]lowfish encyption, [D]iffie-Hellman key
agreement.

> Hvor kommer det fra, hvilke platforme koerer det paa, og hvilken
> sikkerhed har du for, at krypteringen ikka kan brydes?

Platforme: Linux, Windows.
Sikkerhed? Da det er open-source, kan man sætte sig ned og læse
kildeteksten igennem, men...
Ja, det er også min største anke ved programmet.
Man kan håbe på at 256 bit Blowfish kryptering ikke er sådan at bryde
(der findes vist en del litteratur om emnet).

> [...]
> krypterede tunneller, kan koere paa et utal af platforme, og
> koden er checket af mange mennesker, saa krypteringen boer vaere

Ja, det er jo en _rigigt_ god ting!

Jeg søgte lige lidt på OpenSHH, men fandt ikke noget til
Windows-platforme, som er tilnærmelsesvis lige så fleksibelt som
Zebedee (som ikke låser én fast på en anvendelse, f.eks. FTP, Telnet
eller lignende, men "blot" laver tunnellerne).

-------
Tomas

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 29-12-02 01:50

VPN er selve tunnellen ... hvordan vil du nå den anden computer?
Med VNC eller lignende ?

Mange hilsner fra
Carsten
cajuth@hotmail.com

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-12-02 23:05

Carsten Thomsen skrev:
> VPN er selve tunnellen ... hvordan vil du nå den anden computer?
> Med VNC eller lignende ?

Ja, det er lige det

VNC er en mulig løsning (eller f.eks. NetOp). Sharing af
data-biblioteker er en anden (kræver naturligvis at de anvendte
programmer er installeret begge steder).

Noget andet, som jeg kom til at tænke på er: Windows XP har jo en
"remote desktop" mulighed, men kræves der mon også WinXP på
klient-computeren for at kunne bruge denne mulighed?

-------
Tomas

Fra : Jens

Dato : 30-12-02 00:28

"Tomas Christiansen" <toc-nospam-01@blikroer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "remote desktop" mulighed, men kræves der mon også WinXP på
> klient-computeren for at kunne bruge denne mulighed?

Hvis der ikke er xp vil det være nemmest at få det på den også,
men der findes et program "mstsc.exe" som kan styre en xp fra en w98, via
remote desktop, det er en del af telnet i w2k.
Og så kan man vel bare sende en anmodning om fjernsupport til "clienten"

mvh Jens

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-12-02 09:36

Jens skrev:
> Hvis der ikke er xp vil det være nemmest at få det på den også,

Gammel PC med meget lidt RAM + WinXP = dårlig løsning

> men der findes et program "mstsc.exe" som kan styre en xp fra en
w98, via
> remote desktop, det er en del af telnet i w2k.

NetOp hvad jeg ønsker.

> Og så kan man vel bare sende en anmodning om fjernsupport til
"clienten"

Du mener vel _fra_ klienten (ikke _til_)?

-------
Tomas

Fra : Jens

Dato : 30-12-02 14:20

> Gammel PC med meget lidt RAM + WinXP = dårlig løsning

En 200mmx med 512 pc100 ram kan køre w2k advanced server, så det er et
spørgsmål om at "ofre" penge det rigtige sted.
Skal man investere i et program til at fjernstyre med, vil jeg da foretrække
et par 100èr til mere ram og xp, end til "pcanywhere" feks.
Men vi er jo forskellige ikke ?

> w98, via
>
> NetOp hvad jeg ønsker.

Det kræver så enten w2k eller xp på den der skal styres.

> "clienten"
>
> Du mener vel _fra_ klienten (ikke _til_)?
jeg kalder xp/w2k for server og "experten" for client.

fjernsupport kan der kun anmodes om fra en xp.
(men det kan gøres med en mail som sender en anmodning retur hehe)
Mstsc kan kun connecte til en xp eller w2k, ikke en w98.
Det kan så gøres fra en w98 hvis man kender ipèn på den rigtige xp/w2k og
denne tillader telnet adgang.
(jeg har brugt det internt i mit lan)

mvh Jens