Klodsemager
Fra : Steen mogensen

Dato : 27-12-02 18:50

hvad laver en klodsemager, fundet i en folketælling for Odense 1850

Steen Mogensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-12-02 18:58

Fri, 27 Dec 2002 18:50:26 +0100, skrev "Steen mogensen":

>hvad laver en klodsemager, fundet i en folketælling for Odense 1850

Træsko.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 27-12-02 19:13

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Træsko.

Skulle måske lige tilføje, at "klodser" var datidens slang for træsko.
Træskomageren modtog nemlig nogle grove stykker træ (klodser) som
halvfabrikata fra sin leverandør.
Dernæst videreforarbejdede han dem til træsko.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Rfou

Dato : 27-12-02 19:22

"Kurt Hansen" skrev d. 27-12-02 18:58 dette indlæg :

> Træsko.
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
hej
ved søgning på google på ordet Klodsemager kommer der 2 sider links frem
de fleste blot med ordet nævnt som til på en person nævnt i dokumentet.
Men på anden side jeg - altså næsten til sidst i søgningen kommer der et
site med en ordbog over gamle danske ord og udtryk, og der står der at
en klodsemager er en "trætøffelmager"
med venlig hilsen rfou

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Iversen

Dato : 11-01-03 01:03

Hej NG
En lille uddybning af begrebet klodsemager.
Ifølge min mor hvis far var klodsemager er forskellen på en træskomager og
en klodsemager at træskomageren købte de færdige træbunde mens klodsemageren
selv kunne skære disse men de monterede begge bundene med overlæder.
Hilsen Eva Petersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-01-03 01:34

"Henrik Iversen" <Ida1481@vip.cypercity.dk> skrev Sat, 11 Jan 2003
01:02:30 +0100

> [...]
>en klodsemager at træskomageren købte de færdige træbunde mens klodsemageren
>selv kunne skære disse men de monterede begge bundene med overlæder.

Det lyder jo rimeligt nok, og den slags begreber har det jo også med at
forandre sig hen over tiden.

Men jeg vil nu altså mene, at en 'rigtig' klodsemager faktisk lavede
rigtige klodser.
Altså træsko uden overlæder, men udelukkende fremstillet af træ.!.

--
mvh, A:\Feldborg