slut med bleen...
Fra : Ole Hedegaard

Dato : 27-12-02 18:25

Hej
Her i juleferien er vi for alvor startet på projekt "blestop". Vores datter
blev tre i starten af december, er sprogligt meget god og er ellers godt
med. Vi har snakket meget om at nu skal hun ikke bruge ble mere - nogengange
er hun med på ideen, men til tider er hun totalt ligeglad - hun siger "jeg
er da bare ligeglad..."
De første dage uden ble gik med mange uheld - så var de næste dage OK. I går
var vi til julefrokost hvor vi skulle køre langt og der var mange andre
børn, derfor fik hun ble på, så hun ikke skulle opleve af have mange uheld
et "offentligt" sted. I dag er den så helt gal igen - hun har faktisk tisset
i bukserne hele dagen... Hun kan stå lige ved siden af potten og tisse i
bukserne hvis hun er optaget af noget andet, hun kan også sidde fint på
potten og sige, at hun ikke kan tisse og to sekunder efter hun har fået
bukserne på går det galt.
Hvor ofte skal vi minde hende om at hun ikke har ble på, og hvor ofte skal
hun på potten??? Hvad når vi skal køre langt i bilen eller handle ind eller
hvad ved jeg - er det bedst at give hende ble på eller lade være?

Mange spørgsmål fra en rådvild Mor

Tina

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-12-02 19:38

"Ole Hedegaard" <hedegaard@christiansen.mail.dk> wrote in message
> [...]
eller
> hvad ved jeg - er det bedst at give hende ble på eller lade være?

Ærlig talt, det er for koldt for hende nu.
Vent, til det bliver sommer, så brug en uges tid
midt i sommertiden til at lade hende "gå med
numsen bar", så finder hun ud af at finde et toilet.
Mvh. Bodil.

Fra : Sander

Dato : 27-12-02 19:37

"Ole Hedegaard" <hedegaard@christiansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nogengange
> er hun med på ideen, men til tider er hun totalt ligeglad - hun siger "jeg

Prøv på, ikke at presse hende for meget. Pottelegen skal gøres til en sjov
leg og ikke en træls ting. Hvis man presser for meget på, har det tit den
modsatte effekt: De små gider ikke.
Nogen børn smider bleen, fra den ene dag, til den anden. Andre børn kan tage
flere måneder, eller år om det. Jeg har prøvet begge dele, selvom de
startede med pottetræningen i ca. samme alder.

> [...]
> bukserne hvis hun er optaget af noget andet, hun kan også sidde fint på
> potten og sige, at hun ikke kan tisse og to sekunder efter hun har fået

Har i prøvet med en Up & Go ble. Dem kan hun selv tage af og på, her i
begyndelsen og i spare jer selv for en masse tøjvask og jeres datter spares
for nederlaget, hvis hun skulle have nogen uheld. Det er selvfølgelig ikke
det samme, som at smide bleen helt, men det er vældig praktisk IMO og hun
skal nok selv sige til, når hun er helt klar til, at komme af med bleen.

> Hvor ofte skal vi minde hende om at hun ikke har ble på, og hvor ofte skal
> hun på potten???

Gå på potte med hende, som det første om morgenen. Spørg hende derefter 6- 7
gange i løbet af dagen. Lad hende sidde 5 - 10 minutter på potten, hvis der
ikke kommer noget, så vent til senere. Gør i stedet en del ud af, vaske
hænder ritualet. Fortæl hende en sjov historie eller andet underholdende,
når hun sidder på potten, så det ikke bliver kedeligt for hende. Ros hende
til skyerne, når det lykkedes hende, at tisse eller lave stort.

> Hvad når vi skal køre langt i bilen eller handle ind eller
> hvad ved jeg - er det bedst at give hende ble på eller lade være?

Giv hende en Up & Go ble på, når i køre langt eller handler. Det er jo nyt
for hende, at gå på wc og når de små skal, så skal de og det skal tit gå
hurtigere end vi forældre, kan nå at finde et wc. Så indtil hun er mere
sikker og kan holde sig lidt bedre, er bleen en god løsning, når i er på
ture.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Marianne

Dato : 27-12-02 23:29

Hej

Vi valgte med vores søn ikke at pottetræne overhovedet (efter råd fra hans
børnehave). Vi fik fortalt, at børn smider bleen, når de er parate, hverken
før eller senere. Det kom til at passe. En dag bad han om at få bleen af,
men den skulle på igen, når han skulle lave stort. Det gik der tre måneder
med, og så var han helt blefri både dag og nat. Vi har haft i alt 2 uheld -
begge om natten.

Prisen - hvis man kan tale om en sådan - er, at han smed bleen sent. Han var
godt 3,5 år, da det begyndte.

Jeg har ingen ide om, om det er generelt. Nogen mener, det er for meget
laden stå til, hvis man venter så længe, som vi gjorde, men med den første
succes in mente gentager vi samme mønster med nr. 2.

mvh
Marianne

Fra : Svend Pedersen

Dato : 03-01-03 13:28

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi valgte med vores søn ikke at pottetræne overhovedet (efter råd fra hans
> børnehave). Vi fik fortalt, at børn smider bleen, når de er parate,

Ja, naturligvis. Han har helt sikkert smidt bleen inden han kommer på
session...

Det er ærligt talt et dårligt råd. Bleen hæmmer barnet i sin frie
udfoldelse, den fastholder barnet i babyrollen, og den påfører forældrene en
unødig arbejdsopgave og unødige omkostninger til dyre bleer. Penge, der
kunne have været brugt bedre på en oplevelsestur til Knuthenborg, eller et
par gode bøger.

Børn har godt af at få dén erfaring, at alt ikke er overladt til dem selv,
men at forældrene ind imellem har ret, når de rådgiver. Min egen søn smed
bleen allerede som 2½-årig, fordi min kæreste og jeg hjalp ham. IKKE fordi
han selv udtrykte ønsket derom. Moderen, som han bor hos, giver ham stadig
ble på, seks måneder efter, at det ikke længere er nødvendigt. Vi pressede
ham ikke, men vi holdt bare op med at give ham ble på, og så lærte han sine
kropsfunktioner at kende, og jeg bestak ham med chokolade og højtlæsning,
når jeg skulle lokke ham til at sidde på potten, og vi spurgte hyppigt,
mange gange dagligt, om han ikke lige skulle prøve at tisse en tår. Og
hvilken succes, de første ti gange! Pludselig var det en stor, stolt dreng,
der bekendtgjorde, at han godt ku'.

Det lærte han meget af, og i dag (3 år) bruger han overhovedet ikke ble, og
har absolut ingen uheld. Han har lige været her på juleferie i seks dage -
ingen ble og ikke én smutter. Men hos sin mor får han stadig ble på, og i
vuggestuen får han ble på, når han skal sove til middag. Det sidste er for
mig at se i orden; det første er tåbeligt mod en dreng, der opfatter sig
selv som "stor".

Men jeg er HELT enig i, at man absolut ikke må presse børnene eller give dem
skyldfølelse over en enkelt smutter. Det skal være hyggeligt at sidde på
potten, og det skal være noget særligt at blive en stor dreng.

Svend P

Fra : Holger Danske

Dato : 03-01-03 13:48

Svend Pedersen wrote:
> [...]
> bleer. Penge, der kunne have været brugt bedre på en oplevelsestur
> til Knuthenborg, eller et par gode bøger.

Så må man lige huske på at barnet først skal være klar over sine
kropsfunktioner, man kan ikke starte et vilkåligt sted, men f.eks. vente til
1'ste gang barnet kommer og siger at det har tisset eller lavet, og så kan
skoling komme på tale.

> [...]
> give dem skyldfølelse over en enkelt smutter. Det skal være hyggeligt
> at sidde på potten, og det skal være noget særligt at blive en stor

I det store og hele er vi meget enige, jeg synes også at det er synd for din
dreng at hans moder fastholder ham i bleen, det er desværre meget
almindeligt hvor forældrene ikke bor sammen, enten af trods over for sin
tidligere partner, eller for at undergrave den andens
"forældredygtighed/myndighed"

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Svend Pedersen

Dato : 03-01-03 14:05

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> 1'ste gang barnet kommer og siger at det har tisset eller lavet, og så kan

Det kan der være noget om, men hvis man tager bleen af på en varm sommerdag,
eller en lørdag hvor der er god tid, så bliver kendskabet til urin og
afføring mere håndgribeligt (ja, bogstaveligt talt, men dét må man tage
med - de kan jo godt lide at pille ved tingene, de kære små).

Anders havde intet forhold til sin afføring, mens den lå i bleen, men da han
sked på gulvet og i underbukserne fandt han meget hurtigt ud af - af egen
drift, endda - at synes, at det var "ulækkert".

Men altså, selvfølgelig har du ret. Man skal i det hele taget være bevidst
om, hvad man gør.

Fra : Holger Danske

Dato : 03-01-03 14:23

Svend Pedersen wrote:
> [...]
> til urin og afføring mere håndgribeligt (ja, bogstaveligt talt, men
> dét må man tage med - de kan jo godt lide at pille ved tingene, de

Det er da også i mine øjne en god måde..

> Anders havde intet forhold til sin afføring, mens den lå i bleen, men
> da han sked på gulvet og i underbukserne fandt han meget hurtigt ud
> af - af egen drift, endda - at synes, at det var "ulækkert".

Ellers er denne metode rigtig god da den forener sikkerheden ved en ble, med
ubehaget fra en "bæ"
auki4a$7vs1g$1@ID-171232.news.dfncis.de

> Men altså, selvfølgelig har du ret. Man skal i det hele taget være
> bevidst om, hvad man gør.

Især når det drejer sig om vores børn

H.D.

Fra : Holger Danske

Dato : 03-01-03 14:24

Holger Danske wrote:

> Det er da også i mine øjne en god måde..

> Ellers er denne metode rigtig god da den forener sikkerheden ved en
> ble, med ubehaget fra en "bæ"
> auki4a$7vs1g$1@ID-171232.news.dfncis.de

Ups, prøver lige med denne i stedet

Fra : Holger Danske

Dato : 28-12-02 17:05

Ole Hedegaard wrote:
> [...]
> skal hun på potten??? Hvad når vi skal køre langt i bilen eller
> handle ind eller hvad ved jeg - er det bedst at give hende ble på

Hej Tina..

Her et godt råd som jeg selv starter med for 2'den gang, brugte den også på
min ældste...
Kom en almindelig underbuks /under/ bleen, så har de små poder den sikkerhed
en ble giver, men samtidigt det ubehag der er ved at gøre i en buks, det
virker.....

Allan

Fra : hmo

Dato : 29-12-02 15:55

Også jeg siger: Vent. Lad hende få fred og ro. Prøv at tage bleen af hende i
weekenderne - når I har god tid og hun er frisk. Min den mindste - på nu
3½ - har aldrig brugt potten. Vi har heller aldrig pottetrænet - men det gik
nu alligevel. I sommers var det så varmt at bleen røg af. Og for et par uger
siden også om natten. Natbleen kunne vi sikkert godt have taget før, men han
fik lov at vente til han selv bad om at få den af.
Husk: Der er ganske få børn som bruger ble når de bliver konfirmeret Tag
det roligt - det kommer lige pludselig.

Hej fra
Hanne