Strandjagt og is??
Fra : g-mc

Dato : 27-12-02 15:54

Hej Ng.
Jeg har en ven, der påstår at det ikke er tilladt at jage nærmere end 300m
fra iskanten. Jeg har selv forsøgt at slå det op på nettet, men uden held.
Jeg har sågar været forbi den lokale politibetjent, men blev faktisk bare
svinet til med "at jeg selv burde sætte mig ind i reglerne (som indehaver af
et jagttegn)" og " at det ikke interesserede vagthavende betjent, da han
ikke slog dyr ihjel". En sørgelig oplevelse, men jeg rettede opmærsom på at
jeg jo faktisk var ved at undersøge reglerne, og at jeg mente at politiet
burde vide hvad der var ulovligt og ikke var!. Beskeden var " at hvis
betjenten fik en anmeldelse om at der blev drevet ulovlig jagt på isen, så
skulle han nok sætte sig ind i tingene til den tid, og ihverttilfælde nok
komme ud og hente mig på isen". Så derfor prøver jeg lige her i Ng,( og
håber på lidt mere forståelse fra mine meddrabsmænd ). Er der nogle der
kender reglerne, og som ved hvor de evt kan findes på skrift?

Knæk og bræk Jeppe.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-12-02 16:10

Hej
Du skal "kun" holde 100 meter fra iskant.

/Martin

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 27-12-02 16:54

Martin har ret i at man, i henhold til Bekendtgørelse om Jagtmåder og
Jagtredskaber ikke må drive jagt på fiskeriterritoriet 100 meter fra
iskant. Men spørgsmålet er egentlig interessant, for hvor meget is skal der
skal til før der (i juridisk forstand) er tale om en iskant?

Når der ikke er is må man ligge så tæt inde under land som man kan, sålænge
man er flydende, i praksis kan der være tale om en ½ meter. Hvis der er
(den mindste?) iskant så skal man derimod 100 meter ud?

Reglen eksisterer naturligvis for at man ikke skal kunne lægge sig i en våge
og udnytte at vildtet er trængt og samles der under en mere eller mindre
fuldstændig tilfrysning, men det er jo absurd hvis en ½ meters isbræmme
inde i kanten, tvinger en 100 meter ud på fjorden.

Men til en anden gang, Jeppe: i stedet for at henvende dig til politiet (og
det er jo rimeligt nok at en almindelig betjent ikke kan alt tænkelig dansk
lovgivning på fingrene, omend urimeligt at han svarer dig som han gør) skal
du henvende dig til vildtkonsulenten i dit lokale statsskovsdistrikt. Han
ved med sikkerhed besked, og de er både flinke og jagtinteresserede. Hvis du
gør det, og forelægger ham den skitserede problemstilling, ville jeg være
meget interesseret i at høre, hvad svar du får.

MVH

Christian

<3e0c6d7f$0$71679$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Fra : Karsten

Dato : 27-12-02 20:01

sådan en mand er da ikke værdig til at være betjent , det kan da sagtens
være at han ikke kan , og muligvis ikke skal kunne jagtloven , men man skal
ikke finde sig i at blive svinet til , når pænt og høfligt henvender sig med
et spørgsmål , og det lige meget om det så er politi skattefar eller hvilken
som helst anden offentlig instans , Som jeg læser det er , det jo han egen
holdning der slår igennem !!
karsten