Webcam spørgsmål
Fra : B.R.

Dato : 27-12-02 15:14

Hvad er forskellen når der i Logitech beskrivelser står CMOS, CCD eller kun
pixel antal?

Hvilken beskrivelse af sensor CMOS eller CCD giver det bedste billede og er
det samme software der benyttes til begge.

Jeg har lige nu Logitech quick cam 3000 pro men er blevet anbefalet at
skifte til 4000 pro da det har ccd sensor.

Hvad vil I anbefale?

Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002

Fra : Peder

Dato : 27-12-02 18:48

On Fri, 27 Dec 2002 15:14:18 +0100, "B.R." <roschNOSPAM@pc.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har lige nu Logitech quick cam 3000 pro men er blevet anbefalet at
>skifte til 4000 pro da det har ccd sensor.

CMOS-sensorer (Complementary Metal Oxide Semiconductor) bruger mindre
strøm end CCD-sensorer og er billigerere at producere. Samtidig er
CMOS-sensoren mere følsom over for støj og mindre lysfølsom end en
CCD-sensor.

CCD-sensorer (charge-coupled device) har været på markedet længere og
teknologien er derfor mere moden end CMOS-sensorer. CCD-chippen er
dyrere at producere men billederne bliver generelt af bedre kvalitet
og lysfølsomheden er noget bedre.

Hvis du er tilfreds med dit CMOS-kamera synes jeg ikke der er grund
til at skifte, men hvis du gerne vil have bedre billedkvalitet og
mindre støj kan det godt betale sig at skifte. Jeg har ikke selv
prøvet nogle af Logitechs webcams, men jeg er rigtig godt tilfreds med
Phillips ToUCam Pro. Som nævnt i en anden tråd har jeg selv brugt det
i en robot, hvor det virkede fint trods vanskelige lysforhold.

-Peder

How to remove Windows 3.x/9x/NT/2000 and install Linux in its place
http://www.linuxworld.com/linuxworld/lw-1999-12/lw-12-penguin_1.html

Fra : B.R.

Dato : 27-12-02 22:45

Peder wrote:

> [...]
>
> -Peder
>
> How to remove Windows 3.x/9x/NT/2000 and install Linux in its place

Jeg siger tak for dit svar. Er det samme software som bruges til begge
typer?

Fra : Peder

Dato : 28-12-02 00:18

>Jeg siger tak for dit svar. Er det samme software som bruges til begge
>typer?

Jep. En almindelig applikation er bedøvende ligeglad med hvilken type
chip der sidder i dit kamera. Den bruger typisk en standard API til at
kommunikere med kameraet.

-Peder

Fra : B.R.

Dato : 28-12-02 09:23

Peder wrote:

> Jep. En almindelig applikation er bedøvende ligeglad med hvilken type
> chip der sidder i dit kamera. Den bruger typisk en standard API til at
> kommunikere med kameraet.
>
> -Peder

Tak og god weekend