Total sletning af harddisk
Fra : Benny [8600\)

Dato : 27-12-02 13:39

Da fdisk ikke total sletter en harddisk, d.v.s. at man stadig kan finde
gammel data.

Hvordan sletter man disken total, så der under ingen omstændigheder kan
findes gammel data ?

Benny

Fra : Thomas Hansen

Dato : 27-12-02 13:48

On Fri, 27 Dec 2002 13:39:06 +0100, Benny [8600) <holgaard@private.dk>
wrote:

> [...]
> gammel data.
>
> Hvordan sletter man disken total, så der under ingen omstændigheder kan

Med en hammer og en gasbrænder.

--
Thomas Hansen

Fra : Thomas

Dato : 27-12-02 13:51

"Benny [8600)" <holgaard@private.dk> skrev i en meddelelse
> Da fdisk ikke total sletter en harddisk, d.v.s. at man stadig kan finde
> gammel data.
>
> Hvordan sletter man disken total, så der under ingen omstændigheder kan
> findes gammel data ?
De fleste Harddisk producenter ligger små værktøjer op på deres hjemmesider,
der skal bruges til at installerer og fejlfinde deres diske.
de har så godt som altid også den funktion at de kan Low Level Formatere.
Når det gøres skrives der data til hver hver enkelt cluster og nu skulle det
i de fleste tilfælde være umuligt at få noget fornuftig data ud af den disk,
ved en rekonstruktion.

venligst

Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-12-02 15:24

Benny [8600) wrote in <FRXO9.14960$Hl6.1692570@news010.worldonline.dk>:
> Hvordan sletter man disken total, så der under ingen omstændigheder kan
> findes gammel data ?

Som Thomas Hansen er inde på, kan det kun gøres ved at destruere harddisken
*grundigt*.

Hvis du fx. vil sælge en brugt harddisk, og ikke vil have at køberen finder
din MP3-samling, så kan du "bare" overskrive dine data.

Ved at fylde harddisken op[1] med noget ligegyldigt, og så slette det hele
igen, gør du det *meget* svært at genfinde de gamle data.

I stedet for bare at skrive noget ligegyldigt kan du fylde harddisken med
skiftevil null-bytes/00-bytes (sætte *alle* bits til nul) og FF-bytes
(sætte *alle* bits til én) gør du det væsentligt sværere.

Hvis du fylder disken med "støj" før og/eller efter ovenstående bliver det
*endnu* sværere. Jeg kan dog ikke huske om det hjælper mest at gøre det før
eller efter ovenstående, og hvor meget det overhovedet betyder.

[1] Du skal så være sikker på at det er *hele* harddisken, og ikke fx. en
partition der kun fylder "det meste".

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Villy Jensen

Dato : 27-12-02 15:37

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller efter ovenstående, og hvor meget det overhovedet betyder.
>
> [1] Du skal så være sikker på at det er *hele* harddisken, og ikke fx. en

Jeg laver nummeret ved at afvikle 2 batfiler (de ligger på boot-disk):

1) indhold i 'WIPE.bat':
copy WIPE.bat C:ff.f
C:
:tt
copy ff.f+ff.f ff.ff
copy ff.ff+ff.ff ff.f
goto tt

2) indhold i 'WIPE1.bat':
copy WIPE1.bat C:ff.f3
c:
:tt
copy ff.f3+ff.f3 ff.ff
copy ff.ff+ff.ff ff.f3
goto tt

Det tager en hulens tid, men jeg er ret sikker på effekten...

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-12-02 15:55

Villy Jensen wrote in <sGZO9.2830$oy.1491@news.get2net.dk>:
> [...]
[...]
> [...]
>
> 1) indhold i 'WIPE.bat':
> copy WIPE.bat C:ff.f
> C:
> :tt
> copy ff.f+ff.f ff.ff
> copy ff.ff+ff.ff ff.f
> goto tt
>

> 2) indhold i 'WIPE1.bat':
> copy WIPE1.bat C:ff.f3
> c:
> :tt
> copy ff.f3+ff.f3 ff.ff
> copy ff.ff+ff.ff ff.f3
> goto tt
>

> Det tager en hulens tid, men jeg er ret sikker på effekten...

Jeg ville fx. gøre sådan her:

dd if=/dev/random of=/dev/hda bs=1M
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1M
dd if=/dev/random of=/dev/hda bs=1M
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1M

Så er *alt* hvad der overhovedet kan tilgås direkte på den primære master
først overskrevet af tilfældig data, så null-bytes, tilfældig og null-bytes
igen. Tiden ligger ca. på hvad harddisken og bussen fysisk er i stand til.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Martin Christensen

Dato : 27-12-02 16:06

> [...]
null-bytes
> igen. Tiden ligger ca. på hvad harddisken og bussen fysisk er i stand til.

[snip]

Ville det så også bare skulle afvikles i en .bat på en bootdisk?

--
Venlig hilsen
Martin Christensen

(Fjern "-nospam1")

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 27-12-02 16:52

Martin Christensen wrote:

> Ville det så også bare skulle afvikles i en .bat på en bootdisk?

Ja på en linux bootdisk

hilsen Esben

Fra : DWM

Dato : 27-12-02 18:28

> [...]
> gammel data.
>
> Hvordan sletter man disken total, så der under ingen omstændigheder kan

http://www.jetico.com/index.htm#/bcwipe3.htm

/Kenneth Iversen

Fra : Benny [8600\)

Dato : 28-12-02 17:07

OK, Tak for hjælpen alle.

Jeg prøver først med Kenneth Iversen forslag med software.

Benny