Telia bredbånd
Fra : Allan M

Dato : 27-12-02 12:25

Jeg læser tråden om deling af stofa med stor interesse.

Men kan man dele en Telia Bredbånd med hjælp af en hub ?

Jeg har prøvet at smide kablet fra modemet i huben med der komme ikke lys i
den diode som indikere om der er trafik
så jeg hev det ud igen.
Kablet fra modemet til PC er det krydset ? Skal jeg bare bruge et andet
kabel ?
Og hvad så med det at 2 pc'ere er logget på giver det problemer ?
Hvis man har 2 pc'ere og en af dem hele tiden er koblet på kunne man vel
egentligt også opsætte sin webserver igen ?
Så længe forbindelse ikke bliver brudt har man jo den samme IP ?

Er det lovligt ? (ifølge Telia ?)

Mvh. Allan

Fra : Allan M

Dato : 27-12-02 12:26

> Men kan man dele en Telia Bredbånd med hjælp af en hub ?

Jeg glemte lige : Dele forbindelsen igennem huben ? Ikke noget med bruge
"deling af internetforbindelse"

Allan

Fra : sjakalen

Dato : 27-12-02 13:21

prøv med et lige kabel

Fra : Birger Jensen

Dato : 27-12-02 13:35

> Jeg læser tråden om deling af stofa med stor interesse.
>
> Men kan man dele en Telia Bredbånd med hjælp af en hub ?

JEPS !! se tidligere indlæg

> Kablet fra modemet til PC er det krydset ? Skal jeg bare bruge et andet
> kabel ?
Det skal være lige igennem
> Og hvad så med det at 2 pc'ere er logget på giver det problemer ?
NOPE

mvh.

Birger Jensen

Fra : Allan M

Dato : 27-12-02 15:27

> JEPS !! se tidligere indlæg

Virker ikke her ( Startet ny tråd - og indraget folkene i

Allan

Fra : Jens

Dato : 27-12-02 21:55

> Virker ikke her ( Startet ny tråd - og indraget folkene i

Hvis du laver forbindelse fra modem til èn pc (uden hub imellem) hvilken ip
får du så ?´

mvh Jens

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 30-12-02 01:47

On Fri, 27 Dec 2002 13:34:35 +0100, "Birger Jensen"
<bodegaard@mail.tele.dk> wrote:

>JEPS !! se tidligere indlæg

Nej, du tager fejl, man behøver en router.
Hvilke tidligere indlæg henviser du til?

/Jarlskov

Fra : Allan Joergensen

Dato : 27-12-02 22:50

Allan M <___allan.moller__@get2net.dk> wrote:

> Men kan man dele en Telia Bredbånd med hjælp af en hub ?

Ja, men ..

> Og hvad så med det at 2 pc'ere er logget på giver det problemer ?

Nej, det giver ikke problemer at logge på med to PC'ere, idét den
sidste der logger på vinder. Men ..

> Hvis man har 2 pc'ere og en af dem hele tiden er koblet på kunne man vel
> egentligt også opsætte sin webserver igen ?

Ja.

> Så længe forbindelse ikke bliver brudt har man jo den samme IP ?

Her opstår dit første problem. Du får kun tildelt én IP, hvilket vil
sige at du med din hub får det problem, at kun en af dine maskiner har
en IP.

For at kunne dele din Telia Bredbånd @ home forbindelse kræver det at du
har et eller andet, der NAT'er din forbindelse, det kan være en af de
udemærkede routere der findes til denne type forbindelse (Zyxel, D-Link
og Longshine laver i hvert fald nogen, der er gode til det), evt. med
indbygget switch, så slipper du for din hub.

> Er det lovligt ? (ifølge Telia ?)

Der står ikke nogle steder at man ikke må.

Du kunne evt. prøve at læse lidt på:

http://www.telia.dk/adsl/tekinfo.html
http://www.telia.dk/adsl/faq.html

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Man who jump off cliff jump to conclusion!"

Fra : Allan M

Dato : 27-12-02 23:04

Jeg vil da gerne sige tak til alle for at komme med en løsning på problemet.

Men jeg er ikke blevet klogere. Der er kommet svar på at : Det kan man
sagtens, det kan man ikke.
Ikke med hub og jo alligevel med hub. Ellers en switch eller en router.

Kan i forstå hvis jeg lidt forvirret ??

Jeg tror at jeg venter lidt og ser hvad der sker i fremtiden med Telia og
undværer adgang fra den ene maskine.

Mvh. Allan

Fra : Allan Joergensen

Dato : 28-12-02 00:17

> [...]

> sagtens, det kan man ikke.
> Ikke med hub og jo alligevel med hub. Ellers en switch eller en router.

Jeg synes ellers svaret er klart: Nej, det virker ikke med en hub. Du
skal have noget, der NAT'er[1] mellem den _ene_ IP du får tildelt fra
Telia og de to eller flere maskiner du har på det lokalnet. Det kan gøre
med der der Internet Sharing halløj i Windows, en Linux-maskine eller en
dedikeret router[2].

1) http://shor.ter.dk/403367091
2) Eks.
   Longshine - http://shor.ter.dk/452306917
   D-Link - http://shor.ter.dk/657672522
   Eller andre.

Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"I think this quoting think is really getting out of hand...:)"

Fra : Allan M

Dato : 28-12-02 00:57

> Jeg synes ellers svaret er klart: Nej, det virker ikke med en hub. Du

Ok misforstå mig ikke. Du har da givet mig et klart svar.
Men i de 2 tråde jeg har startet synes jeg da nok der har været nogle
forskellige svar som
måske har forvirret mere end hjulpet.
Der er da flere som har bekræftet mig i at det virker med en hub.

Men sådan er det jo på usenet - folk kommer med gode råd - så må mand selv
sortere.

Men igen - Tak til alle for hjælpen.

Mvh. Allan

Fra : Jens

Dato : 28-12-02 09:58

> [...]
> forskellige svar som
> måske har forvirret mere end hjulpet.
> Der er da flere som har bekræftet mig i at det virker med en hub.

Ja det virker med èn pc på en hub. Med en router kan du få det antal pcèr på
du selv har lyst til.

> Men sådan er det jo på usenet - folk kommer med gode råd - så må mand selv
> sortere.

Gruppen kan ikke afgøre om du vil bruge 500 på en router for at få begge
maskiner på, på en gang, derfor er det en oplysning at en hub kan bryges med
èn computer ad gangen, den løsning giver så nogle problemer med et lokalnet
mellem de 2 pcèr du har.
Men hvis du vil vide hvordan net hænger sammen så læs nogle bøger, det kan
ikke beskrives på 5 linier i en gruppe, da der er mange måder at gøre
tingene på.

Hvis det var mig der skulle vælge, så kom der en router på.

mvh Jens