MS Windows
briani 27239
Cluster size
Fra : N9

Dato : 27-12-02 11:21

Hej

Jeg lige fået en seagate 120 GB HD til julegave.
Jeg har lige installeret WIN XP, men kan det passe at den fylder næsten 3,5
gb???
Cluster er på 4 k bytes (8 sector per cluster), vil det gøre min system
langsommere hvis jeg sætter cluster ned???
Og hvad programmer skal jeg bruge for at gøre det??

Mange tak på forhånd

N9

God nytår

Fra : Michael Bach

Dato : 27-12-02 11:38

Jeg mener at min XP fyldte ca. 1 GB, men det er også kun en 10 GB
partition. Det er altid godt at indele en harddisk i mindre bidder for
at mindske spild, og det er også rart hvis XP går ned at ens musikfiler
mm. ikke forsvinder i den blå luft:)

....::: Michael Bach :::...
..:: www.vorbis.com ::.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-12-02 15:50

Du vil sikkert finde at swap filen og hibernate filen tilsammen udgør
2/3 af denne størrelse mens selve WIN XP fylder godt 1GB.

Fra : Ole C

Dato : 27-12-02 19:01

N9 skrev blandt andet:

> Jeg har lige installeret WIN XP, men kan det passe at den fylder
> næsten 3,5 gb???

Det lyder lidt stort for en helt ny installation, men selve XP Pro fylder
hos mig 1,5 Gb.
Dertil kommer så Pagefile.sys, som Windows sætter til 1,5 gange dine RAM -
så hvis du for eksempel har 512 Mb, fylder den alene 768 Mb.
Hvis Hibernate (dvale) er slået til, fylder den også godt i landskabet -
husker ikke hvor meget, da jeg har slået det fra.
Endelig vil System Volume Information (gendannelse) også efterhånden blive
meget stor, hvis det får lov til at vokse uden begrænsninger, men burde vel
endnu ikke fylde voldsomt meget på en helt frisk installation.

> Cluster er på 4 k bytes (8 sector per cluster), vil det gøre min
> system langsommere hvis jeg sætter cluster ned???

Jeg husker ikke rigtigt filosofien bag cluster-størrelsen, men Partition
Magic sætter default nogle meget større cluster-størrelser end 4 k på store
partitioner - og det må der jo være en grund til.....

> Og hvad programmer skal jeg bruge for at gøre det??

Tja, der findes vel nogle freeware-programmer der kan ordne det (?)

--
vh
Ole C