Registrering af haglvåben !
Fra : John Reinau

Dato : 27-12-02 10:24

Jeg har lige et spørgsmål til NG...
Skal man registrere de hagl våben som man er i besidelse af, eller gælder
det kun ved køb af et "nyt".
Jeg mener personligt kun det gælder ved ny indkøb.
Der er en kasse af de grønne på spil

Mvh
John
www.danhunters.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-12-02 12:39

Jeg mener faktisk at man har pligt til at registrere alle haglvåben ..nye
som gamle!!

/Martin

Fra : Tommy Hansen

Dato : 27-12-02 19:19

> [...]
> det kun ved køb af et "nyt".
> Jeg mener personligt kun det gælder ved ny indkøb.

Det er kun når et jagtgevær handles du har pligt til registrere det.
Jeg mener politiet udtalte at over en 30 årige periode ville alle våben på
den måde være registrerede.

Godt Nytår
Tommy

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 28-12-02 10:44

Det er dig som køber der skal registreres når du køber haglvåben nyt som
brugt. Sælger har ikke pligt til at registrere dig.
mvh
Poul

Fra : Knud E. Jørgensen

Dato : 29-12-02 18:17

"Poul Jacobsen" <jyskkranservice@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det er dig som køber der skal registreres når du køber haglvåben nyt som
> brugt. Sælger har ikke pligt til at registrere dig.
> mvh
> Poul

Er det "bøssen" der skal registreres eller er det køberen?

mvh.

KEJ

---

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-12-02 20:21

det er skyderen 8)

Fra : Tommy Hansen

Dato : 30-12-02 08:41

Desværre kan jeg ikke lige finde lovteksten, men jeg mener også sælger skal
udfylde en blanket om hvem han har solgt til.

Tommy

Fra : Frans Jensen

Dato : 30-12-02 16:03

On Mon, 30 Dec 2002 08:40:46 +0100, "Tommy Hansen"
<tommyhh@tFJERNdcadsl.dk> wrote:

>som
>> >
>Desværre kan jeg ikke lige finde lovteksten, men jeg mener også sælger skal
>udfylde en blanket om hvem han har solgt til.
>
>Tommy

nej, hvor underligt det end lyder, er det kun køber der har pligt
til at lade sig registrere(oplysning fra John Elsman, Thisted
Politi)

det vil i realiteten sige, at man med et gyldigt jagttegn i
hånden kan indkøbe f.eks. 10 pumpguns registrere sig som man skal
hos sin stedlige politimyndighed, og dagen efter videresælge
disse våben til kriminelle personer uden at politiet på nogen
måde kan finde ud af hvor disse våben er havnet, da en kriminel
person uden jagttegn nok "glemmer" at lade sig registrere

blanket til registrering:
http://www.politi.dk/Blanketter/P_704-37_Anmeldelse_af_erhvervelse_af%20glatlobet_haglgevar.pdf

--
girls and sex
can't beat

Fra : Knud E. Jørgensen

Dato : 30-12-02 20:25

Hør nu lige her Frans!
Det er ikke personen, som skal registreres men haglbøssen- det er det samme
som med en riffel. Den store forskel på de to våbentyper er, at ved køb/
salg af riflede våben er begge parter involveret i afmelding/tilmelding ,
eller omvendt - det er nok af hensyn til afgiften til staten. Endnu koster
det ikke noget at registrere køb af et glatløbet haglvåben- meee...nnn! -det
skal nok komme. Bare vent og se!
I øvrigt: Ville det ikke være en god ide, at alle som ejer et glatløbet
haglvåben burde lade våbenet frivilligt registrere sådan rent
kriminalpræventivt og så - på den baggrund- indføres i Grundloven, at det
fra nu af og til evig tid skulle være gratis !!! Både for riflede og for et
glatløbet våben.

Mvh.

KEJ

---

Fra : John Reinau

Dato : 31-12-02 10:21

Det vil sige at de glatløbede våben jeg er i besiddelse af nu, ikke skal
registreres før de evt bliver videresolgt ... er dette forstået korrekt ??

Fra : Knud E. Jørgensen

Dato : 31-12-02 12:23

Hvis de ikke har været registreret før og ikke er indkøbt efter at loven om
pligt til at registrere et glatløbet våben ved køb trådte i kraft - Ja!
Hvornår loven trådte i kraft kan jeg ikke huske men det er ikke længe siden.
Jeg har dog frivilligt ladet mine registrere selvom jeg ikke var pligtig
dertil!

mvh.
Knud Erik Jørgensen
> [...]
> registreres før de evt bliver videresolgt ... er dette forstået korrekt ??

---

Fra : Frans Jensen

Dato : 31-12-02 14:55

On Mon, 30 Dec 2002 20:24:34 +0100, "Knud E. Jørgensen"
<kej@kirkemusiker.dk> wrote:

>Hør nu lige her Frans!

mener du jeg har skrevet noget som ikke er korrekt?

>Det er ikke personen, som skal registreres men haglbøssen

det kan importøren sgu da gøre, men hvad hjælper en liste med
15.000 numre, hvis der ikke er knyttet en ihændehaver til våbnet?

politiet vil gerne have fod på, hvor de forskellige våben
befinder sig, men med de nugældende regler kan de ikke holde
kontrol med noget som helst når det gælder glatløbede
haglgeværer, da det jo ikke er alle købere der husker at lade
sig(og geværet) registrere

--
girls and sex
can't beat

Fra : John Reinau

Dato : 31-12-02 18:33

Vil det sige at de haglvåben ikke skal registreres før de bliver solgt
videre.

Fra : Frans Jensen

Dato : 01-01-03 18:44

On Tue, 31 Dec 2002 18:32:42 +0100, "John Reinau"
<jhr@danhunters.dk> wrote:
<klip en masse>
>Vil det sige at de haglvåben ikke skal registreres før de bliver solgt
>videre.

hvad importører og forhandelere fører af lister med våbennumre
ved jeg ikke, jeg ved blot at det er købers ansvar at sørge for
registrering af våbnet hos politiet,
både ved køb af nyt haglvåben i en forretning og ved handel
mellem private

--
girls and sex
can't beat

Fra : John Reinau

Dato : 29-12-02 22:04

Jeg vil ihvertfald ikke registreres som "bøsse" .. det er selvfølgelig
"gøben" jeg taler om !!