Er dette et fornuftigt system?
Fra : Martin Heller

Dato : 27-12-02 00:05

Jeg er begyndt at se mig om efter en ny computer, og
har kig på nedenstående. Da jeg ikke tidligere har prøvet at
samle en computer selv vil jeg være glad hvis nogen
af jer mere erfarne computerbyggere vil se om delene
passer sammen. Jeg vil også meget gerne høre bud på alternative
dele, hvis dem jeg har listet ikke passer til mit behov eller
der er andet, som er bedre inden for samme prisramme.

Jeg spiller ikke spil, men bruger min computer i forbindelse
med mit studie og til internet/mail osv. De oftest benyttede
programmer er Maple og MatLab samt egne programmer
i Java og C++. Tekstbehandling laver jeg i LaTex og jeg
forventer at mit styresystem skal være Linux (har endnu
ikke besluttet hvilken distribution).

Dette er hvad jeg har kig på:
Bundkort - Asus, A7V8X/LAN/GD ATX Retail
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1264628085&Sted=Hardware
Processor - AMD, Athlon Palomino XP 2000+ (1667MHz)
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1244577975&Sted=Hardware
Køler - Spire, 5F263B1M3 - WhisperRock III
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1724737904&Sted=Hardware
Ram - DDR-SDRAM PC2700, Samsung 512MB
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1494827911&Sted=Hardware
Grafikkort - Matrox, Millennium G550 Dual-DVI + RGB Retail
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1364657936&Sted=Hardware
Kabinet - Chieftec, Dragon MidiTower Golden DX-01BD Black ATX USB
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1404737944&Sted=Hardware
Harddisk - Seagate, Barracuda V 80GB Silent Fluid
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1374628060&Sted=Hardware
DVD-ROM Drev - Asus, DVD-E616 Retail
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1354717893&Sted=Hardware
Disk Drev - Diskette Drev, Alps Black
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1344577902&Sted=Hardware
Skærm - Samsung, SyncMaster 171P (Silver)
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1514797972&Sted=Hardware

Det hele koster ca. 13000 samlet hos shg. Jeg sidder i øjeblikket
ved min bærbare (Toshiba 2180CDT) med trådløst Logitech keybord
og mus samt en 17" Hyundai skærm. Jeg har derfor ikke mulighed
for at genbruge andet end tastatur, mus og evt skærmen.

På fårhånd tak for hjælpen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 27-12-02 02:06

> Dette er hvad jeg har kig på:

> Bundkort - Asus, A7V8X/LAN/GD ATX Retail
> http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1264628085&Sted=Hardware
Jeg ville hellere købe et Soltek og et almindeligt netkort. KT400
chipsættet
er ikke helt så stabilt som KT333 og for at udnytte KT400 ordenligt skal du
også investere i PC3200 ram. Hvilket imo er spild af penge i dit tilfælde.
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1264628085&Sted=Hardware

> Processor - AMD, Athlon Palomino XP 2000+ (1667MHz)
> http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1244577975&Sted=Hardware
Fint valg. Du får en hurtig cpu til lav pris

> Køler - Spire, 5F263B1M3 - WhisperRock III
> http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1724737904&Sted=Hardware
Jeg ville købe en bedre køler. F.eks. en Alpha 8045 med en støjsvag blæser
eller en TT silent viking.
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1724737904&Sted=Hardware
> [...]

Du kan købe verdens bedste ram direkte på fabrikken på
http://www.crucial.com/uk/index.asp
Prisen er lavere end i Danmark og portoen er overkommelig. De levere på
få dage. Hvis du ikke har mod på at bestille i UK er Samsung et udemærket
valg.

> Grafikkort - Matrox, Millennium G550 Dual-DVI + RGB Retail
> http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1364657936&Sted=Hardware
Godt kort med flot billed.

> Kabinet - Chieftec, Dragon MidiTower Golden DX-01BD Black ATX USB
> http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1404737944&Sted=Hardware
Godt valg.
> Harddisk - Seagate, Barracuda V 80GB Silent Fluid
> http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1374628060&Sted=Hardware
Godt valg
> DVD-ROM Drev - Asus, DVD-E616 Retail
> http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1354717893&Sted=Hardware
Jeg kender det ikke, hvis du skal bruge et DVD drev er det fint nok. Men
hvis du ikke forventer at skulle bruge det til andet end cdrom drev. Kan du
faktisk få en cd brænder til næsten samme pris. Det drev kan sagtens bruges
som cdrom drev også. Det er rart at have en brænder, til backup
og den slags.

> Disk Drev - Diskette Drev, Alps Black
> http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1344577902&Sted=Hardware
> Skærm - Samsung, SyncMaster 171P (Silver)
> http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1514797972&Sted=Hardware
Jeg kender den ikke men den ser da flot ud på billedet Jeg har samlet et
par maskiner med LG skærme. Dem kan jeg klart anbefale.
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1514797972&Sted=Hardware
Men jeg må indrømme at den Samsung du har fundet ser flot ud.

--
Thomas Hansen

Fra : Martin Heller

Dato : 27-12-02 20:19

"Thomas Hansen" <thomas.hansen@image.dkDUSKALFJERNEDETTE> skrev i en
meddelelse newsrh1hc1ngvzru8w@news.image.dk...
> [...]
du
> også investere i PC3200 ram. Hvilket imo er spild af penge i dit tilfælde.

I nævner begge at Asus bundkortet ikke er noget godt valg.
Hvad er det, som gør at dette bundkort ikke er anbefalelsesværdigt?
Jeg troede at Asus var kendt for at være kvalitet? MHT stabilitet,
er det så ikke noget, som bliver ordnet med BIOS opdateringer?

> Jeg ville købe en bedre køler. F.eks. en Alpha 8045 med en støjsvag blæser
> [...]

Linkene passer vist ikke, men jeg har også kigget på Silent Viking,
men jeg var i tvivl om den kunne køle tilstrækkeligt til en XP2000+.
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1724737904&Sted=Hardware
står der at max cpu speed er 1667MHz. Det er jo lige præcis en XP2000+,
men er det godt når den CPU jeg regner med at købe er maksimum for
køleren?

> Godt kort med flot billed.

Ja, så vidt jeg forstår er Matrox noget af det bedste til 2D, men ville
jeg blive lige så glad for f.eks et Radeon 9000 pro? Det skulle også
have et godt billede og TV-out, og kan også anvendes til et spil i ny
og næ?

> [...]
bruges
> som cdrom drev også. Det er rart at have en brænder, til backup

DVD var mest af hensyn til muligheden for at se DVD på mit fjernsyn.
Jeg har adgang til en ekstern brænder, så det bliver i første omgang den,
som bruges til backup.

Fra : Martin Heller

Dato : 27-12-02 20:28

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> står der at max cpu speed er 1667MHz. Det er jo lige præcis en XP2000+,
> men er det godt når den CPU jeg regner med at købe er maksimum for

Mit var også forkert. Det var her jeg mente:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637917

Fra : Thomas Hansen

Dato : 27-12-02 23:25

> [...]
> Jeg troede at Asus var kendt for at være kvalitet? MHT stabilitet,
> er det så ikke noget, som bliver ordnet med BIOS opdateringer?
ASUS kortet er godt, ingen tvivl om det. Men Soltek er lige så godt men til
lavere pris.
Også er det ASUS kort du vil købe baseret på KT400 chipsættet. Det er ret
nyt
og derfor ikke som efterprøvet som KT333.
Den store forskel på KT400 og KT333 er understøttelsen at PC3200 ram
i KT400. Ydelses mæssigt betyder det minimalt men PC3200 er en del dyrer
end PC2700. Derfor er det imo dumt at satse på KT400

> [...]
> står der at max cpu speed er 1667MHz. Det er jo lige præcis en XP2000+,
> men er det godt når den CPU jeg regner med at købe er maksimum for
Der er vist gået lidt ged i de link
Den køler jeg foreslår men ikke fik linket ordenlig til er anden udgave af
Silent Viking. Den er ifl. producenten god nok op til 2600+
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637933

> DVD var mest af hensyn til muligheden for at se DVD på mit fjernsyn.
> Jeg har adgang til en ekstern brænder, så det bliver i første omgang den,
> som bruges til backup.
Fair nok. Men jeg ser bare mange som køber et DVD-drev uden nogensinde at
bruge det til andet en cdrom drev. Det er imo fjolet.

--
Thomas Hansen

Fra : Jørgen Klindt Anders~

Dato : 27-12-02 09:49

"> Dette er hvad jeg har kig på:
> Bundkort - Asus, A7V8X/LAN/GD ATX Retail
> http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1264628085&Sted=Hardware
Jeg ville vælge dette msi kort istedet for da der kan være visse problemer
med at få asus bundkort til at køre ordentligt.
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1264628085&Sted=Hardware

Klindt

Fra : Martin Heller

Dato : 27-12-02 20:23

"Jørgen Klindt Andersen" <jka@cool.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville vælge dette msi kort istedet for da der kan være visse problemer
> med at få asus bundkort til at køre ordentligt.
> http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1264628085&Sted=Hardware

Hvilket MSI kort? Linket fører mig til A7V8X. Hvad er problemet
med ASUS kort? Jeg troede ASUS var kendt for at være god
kvalitet.

Fra : Tinky Winky

Dato : 01-01-03 23:28

> Hvilket MSI kort? Linket fører mig til A7V8X. Hvad er problemet
> med ASUS kort? Jeg troede ASUS var kendt for at være god
> kvalitet.

Dem der ikke har haft problemer med ASUS bundkort, synes sikkert at det er
godt. Jeg kender 2 der har haft problemer med ASUS bundkort, en af dem
arbejdede tidligere i en computerforretning og kunne også engang lide
asus... De har mange "smarte" features på deres produkter, det er måske det
folk godt kan lide.

Fra : Martin Heller

Dato : 02-01-03 00:49

"Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com>
skrev i en meddelelse news:auvq2c$45$1@sunsite.dk...
> [...]
> arbejdede tidligere i en computerforretning og kunne også engang lide
> asus... De har mange "smarte" features på deres produkter, det er måske

Det er i hvert fald det, som jeg umiddelbart faldt for, for jeg
synes det ser ud til at jeg får mange onboardting til en billig
pris. Netkort, lydkort og evt et kort med USB2 og Firewire
indgange koster jo også penge hvis det skal købes ved siden af.