Kan ikke gå endnu
Fra : bananclaus

Dato : 26-12-02 22:08

Jeg har en søn på 1 år som ikke kan gå endnu. Jeg føler et stort pres fra
alle sider, idet jeg tit hører kommentaren "Skal han ikke snart til at gå"??
Hvad gør jeg? Er det unormalt at han ikke kan gå endnu?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-12-02 22:24

Hej

bananclaus wrote:
> Jeg har en søn på 1 år som ikke kan gå endnu. Jeg føler et stort pres fra
> alle sider, idet jeg tit hører kommentaren "Skal han ikke snart til at gå"??
> Hvad gør jeg? Er det unormalt at han ikke kan gå endnu?

Det er ikke spor unormalt. Hvis han dog bliver over 1½ år bør du nok
lige tage en snak med lægen.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Kitti Egevang

Dato : 26-12-02 22:32

Hej og glædelig jul!!
Nu ved vi jo ikke hvor meget over 1 år din søn er??
Min datter blev 1 år d. 8/12, og hun går da heller ikke helt endnu.
Hun kan gå med støtte af en gåvogn, men har endnu ikke balancen til at gå
rigtigt!
Min datter som nu er 4 år gik først da hun var 16 mdr. Og da hun først gik,
så løb hun rundt hele dagen lang
Så bare rolig, det skal nok komme. Og sig dog til "omverdenen" at det er
helt normalt at han ikke kan gå endnu.

Julehilsner Kitti.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-12-02 22:53

> [...]
gå"??
> Hvad gør jeg? Er det unormalt at han ikke kan gå endnu?

Du tager det ganske roligt. Min yngste søn var 18 mdr., før han
lærte at gå. Han var ganske enkelt for fed! Men han springer
og danser rundt nu, så du skal bare tage det roligt, og sige, at
det skal han nok få lært, når han er klar til det.

Mvh. Bodil.

Fra : Jens B

Dato : 27-12-02 01:03

Hej BananClaus

Har du nogensinde hørt om et barn der ikke lærte at gå ???
Det skal nok komme. Der er stor forskel på hvor hurtigt børn lærer de
forskellige ting.

Jens B

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 01:06

Et par ord mere skal du have!

Vi var gå klar på 1 års dagen, men jeg kender mange i omgangs kredsen med
børn, som ikke gik før de var 1½ og derover... Men alle er dog begyndt at
gå!

Det skal nok komme.... Og en ting har jeg lært på vores 3 år... Intet er
kommet af sig selv, men tingene kan ikke fremskyndes, hvis vi ikke er klar!

Han løber maraton som bare pokker inden længe....
Per Ahm

http://home1.stofanet.dk/per.ahm/

Fra : mig

Dato : 27-12-02 08:01

Min venindes søn var også langt over et år før han kunne gå, værst var det
for min veninde som jo slæbte en smule længere rundt på ham, det var jo
nødvendigt ind imellem og det var tungt, men knægten går da i dag som 11
årig. Som jeg altid har sagt når andre havde travlt med ens børn; lad da
barnet gro i fred, alting skal nok komme med tiden.

Fra : JanneP

Dato : 27-12-02 22:04

"bananclaus" skrev d. 26-12-02 22:08 dette indlæg :
> [...]
gå"??
> Hvad gør jeg? Er det unormalt at han ikke kan gå endnu?

Du skal bare slappe af!! Hver ting til sin tid - det er vigtigt ikke at
stresse!

Det er vigtigt at DU trives! For hvis DU ikke trives kan dit barn mærke
det. Det kan føre til at dit barns udvikling går meget langsomt og nogle
gange sættes i stå (har jeg erfaret).

Elsk dit barn for hvad det ER - i stedet for at bekymre dig om hvad det
IKKE ER!
Og det gælder naturligvis uanset hvor gammel dit barn er!!

Stå sammen med din partner eller den nærmeste fortrolige og vær på
forkant med barnets udvikling - hele tiden.

Gå på biblioteket og lån bøger - tonsvis! Et lille hæfte, som har hjulet
mig meget har været "Lille menneske - stor udvikling" om barnets tre
første leveår. Det kan købes på apoteket.

JanneP

http://www.kandu.dk/

Fra : Musen

Dato : 29-12-02 09:57

Hej
Nej det er altså ikke spor unormalt at din søn ikke går endnu, men jeg
kender godt følelesen af, at man kan føle sig lidt presset. Min søn blev 1
år juleaften, og han går langt fra endnu. Han er lige nået til at kunne
rejse sig ved noget (f.eks. sofabordet) og kan gå et par skridt der, men
mister hurtigt balancen.
Det er normalt at børn er mellem 11 og 17 mrd. når de går, så ligesom med
alt andet er det altså meget forskelligt.
Det værste du kan gøre, er at gå i panik og begynde at presse din søn. Er
han ikke klar, så er han ikke klar, men det skal nok komme. Da min søn lærte
at kravle (da han var ti mrd. ) fik jeg at vide, at jeg skulle træne med
ham, ved at sætte ham på alle fire og så holde hans fødder, men det eneste
jeg fik ud af det, var en søn der var dybt frustreret over ikke at kunne, og
han blev stjernetosset, så snart jeg bare tænkte på at træne ham i det. Så
lod jeg helt være med at gøre noget i fjorten dage, og fra den ene dag til
den anden kravlede han
Venlig hilsen Mia

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-12-02 11:01

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en meddelelse

> [...]
> han blev stjernetosset, så snart jeg bare tænkte på at træne ham i det. Så
> lod jeg helt være med at gøre noget i fjorten dage,

Helt enig.
Man kan lokke og støtte - men småbørn og træning hører altså ikke sammen i
al almindelighed.
Det er vigtigt for børn at kunne bevæge sig (kravle, krybe), men de GÅR
altså, når de finder ud af, at det er mere hensigtsmæssigt end at kravle.
Oldemor lokkede min ældste søn til at gå (fordi HUN syntes det ville være
herligt, hvis ungen kunne gå, når mor kom hjem fra weekend) ved at lægge små
stykker banan på stole - og så flytte stolene længere og længere fra
hinanden.
Han var da 13 mdr., og alle - incl. den stolte oldemor - vidste da, at ungen
under alle omstændigheder ville kunne gå inden for 14 dage... men en herlig
leg for tre generationer en barnepasser-weekend.

Hilsen Inger

Fra : Iben Holst

Dato : 29-12-02 10:05

> [...]
gå"??
> Hvad gør jeg? Er det unormalt at han ikke kan gå endnu?

Som alle andre skriver, er det ikke noget du skal bekymre dig om - endnu i
al fald!!
Jeg synes, jeg som oftest har oplevet at de først begynder at gå efter de er
blevet 1 år.
Og da min egen søn kunne at gå uden støtte da han var 11 mdr. hørte jeg ikke
andet end at det var uhyggeligt tidligt .... Men det er jo meget individuelt
og jeg tror de begynder at gå selv, når kroppen er parat / kan klare dén
fysiske udfoldelse!

Iben

Fra : Ann Petersen

Dato : 30-12-02 11:28

Unormalt? Nej!

Min store datter gik, da hun var næsten 13 måneder.

Hos mine tvillinger (dreng/pige) var det anderledes! Pigen gik, da
hun var 11 måneder, mens drengen først fik taget de første skridt,
da han var 14 måneder. Dér kunne folk heller ikke forstå, at han
ikke gik, når nu tvilingesøsteren gjorde det. Men børn er jo
forskellige, og det er vi voksne jo faktisk også !
--
Mange hilsner fra Ann
Kig forbi på: http://www.familien-petersen.dk