tidsstyret poweroff
Fra : Lars Madsen

Dato : 26-12-02 21:43

Findes der en komando hvor man kan sætte et givent antal minutter som
parameter, denne komando skal så skyde en anden komando af når tiden er
gået. Jeg tænker helt specifikt på, at jeg gerne vil have min pc til at
lukke ned når jeg har set en film færdig(falder altid i søvn).

Hilsen Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-02 21:54

Lars Madsen skrev:

> [...]
> tiden er gået. Jeg tænker helt specifikt på, at jeg gerne vil have
> min pc til at lukke ned når jeg har set en film færdig(falder altid

Du kan bruge shutdown:

   # shutdown -h 22:30

vil bringe maskinen til halt kl. 22:30, og

   # shutdown -h +2:15

vil bringe maskinen til halt 2 timer og 15 minutter fra nu af.

Se shutdown(8).

// Klaus

Fra : dudsen

Dato : 26-12-02 22:49

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
>
> vil bringe maskinen til halt kl. 22:30, og
>
> # shutdown -h +2:15
>
> vil bringe maskinen til halt 2 timer og 15 minutter fra nu af.

For en mere alsidig løsning kan atd eksekvere en hvilken som helts
given komando på et givet tidspunk atd styres gennem komandoen at.
se at(1) og atd(8).

Derudover kan crond ekskekevere komandoer med bestemte intervller se
crond(8), crontab(1) og crondtab(5)

komando(tal) betyder at det ligger i manualens tal sektion 'man man'
fortæller om hvordan de er struktureret men 'man tal komando' kalder
den ønskede mnualside frem

--
Daniel Udsen
"A society that will trade a little Liberty for a little order will

Fra : Lars Madsen

Dato : 26-12-02 23:13

dudsen wrote:

> [...]
>
> komando(tal) betyder at det ligger i manualens tal sektion 'man man'
> fortæller om hvordan de er struktureret men 'man tal komando' kalder

Kan jeg ikke få dig til at lave en komando, jeg kan skrive i terminalen som
skyder poweroff af efter 1 time:)

Hilsen Lars

Fra : Bo Simonsen

Dato : 27-12-02 00:15

Hello Lars.

26 Dec 02 22:13, you wrote to all:

LM> Kan jeg ikke få dig til at lave en komando, jeg kan skrive i
LM> terminalen som skyder poweroff af efter 1 time:)

shutdown -h +1:00

Eller noget i den retning?

Bo

Fra : Lars Madsen

Dato : 26-12-02 23:38

Bo Simonsen wrote:

> shutdown -h +1:00
>
> Eller noget i den retning?
>
> Bo
Jeg har prøvet shutdown -h 60, men det er somom den ikke lukker rh8.0
ordentligt ned, med poweroff tager det ihvertfald over dovbbelt så lang tid
før maskinen slukker. Så det var egentligt powerof jeg var ude efter med en
timer funktion indblandet, hvilket dudsen skrev kunne være 'at'.

Hilsen Lars

Fra : Bo Simonsen

Dato : 27-12-02 00:48

Hello Lars.

26 Dec 02 22:37, you wrote to all:

> [...]
LM> lang tid før maskinen slukker. Så det var egentligt powerof jeg var
LM> ude efter med en timer funktion indblandet, hvilket dudsen skrev kunne

Jeg er ikke helt sikker, men mit bud er:

at -f <fil hvor du har listet commandoen> <tidspunkt> + 1 hours

Det burde kunne lade sig gøre at få flækket et shell script sammen, der
erstattede <tidspunkt> med det nuværende.

Bo

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-02 23:57

Bo Simonsen skrev:

> Det burde kunne lade sig gøre at få flækket et shell script sammen,
> der erstattede <tidspunkt> med det nuværende.

Man kan bruge "now". Fra at(1):

#v+
You can also give times like now + count time-units, where [...]
#v-

// Klaus

Fra : Bo Simonsen

Dato : 27-12-02 01:02

Hello Klaus.

26 Dec 02 22:56, you wrote to all:

KS> Man kan bruge "now". Fra at(1):

KS> #v+
KS> You can also give times like now + count time-units, where [...]
KS> #v-

Det er langtid siden jeg brugte at, så jeg kunne ikke helt huske det.

Jeg bruger cron istedet for, da de opgaver jeg kører, skal køre flere gange.
ARGH minder mig Wainer-orr..

Bo

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-02 23:52

Lars Madsen skrev:

> Så det var egentligt powerof jeg var ude efter med en timer
> funktion indblandet, hvilket dudsen skrev kunne være 'at'.

Så kan du vel prøve noget i retning af:

   echo poweroff | at now + 1 hour

// Klaus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-12-02 00:13

Klaus Alexander Seistrup skrev Torsdag den 26. december 2002 21:53 i
dk.edb.system.unix:

> Du kan bruge shutdown:
> # shutdown -h 22:30

Hvis man nu kun vil have at den skal gå i dvale, eller standby, er
det så også muligt?

Ivar Madsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-12-02 00:24

Ivar Madsen skrev:

> Hvis man nu kun vil have at den skal gå i dvale, eller standby,
> er det så også muligt?

echo poweroff | at 22:30

// Klaus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-12-02 01:13

Klaus Alexander Seistrup skrev Fredag den 27. december 2002 00:24 i
dk.edb.system.unix:

> echo poweroff | at 22:30

|$ uptime
| 1:06am up 3 min, 2 users, load average: 1.37, 0.74, 0.29

Næ, den lukkede helt ned, havde forventet det, men det var ikke hvad
jeg ønskede,,,

Ivar Madsen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 27-12-02 02:30

Hello Ivar.

27 Dec 02 00:13, you wrote to all:

IM> Næ, den lukkede helt ned, havde forventet det, men det var ikke hvad
IM> jeg ønskede,,,

Måske det ville hjælpe hvis du erstattede poweroff med powerdown?

Bo