Våbenskab
Fra : Flemming

Dato : 26-12-02 18:32

Som jeg har forstået skal man have et våbenskab / stål / med rum til amo fra
d. 01.01.03.

OK. Det er vel fornuftigt nok i disse tider!

Hvis man har sit våben (jagtvåben + riffel) hængende på vægen med lås på
(boltet fast i muren). Og sin amo+skæfte/bundstykke gemt i et godt solidt
pengeskab, er det en OK løsning?

Findes der firmaer der kan opbevare sit våben for en. Har en jagtkammerat
der er meget alvorlig syg, og som skal være på hospitalet i minimum 3
måneder. Vedkommende er mest indstillet på at sælge alt sit hapengut,
hvilket jeg syntes er en skam. Så herfor mit spørgsmål?

Er der nogen der kender et våbenskabs type som er af den pænere karakter og
ikke blot en grim stålkonstruktion.

Håber på at der er nogen i denne gruppe der kan hjælpe.

PFT

En rigtig go jul til alle og et godt nytår.
MVH

Flemming Steensgaard

Fra : Tommy Hansen

Dato : 26-12-02 19:52

> Hvis man har sit våben (jagtvåben + riffel) hængende på vægen med lås på
> (boltet fast i muren). Og sin amo+skæfte/bundstykke gemt i et godt solidt
> pengeskab, er det en OK løsning?

Nej, det kræver et skafor blå godkendt skab.

> Findes der firmaer der kan opbevare sit våben for en. Har en jagtkammerat
> der er meget alvorlig syg, og som skal være på hospitalet i minimum 3
> måneder.

Hvis der er tale om jagtgeværer, skulle der ikke være noget problem i at
lade andre opbevarer dem, ved rifler ved jeg ikke om der findes undtagelser.
Kender han den lokale bøssemager godt, kunne ham indlevere det hele til
eftersyn, det kan vel godt tage 3 måneder

> Er der nogen der kender et våbenskabs type som er af den pænere karakter
og
> ikke blot en grim stålkonstruktion.

Den billige løsning må være at stille skabet inden i et karlekammerskab e.l.
I "jæger" så jeg et skab i ædeltræ med låger af panserglas, det var utroligt
pænt, men koster vist 40.000kr

Godt Nytår
Tommy

Fra : Flemming

Dato : 26-12-02 21:10

Tusind tak for dit svar.

MVH
Flemming

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 27-12-02 02:33

Nix, ikke "stille i et karlekammerskab". For at Skafor Blå godkendelsen
gælder, skal skabet boltes til gulv og bagvæg efter reglerne.
MVH Niels

Fra : Amatøren

Dato : 30-12-02 12:47

Det er ikke rigtigt at skabet skal boltes til både gulv OG væg. Det er en af
delene (væg eller gulv) så ideen med at komme skabet i et skab, kan sagtens
lade sig gøre.

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 31-12-02 16:28

Saksede lige nedenstående fra Østjysk Våbenhandels side.

"Våbenskabe skal være fastboltet til væg/gulv mindst 4 steder, hvis det
vejer mindre end 250 kg. Fastboltning skal ske med mindst Ø 10 mm bolte til
en stabil bygningsdel i form af murstens- eller betonvæg. Man bør
konsultere sit forsikringsselskab vedr. installation/fastbolting, da nogle
forsikringsselskaber kræver , at monteringen er udført af en autoriseret
installatør."

Så du har åbenbart ret. Dog- mit Zugil 10 har kun 2 huller i bagvæggen,
hvorfor det åbenbart ikke er nok at bolte til væg. Bortset fra det, jeg kom
engang hjem kl. 2 om natten og opdagede at der var indbrud. Et kig ind af
vinduet afslørede at bøssen ikke hang på sin plads og skuffen med ammo stod
åben. Det var klamt at gå ind og ringe, ville nødig møde en skræmt narkoman
med mit eget våben under armen.
Godt nytår Niels

Fra : Brian Slots aka Evil~

Dato : 01-01-03 21:17

On Tue, 31 Dec 2002 16:28:15 +0100, Niels Damsgaard-Sørensen
<nds@tdcadsl.dk> wrote:

>Saksede lige nedenstående fra Østjysk Våbenhandels side.

Snip

Daws i gruppen et er hvad et eller andet firma skriver på deres
hjemmeside, noget andet er den virkelige verden.
Følg nedenståendene link.

http://www.crimprev.dk/pdf/skydevaaben.pdf

Mvh Bs og godt nyt år

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 31-12-02 16:34

Så forresten, da jeg nu var på Østjysk Våbenhandels side, de har træskabe
til at montere uden på stålskabet. Ca. 15-1700 kr.

http://www.huntinglife.net/default.asp

MVH Niels

Fra : Frans Jensen

Dato : 26-12-02 20:15

On Thu, 26 Dec 2002 18:32:19 +0100, "Flemming" <fs@alsiano.dk>
wrote:

>Som jeg har forstået skal man have et våbenskab / stål / med rum til amo fra
>d. 01.01.03.
>
>OK. Det er vel fornuftigt nok i disse tider!

høh, forbryderne har altid kunnet skaffe sig de våben de ønsker,
uanset om jægere og skytter har våbenskabe eller ikke

>Hvis man har sit våben (jagtvåben + riffel) hængende på vægen med lås på
>(boltet fast i muren). Og sin amo+skæfte/bundstykke gemt i et godt solidt
>pengeskab, er det en OK løsning?

nej, dine skydevåben skal opbevares i et (Skafor blå) godkendt
skab

> [...]
>måneder. Vedkommende er mest indstillet på at sælge alt sit hapengut,
>hvilket jeg syntes er en skam. Så herfor mit spørgsmål?

måske hvis han er meget gode venner med en som har en
våben/jagtudstyrsforretning kan denne forretning måske opbevare
våbnene,

>Er der nogen der kender et våbenskabs type som er af den pænere karakter og
>ikke blot en grim stålkonstruktion.

har set våbenskabe som udvendig var beklædt med træ, jeg syntes
at de så rigtig pæne ud, men priserne var temmelig høje,
kan desværre ikke huske hvilket firma der havde dem, men der har
været reklameret for dem i "Jæger"

--
girls and sex
can't beat

Fra : Flemming

Dato : 26-12-02 21:08

Tusind tak for dit indlæg

MVH
Flemming

Lynge Parabol - Service
www.lynge-parabolservice.dk

Fra : Preben Nielsen

Dato : 26-12-02 21:25

"Flemming" <fs@alsiano.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> ikke blot en grim stålkonstruktion.
>
> Håber på at der er nogen i denne gruppe der kan hjælpe.

Prøv at kigge på WWW.topmark.dk
Med Julehilsen
Preben Nielsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-12-02 19:07

Hej

Du skal opbevare dine våben i et skafor blå godkendt skab den med bolten på
væggen dutter ikke mere.
Mht din kammerats våben må du ikke opbevare dem da de skal være aflåst fra
"uvedkommende" om du kan få en tilladelse er jeg ikke klar over, men mon
ikke.
www.topmark.dk laver et træskab til at sætte et stålskab i, meget dekorativt
men temmelig dyrt

Mvh
Martin Sørensen
www.danhunters.dk

Fra : Buck

Dato : 27-12-02 09:04

> Som jeg har forstået skal man have et våbenskab / stål / med rum til amo
fra
> d. 01.01.03.

jep, hvis du overvejer at købe, så se
http://www.skytten.dk/skyttebutikken/vaabenskabe/

> Findes der firmaer der kan opbevare sit våben for en. Har en jagtkammerat

Hvis du ikke lige kender en der har et godkendt våbenskab, så prøv at
kontakte den lokale skytteforening.
De opbevarer sikkert gerne våben mod et beskedent gebyr
--
/Buck (Sportsskytte med godkendt skab)