Enlig far
Fra : Per Ahm

Dato : 26-12-02 14:17

Hej NG!

Er der nogen der kender en NG for enlige fædre... Jeg har nemlig uikke
kunnet find en!

Godt nytår....

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-12-02 15:06

"Per Ahm" <per.ahm@stofanet.(dk)> writes:

> Er der nogen der kender en NG for enlige fædre... Jeg har nemlig
> uikke kunnet find en!

Der findes ikke nogen i den adnske del af usnenet. Måske du kan bruge
denne?

-j

--
Mennesker og maskiner i Bolivia
http://weblog.janus.dk

Fra : Per Ahm

Dato : 26-12-02 15:19

Ja det kan jeg sikkert, men var der nu en jeg ikke kunne finde, ville det jo
være ærgeligt.

Takker for dit svar.

Per!

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-12-02 23:55

"Per Ahm" <per.ahm@stofanet.(dk)> writes:

> Ja det kan jeg sikkert, men var der nu en jeg ikke kunne finde,
> ville det jo være ærgeligt.

Selvfølgelig. Du finder i øvrigt en komplet oversigt af de danske
nyhedsgrupper med beskrivelser (dundates) og en masse anden nyttig
vide på dette website:

http://usenet.dk

Hvad er det for far-relaterede emner, du vil snakke om?

-j

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:03

Hej Janus!

Såmen ikke noget specielt, jeg er tit også bare med på en "lytter" herinde,
og blander mig kun hvis der er noget jeg har forstand på!

Men var der lige en for enlige fædre, som IKKE føler sig tråt over tæerene,
da jeg er i den heldige situation at have min datte fultid... Så ville jeg
bare gerne have fundet den.

PA

Fra : Jens B

Dato : 27-12-02 00:18

Hej Per

Hvor gammel er din datter..? Og hvordan kan det være at du har været så
heldig at få din datter fuldtids...?

Jens B.

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:17

Hej Jens!

Hun bliver 3 år til Januar.
Jeg var vel i den heldige situation, at jeg moderen er elev i butik, og at
disse arbejdstider slet ikke hænger sammen med daginstutioner... Og oven i
det kan det slet ikke hænge sammen økonomisk for hende....

Så jeg har været meget heldig!

PA

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:18

Jeg mener selv følgelig ikke "jeg moderen".....

PA

Fra : Jens B

Dato : 27-12-02 00:28

Har du så fået den fulde forældremyndighed eller har du hende bare
fuldtid...?
Jeg står lidt i samme situation. Har en dreng på 4 1/2 år. Har ham på alle
hverdagene.

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:26

Hun er hos sin moder hver 2 weekend, eller hvis moderen har en enkelt fridag
en gang i mellem.

Men der er fælles forældre myndighed.

Fra : Jens B

Dato : 27-12-02 00:40

Er det noget hun frivilligt er gået med til..? Jeg forstår ikke at hun
faktisk har givet afkald på hendes datter til hverdag og så kun ser hende
hver anden weekend. Går det fint med den ordning i har...?

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:36

Nej ikke frivilligt, men dog uden komunal eller anden indblaning!

Jeg havde vel de bedste forudsætninger, for at gøre hverdagen så
glidningsløs som overhoved muligt for barnet!

Per A

Fra : Jens B

Dato : 27-12-02 00:53

> Nej ikke frivilligt, men dog uden komunal eller anden indblaning!
>
> Jeg havde vel de bedste forudsætninger, for at gøre hverdagen så
> glidningsløs som overhoved muligt for barnet!

Det nøjagtig den samme situation jeg er i. Jeg har haft min søn i ca 3 år
nu. Fra mandag til fredag. Også fordi at jeg selv kan bestemme min
arbejdstid. Og hun ikke kunne aflevere ham. På grund af arbejdstiderne.
Men jeg kan ikke lade være med at tænke på. Hvad er det for en mor der giver
afkald på sit barn på den måde. Jeg havde aldrig gjort det. Så havde jeg
taget et andet arbejde.

Jens B.

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:50

Nej det har du ret i... Jeg ville heller ikke kunne se mig ud af
situationen... Men din eks. har jo måtte gøre det samme!
Per Ahm

http://home1.stofanet.dk/per.ahm/

Fra : KBP

Dato : 30-12-02 07:28

> giver

Kan ikke lade være at kommentere:
Hvad er det for fædre der gang på gang lader hånt om de børn de en gang har
sat i verden. Man må lade myndigheder inddrive børnepenge - se børnenes
kontakt med faderen svinde ind til så at sige intet - deres kontakt til hans
familie fordufte ud i den blå luft.
Der er så meget snak om fædres rettigheder. Hvornår indfører vi samværspligt
fremfor samværsret?
I siger det jo selv i jeres debat: I har jeres børn fordi I i øjeblikket kan
give den bedste dagligdag for barnet. Har I tænkt på hvilke hensyn der
ligger bag en sådan beslutning før I bliver for enige om der forfærdelige i
at en mor opgiver det daglige samvær med sit barn.

VH Karen

Fra : B

Dato : 30-12-02 22:20

"KBP" <kbpHHH@post.tdcadsl.dk> wrote in message news:<3e0fe75e$0$47068$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
> ligger bag en sådan beslutning før I bliver for enige om der forfærdelige i
> at en mor opgiver det daglige samvær med sit barn.

Hej

Jeg tæller lige til 100 inden jeg starter mit svar !

Sådan.....

Kunne det tænkes at det følesesmæssigt er svært at gå fra at være FAR
24 timer i døgnet og lige pluselig (fordi at konene/kæresten lige
pludselig

1. finder en anden og smider børnenes far ud (og samfundet støtter
hende hele vejen (1/2 pris på instution, tilskud til husleje, telefon,
osv), (og faren har ikke en chance for at få børnene i sådan en
situation)

2. bare beslutter at NU vil hun være alene (og samfundet støtter hende
hele vejen (1/2 pris på instution, tilskud til husleje, telefon, osv),
(og faren har ikke en chance for at få børnene i sådan en situation)

skal være FAR 6 dage om måneden (på den måde er man ikke far, man
passer sine børn mens MOR tager et par dage hvor hun fester, osv)

Hvis det ved LOV var sådan at forældre skulle for retten når de gik
fra hinanden og at RETTEN skulle bestemme hvem der fik børnene (at det
var 50 - 50 % fordeling om hvem der fik børnene), og hvis det var
sådan at den der OPGIVER forholdet (finder en anden, etc)(det er jo
ikke den der sidder tilbages skyld at de ikke er en familie mere!)
mistede retten til sine børn, så ville det se anderledes ud (forældre
ville KÆMPE mere for at få deres forhold til at virke!), DET ER FOR
NEMT AT "BARE" GÅ (specielt for kvinder)

Jeg er i situation nr 1 og jeg har snakket med 5 forskellige
advokater, ALLE 5 fortalte mig at mine chancer for at få børnene er 90
- 10 (90 % til moderen og 10 % til mig), SELV om at jeg (ifølge alle
naboer, venner, osv) har været den perfekte far.

Jeg glæder mig IKKE til at skulle undvære mine børn 24 dage hver måned
(jeg har læst godnathistorier for mine børn HVER dag i 5 år, leget med
dem HVER dag, HVER ENESTE FUCKING weekend (HVER eneste) har jeg
underholdt både mine egne børn og alle de andre børn på legpladsen
(med snobrødsbagning, rundbold, gemmeleg, osv, osv), jeg har ikke
været i byen en eneste gang, det er mig der har siddet oppe hele
natten hver gang de har været syge (jeg er god til at fungere dagen
efter selv om jeg kun har fået 2 timers søvn), osv, osv

Og HVIS jeg alligevel prøver så er jeg en "skidt" person, for det er
"forkert" at en Far prøver at få sine børn boende, mens der er helt
iorden at kvinden skrider MED børnene (hvad er forskellen?)

Fra : B

Dato : 30-12-02 22:40

test

Fra : Jens B

Dato : 02-01-03 00:00

> [...]
> ligger bag en sådan beslutning før I bliver for enige om der forfærdelige
> at en mor opgiver det daglige samvær med sit barn.

Du har da fuldstændig ret, med hensyn til de fædre der mange gange svigter
deres børn. Af uvisse grunde. Jeg fatter det heller ikke. Det gælder da
selvfølgelig også for fædre som for mødre, der opgiver kontakten mere eller
mindre.
Og jo, der burde være en samværspligt istedet for samværsret. Men, desværre
kan man jo ikke tvinge forældre til at have en samværspligt. I mange
tilfælde ville det jo gå mere ud over barnet, hvis en forældre muligvis blev
tvunget til at være sammen med barnet.

> Har I tænkt på hvilke hensyn der
> ligger bag en sådan beslutning før I bliver for enige om der forfærdelige
> at en mor opgiver det daglige samvær med sit barn.

Hvad tænker du på her ?

Jens B.

Fra : B

Dato : 30-12-02 22:41

"Per Ahm" <per.ahm@stofanet.(dk)> wrote in message news:<3e0b923a$0$2558$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...
> [...]
>
> Jeg havde vel de bedste forudsætninger, for at gøre hverdagen så
> glidningsløs som overhoved muligt for barnet!

Hej

er der nogen af jer (eller andre i gruppen) der har været i retten for
at få børnene boende hos jer (her tænker jeg på fædre)

Fra : Per Ahm

Dato : 30-12-02 22:45

"B" <spam@grov.dk> skrev i en meddelelse
> er der nogen af jer (eller andre i gruppen) der har været i retten for
> at få børnene boende hos jer (her tænker jeg på fædre)

Nej vores foregik ved fælles samtale... Det var slet ikke nemt for moderen,
men jeg fik vel overbevist om + & - ved begge situationer. og derved fik jeg
datternen.

Fra : -=temka=-

Dato : 13-01-03 11:05

Det er dejligt at se at faren har barnet boende hos sig.. Det er rart at
faren får lov til det, ellers er det normal moren har dem mest, sommertid er
moren lidt for egotisk

---

Fra : Jens B

Dato : 02-01-03 00:09

> Hej
>
> er der nogen af jer (eller andre i gruppen) der har været i retten for
> at få børnene boende hos jer (her tænker jeg på fædre)
>
> Mvh

Nej, moderen har frivilligt ladet mig have min søn hos mig på hverdagene.
Men vi har stadig fælles forældremyndighed.

Jens B

Fra : Svend Pedersen

Dato : 03-01-03 13:16

> [...]
>
> er der nogen af jer (eller andre i gruppen) der har været i retten for
> at få børnene boende hos jer (her tænker jeg på fædre)

For mit eget vedkommende:

Skilsmisse for to år siden - mit ønske. Aftalen med moderen er, at jeg
bliver boende i huset, fælles forældremyndighed, børnene bor hos deres mor,
jeg har samvær to dage ugentligt. Mit ønske var samvær 50/50, men det ville
moderen ikke gå med til, så ville hun kræve fuld forældremyndighed, for det
havde hendes advokat forklaret hende, at hun sagtens kunne få. På grund af
en bodelingskontrovers afgøres sagen ikke i Overpræsidiet, men i Københavns
Byret. Aftalen er stadig fælles forældremyndighed, lige indtil vi sidder i
retslokalet. Da bekendtgør moderen, at hun ønsker fuld forældremyndighed.
Hun bryder aftalen uden varsel. Røvrender mig, rent ud sagt.

Jeg må udenfor og konferere med min advokat, der rådgiver mig om, at jeg nok
hellere må acceptere dette. Mine chancer - trods ligeberettigelse og
personlige ønsker - er lig nul for at få forældremyndigheden over børnene.
Begrundelsen er, at jeg er faderen. Intet andet.

Børnene burde være hos mig: jeg har de bedste fysiske rammer, og hos mig er
der en ny samlever, således at der er to voksne, én af hvert køn, endda, til
at tage sig af børnene. Jeg er i langt den bedste økonomiske situation (det
var jeg, indtil børnebidraget skulle fastsættes - da skiftede billedet), og
både jeg og min samlever er priviligerede med et fleksibelt arbejde, der
muliggør, at jeg kan tilbringe betydeligt mere tid med børnene end deres
mor, der har 8-17 arbejdstid. Jeg var mere indstillet på fleksible
samværsaftaler end min ekshustru. Og så var jeg altså mere indstillet på at
overholde aftalerne.

Endelig mener jeg selv, at jeg tjener børnenes tarv bedre end moderen i
kraft af mine holdninger til børns opvækst (et emne, jeg er meget optaget
af), men den slags subjektive opfattelser kan man næppe overbevise en
byretsdommer om.

Alt det objektive til trods frarådede advokaten mig at kræve den fulde
forældremyndighed. Fordi jeg er faderen, og fordi moderen IKKE er narkoman
eller tilsvarende. Det kunne IKKE betale sig at tage slagsmålet, især fordi
det ville give bagslag og stemple mig som en, der kæmpede en egoistisk kamp
til skade for børnene. Altså måtte jeg frivilligt give afkald, og det gjorde
jeg så, med blødende hjerte.

Derfor var det flot, at du kunne tælle til hundrede, inden du svarede Karen.
Jeg havde ikke kunnet. Det er simpelthen utåleligt at skulle høre på de
kvinder, der kræver, at mændene tager et større engagement i børnenes
opvækst, og at vi, i skilsmissesituationen, så løber fra det hele og
efterlader en forhutlet, enlig mor, der med de 3.544 kroner i månedligt
børnebidrag (dobbelt bidrag for to børn), enligt forsørgertillæg, fire,
årlige børnechecks samt - naturligvis - en god løn fra sit fuldtidsarbejde,
dårligt har saltet til et æg. Kvinderne tager vores børn og vores penge, og
bagefter skælder de os ud for at være løbet fra det hele og være nogle
ansvarsløse egoister.

Først pisser de på os, og bagefter siger de, at vi lugter. Men nu har jeg i
det mindste fået luft. Tak fordi I gad læse så langt, og undskyld
forstyrrelsen.

Svend P

Fra : Per Ahm

Dato : 03-01-03 22:24

"Svend Pedersen" skrev i en meddelelse

> Derfor var det flot, at du kunne tælle til hundrede, inden du svarede
Karen.
> Jeg havde ikke kunnet. Det er simpelthen utåleligt at skulle høre på de
> kvinder,

Hej Svend!
Det er en trist situation du er kommet i, jeg ved med mig selv at jeg ikke
ville kunne klarer en hverdag uden min datter!

Jeg UNDLOD helt at svare Karens indlæg, da jeg synes den var fuldstændig
uberettet i den samtale som foregik!

"KBP" <kbpHHH@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>sat i verden. Man må lade myndigheder inddrive børnepenge - se børnenes
>kontakt med faderen svinde ind til så at sige intet - deres kontakt til

Her er tilsyneladende tale om en kvinde som er blevet tråt på! - Måske. er
hun blevet det efter en omgang som vores kære Svend var udsat for!

Jeg kender mange enlige fædre som har deres børn fuldtid, fordi deres koner
ikke kan forsørge børnene, de ikke har nosser nok til selv at stå med
ansvaret, ændre deres job så det passer med tider osv.

Jeg kender selvfølgelig også det modsatte, men er af den klare
overbevisning, at ingen mand som føler sig/har følt sig ordentligt behandlet
i en given skilsmisse/samlivsophør. På nogen måde er til gene for
udbetalingen af børnepenge osv.

Og Svend, du skal ikke undskylde din kommentar! - Den var meget velkommen,
og satte HELDIGVIS, kommentaren i et andet lys!

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3e157e74$0$47412$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : B

Dato : 04-01-03 01:11

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message news:<3e157e74$0$47412$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> [...]
> personlige ønsker - er lig nul for at få forældremyndigheden over børnene.
> Begrundelsen er, at jeg er faderen. Intet andet.

Jeg forstår ikke at advokaten råder dig til at gøre det, du har jo alt
og vinde og intet at tabe ?

> Børnene burde være hos mig: jeg har de bedste fysiske rammer, og hos mig er
> der en ny samlever, således at der er to voksne, én af hvert køn, endda, til
> at tage sig af børnene.

Det er ikke en fordel, man skal ikke intruducere en "ny" kæreste for
børnene før de er parate til det (og det kan tage lang tid)

> [...]
> til skade for børnene. Altså måtte jeg frivilligt give afkald, og det gjorde

Igen jeg forstår ikke dit & din advokats valg, min advokat som jeg har
talt med siger at jeg har udemærkede chancer for at få børnene.

> [...]
> bagefter skælder de os ud for at være løbet fra det hele og være nogle

Det har du ret i !
> Først pisser de på os, og bagefter siger de, at vi lugter. Men nu har jeg i
> det mindste fået luft. Tak fordi I gad læse så langt, og undskyld
> forstyrrelsen.

Helt ok (lidt generaliserende, men beskrivelsen passer meget godt på
min egen situation)

Jeg forstår ikke at du ikke trækker hende i retten og forsøger at få
den fulde forældremyndighed ?

Fra : Svend Pedersen

Dato : 04-01-03 10:52

"B" <spam@grov.dk> skrev i en meddelelse

[klip min egen livshistorie]

> Jeg forstår ikke at advokaten råder dig til at gøre det, du har jo alt
> og vinde og intet at tabe ?

Rent juridisk: ja, men i en vanskelig situation, hvor der er menneskelige
hensyn og hensyn til børnene at tage: næppe. Jeg aner det naturligvis ikke,
det gik jo som det gik, men jeg havde i en kort periode to advokater (min
egen og en beskikket) og de gav det samme råd. Uden at kende børnenes mor
var det ikke fordi de mente, at jeg var uegnet til forældremyndigheden, det
var ud fra kendskabet til retspraksis. Er børnene små (1 og 3 år) skal der
meget til at give forældremyndigheden til faderen.

> Det er ikke en fordel, man skal ikke intruducere en "ny" kæreste for
> børnene før de er parate til det (og det kan tage lang tid)

Det var faktisk en stor fordel i den givne situation. De tog Pia til sig
meget hurtigt. Hvorfor skulle det ikke være en fordel at have to voksne? Jeg
kan godt se *mulige* ulemper, men dem kan man jo tage højde for.

> Igen jeg forstår ikke dit & din advokats valg, min advokat som jeg har
> talt med siger at jeg har udemærkede chancer for at få børnene.

Interessant. Må jeg spørge til, hvor gamle dine børn er?

> Jeg forstår ikke at du ikke trækker hende i retten og forsøger at få
> den fulde forældremyndighed ?

Tak for dé ord. Jeg overvejer det nemlig selv særdeles meget for tiden, især
fordi flere ting har ændret sig til min fordel siden skilsmissen, så jeg
faktisk selv tror, at mine muligheder er gode, og objektivt set ville
børnene få det bedre.

Ville det genere dig, hvis jeg kontaktede dig privat pr. mail for at få din
advokats navn og adresse? Jeg har nemlig i givet fald brug for en god en,
der tror på sagen. Jeg respekterer naturligvis et "nej".

Bedste hilsener

Svend

Fra : far

Dato : 04-01-03 11:41

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3e16ae38$0$47409$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> var ud fra kendskabet til retspraksis. Er børnene små (1 og 3 år) skal der
> meget til at give forældremyndigheden til faderen.

Det er et STORT problem at de er så små ! (så var det umuligt for dig at få
dem !)

http://www.netdoktor.dk/sex_samliv/fakta/stedmor.htm

http://www.boerneraadet.dk/sw228.asp

> [...]
> fordi flere ting har ændret sig til min fordel siden skilsmissen, så jeg
> faktisk selv tror, at mine muligheder er gode, og objektivt set ville

Hvor længe har de boet hos deres mor (uden dig)?

Har lige sendt en mail til dig !

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:15

Janus....