DLSK 1 og 2
Fra : viig@fanonet.dk

Dato : 26-12-02 12:37

I Det levende Søkort version 1 og 2 gemmes søkortene i et format, der
hedder .it eksempelvis "Grådyb.it".
Er der nogen mulighed for at convertere dette format til tif, bmp
eller lign. grafikformat? man har så mulighed for at bruge kortene i
andre navigationsprogrammer.
Soren

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-12-02 15:17

<viig@fanonet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen mulighed for at convertere dette format til tif, bmp
> eller lign. grafikformat? man har så mulighed for at bruge kortene i

Ikke mig bekendt.

Jeg spurgte om det samme her for ca. 1½ år siden og fik ikke problemet løst
på trods af egen og andres søgen efter et konverterprogram.
Der er vist ikke anden vej end den tunge:

-Print kortene ud i udsnit til .BMP via DLS's printfunktion (print til fil)
-'Sy' delene sammen til hele kort via et program der kan det. (eks. PanAVue)
-Konverter formatet til eks. .PNG format for at de fylder mindre.
-Kalibrer kortene i et navigationsprogram der kan det (eks. OziExplorer).
-'Kontroller kalibreringen !!

Det er et tungt og tidskrævende arbejde; tro mig.
Skulle der være en eller anden der har knækket "nøden", er vi vist en del
der har lyttebøfferne helt skruet op.

mvk Ole

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 26-12-02 18:49

> Ikke mig bekendt.
> Jeg spurgte om det samme her for ca. 1½ år siden og fik ikke problemet
løst
> på trods af egen og andres søgen efter et konverterprogram.

Ja, det är möjligt. Jag har gjort ett konverteringsprogram för den svenska
versionen av DLSK som också använder IT-filer. Men eftersom jag inte har
DLSK 2, så vet jag inte om det fungerar med det.

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-12-02 22:08

"Mikael Wahlgren" <mail@ridax.se> skrev i en meddelelse

> [...]
> versionen av DLSK som också använder IT-filer. Men eftersom jag inte har
> DLSK 2, så vet jag inte om det fungerar med det.

Hej Mikael

Mon ikke formaterne er ens.
Vil det sige at du selv har skrevet et konverteringsprogram fra IT filer til
et af de kendte formater ?.
Er det et program som du vil dele med andre, er jeg meget interesseret, og
sikkert også andre her i gruppen.

mvh Ole

Fra : viig@fanonet.dk

Dato : 28-12-02 16:41

>løst
>
>Ja, det är möjligt. Jag har gjort
>ett konverteringsprogram för den svenska
> [...]

Hej Mikael
Jeg har læst dit inlæg Vedrørende konverteringsprogram til IT-filer
Jeg er meget interreseret om det er muligt at få, købe eller bytte
sig til et eksemplar af dit program.
Jeg har arbejdet en del med programmerne SeaClear og Oziexplorer,
hvor man selv kan kalibrere sine kort og bruge dem under sejlads.
Med venlig hilsen soren

Fra : Ole

Dato : 28-12-02 18:07

> [...]
> Jeg har arbejdet en del med programmerne SeaClear og Oziexplorer,
> hvor man selv kan kalibrere sine kort og bruge dem under sejlads.

Hej Mikael
Vi er vist mange der er interesseret i at komme væk fra DLSKs håbløse
brugerflade.
Konverteringsprogrammer er yderst velkomne.

Hilsen Ole L

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 28-12-02 18:54

- 8< - snip - 8< -

> Vi er vist mange der er interesseret i at komme væk fra DLSKs håbløse
> brugerflade.

Har man ikke lavet om på brugerfladen i version 2 ???

Fra : Ole

Dato : 29-12-02 00:53

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> - 8< - snip - 8< -

> Har man ikke lavet om på brugerfladen i version 2 ???

Det ved jeg ikke, jeg har ikke råd til at købe den
Hilsen Ole L

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-12-02 12:11

Brugerfladen er uændret i version 2. Jeg synes den er OK. Der er nogle få
ting som ikke ligner windows, men gør det så meget ?? Og hvis den skulle
ligne windows, skulle det så være win 95, 98 eller XP ?

Jeg er mere skuffet over at der ikke er flere nye ting i version 2 end
tilfældet er. Den burde måske bare have heddet version 1.2.

- nå, men nu har jeg altså 2 nye år med kortopdateringer. Det er jo
alligevel billigere end bare et enkelt sæt på papir.

/Bjarke

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 29-12-02 16:22

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote in message
> Brugerfladen er uændret i version 2. Jeg synes den er OK. Der er nogle få
> ting som ikke ligner windows, men gør det så meget ?? Og hvis den skulle
> ligne windows, skulle det så være win 95, 98 eller XP ?

Forskellen er til at overse - at de laver et program til Windows (og
funktionelt set ligner samtlige windows udgaver efter win95 hinanden) og
bryder de mest elementære regler i brugerfladens model (menuer,
genvejstaster, osv.) er IMO tåbeligt.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-12-02 22:35

Nå men det er da fint du synes at forskellen kan overses. Så ens synes jeg
nu ikke de er. <smile>

Til dem der endnu ikke har kørt windows XP "vedlægger" jeg lige et billede:
www.maximalt.dk/xp.jpg Som det ses bruger Microsoft også lidt "fri
kreativitet" for at opnå nogle forbedringer. Jeg synes det er forståeligt,
at K&M har forsøgt at få DLSK til at ligne en rigtig søkortplotter og ikke
bare "just another windows tool".

Om det er blevet godt kan diskutteres, men jeg synes ikke skal få hele
verdenen til at ligne Microsoft. - og jeg er ikke engang Linux nørd ...

/Bjarke

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 29-12-02 23:23

> Nå men det er da fint du synes at forskellen kan overses. Så ens synes jeg
> nu ikke de er. <smile>

Nå. Du forstår vist ikke hvad jeg mente.

Bare fordi Windows XP (Teletubbies Windows) har et par dimser hist og her på
startmenuen ændre ikke ved det faktum, at windows programmer følger visse
standarder mht. genvejstaster og menu-funktionalitet (og her taler jeg ikke
om styresystemets brugerflade, men programmernes brugerflade). At KMS har
ignoreret denne model er direkte dumt, da en rimelig rutineret
windows-bruger kender denne standardisering - og kan finde frem til
programmets funktioner da de ligger 'hvor de plejer'.

DLSK kræver at man sætter sig ind i en ny model der savner genvejstaster og
er bygget op på en helt anden måde (der ikke minder om nogen anden
brugerflade-model), og jeg kender flere der næsten løber skrigende bort i
frustration over at skulle sætte ind en hel del bare for at bruge et enkelt
program. Det er meget underligt at de ikke har ændret den i v2.0, da jeg ved
at de er klare over det - jeg har talt med en af deres udviklere om netop
den slags.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-12-02 23:23

Ok, jeg accepterer dit standpunkt., men jeg synes ikke det er et problem, da
DLSK er nemmere at bruge end de fleste hw-søkortplottere.

Over and out

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 28-12-02 19:17

> Jeg har læst dit inlæg Vedrørende konverteringsprogram til IT-filer
> Jeg er meget interreseret om det er muligt at få, købe eller bytte
> sig til et eksemplar af dit program.

Jag vet inte om programmet fungerar med DLSK ver 2. Det fungerar med den
svenska versionen av DLSK som är något senare än den danska DLSK 1, men det
fungerade inte med den danska DLSK 1.

Om någon som har DLSK 2 kan skicka över en IT-fil, så kan jag kontrollera om
det fungerar.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-02 19:55

Sådan en sender jeg til dig.

/Bjarke

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 29-12-02 22:33

> Sådan en sender jeg til dig.

Tyvärr verkar det som om den danska versionen av DLSK har lite annorlunda
filformat än den norska och svenska som jag klarar av att konvertera. Men
jag skall titta lite mer på det och se om det går att göra.

Mikael