Pc til spilleglad 6-årig (for at skåne han~
Fra : Marianne

Dato : 25-12-02 18:11

Hej

Jeg har brug for et råd om, hvordan jeg skal få sat en pc sammen til min
6-årige søn. Efterhånden okkuperer han min pc for meget, og en dag skal han
jo alligevel have sin egen. Men hvad skal sådan en kunne ?

Behovet er spil på Pixeline-niveau. Om et antal år vil han sikkert blive
mere grafik-krævende, men den tid den sorg. Til gengæld må der gerne være
hardware, som er nogenlunde opgraderingssikkert.

Hvilken retning skal vi kigge i ?

mvh
Marianne

Fra : Gjøl

Dato : 25-12-02 19:23

Marianne wrote:
> [...]
> min 6-årige søn. Efterhånden okkuperer han min pc for meget, og en
> dag skal han jo alligevel have sin egen. Men hvad skal sådan en kunne

Jeg fandt en til min søn på 7 år, hos vor lokale forhandler.
Han havde et komplet sæt
Med skærm 17", tastatur og mus.
Selve maskinen er en 1,2 Hz Duron, 128 MB RAM, 52 speed CD-Rom, 40GB HD,
diskettedrev.
Det hele til 3999 kr. uden software, dog ville han lægge et styreprogram
obeni for ekstra 1100 kr.
Ialt 5100 kr.

Fra : Marianne

Dato : 25-12-02 20:15

> [...]
> Han havde et komplet sæt
> Med skærm 17", tastatur og mus.
> Selve maskinen er en 1,2 Hz Duron, 128 MB RAM, 52 speed CD-Rom, 40GB HD,

Tak for hintet.
Har nu kigget på www.edbpriser.dk og kan se, at det jo godt kan lade sig
gøre til den pris. Een af oplysningerne i prislisterne er imidlertid 'sort
snak' for mig: hvad er 64MB AGP ?

Ved nogen står der 'lyd'. Det forstår jeg som, at der er lydkort med. ved
andre står der 'midi'. Det forstår jeg som et miditower. Og ved nogen står
der 'net'. Det er vel netkort. Kan jeg gå ud fra, at det, der ikke er nævnt
ikke er med i prisen ? Vel ikke, for i så fald er nogle af modellerne uden
kabinet, og det kan vel ikke passe.

mvh
Marianne

Fra : Kristian Espensen

Dato : 26-12-02 00:16

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote in message

> Har nu kigget på www.edbpriser.dk og kan se, at det jo godt kan lade sig
> gøre til den pris. Een af oplysningerne i prislisterne er imidlertid 'sort
> snak' for mig: hvad er 64MB AGP ?

Det kan betyde mange ting, men hvis du linker til oplysningen er det nemmere
at tyde det. Mit gæt er et grafikkort med 64 MB ram.

> Ved nogen står der 'lyd'. Det forstår jeg som, at der er lydkort med.

Ja, det lyder meget sandsynligt

> ved andre står der 'midi'. Det forstår jeg som et miditower.

Ja, det gør jeg også.
> Og ved nogen står der 'net'. Det er vel netkort. Kan jeg gå ud fra, at
det, der ikke er nævnt
> ikke er med i prisen ? Vel ikke, for i så fald er nogle af modellerne uden
> kabinet, og det kan vel ikke passe.

Det står som regel LAN (local area network), som betyder netværkskort. Hvis
du har valgt samlet computer på www.edbpriser.dk skal kabinet medfølge.

Jeg fandt lige denne maskine til 2895 kroner:
AMD Athlon XP1700+

256 MB SD RAM (PC133)

40 GB

Onboard up to 64MB

1.44MB Floppy drev

CD-ROM 52X

Onboard AC97 Digital Audio

Onboard 10/100 Mbit

inkl. tastatur og mus

Så mangler du bare en skærm, fundet her:
http://www.midtdata.dk/indexmereinfo.asp?model=XAX17/DK/0/0
--
Med venlig hilsen Kristian Espensen

Fra : Marianne

Dato : 26-12-02 18:39

> Jeg fandt lige denne maskine til 2895 kroner:
> AMD Athlon XP1700+
>
> 256 MB SD RAM (PC133)
>
> 40 GB
>
> Onboard up to 64MB
>
> 1.44MB Floppy drev
>
> CD-ROM 52X
>
> Onboard AC97 Digital Audio
>
> Onboard 10/100 Mbit
>
> inkl. tastatur og mus
>
> Så mangler du bare en skærm, fundet her:
> http://www.midtdata.dk/indexmereinfo.asp?model=XAX17/DK/0/0
> --

Hej kristian

Oho - jeg føler undskyldningen for at bytte min egen store skærm ud med en
smart, ny og flad 17" komme nærmere og nærmere... sønnike behøver vel ikke
en NY skærm ?!

Tak for hjælpen.

mvh
marianne

Fra : Vega

Dato : 25-12-02 19:28

Prøv at kigge i dk.marked.privat.edb der kan du tit finde gode tilbud.

Mvh. Vega.

Fra : Marianne

Dato : 25-12-02 20:01

"Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> wrote in message
> Prøv at kigge i dk.marked.privat.edb der kan du tit finde gode tilbud.
>
> Mvh. Vega.

Hej

Ja - det har jeg overvejet. Problemet er desværre bare det, at jeg på ingen
måde kan gennemskue, hvad det er, folk siger (og slet ikke har ide om, om
jeg bliver snydt).

mvh
Marianne

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 25-12-02 20:10

> Ja - det har jeg overvejet. Problemet er desværre bare det, at jeg på
> ingen måde kan gennemskue, hvad det er, folk siger (og slet ikke har
> ide om, om jeg bliver snydt).

Så længe du holder hele handlen i gruppen skal der nok blive advaret mod de
værste svindlere... F.eks. Carsten fra Thisted (eller er det nu Carsten fra
Mors?)

Noget andet er at kigge på hvad andre byder og lade det ligge til grund for
dit eget bud.

Hvad prisniveau havde du forestillet dig at skulle rode i? For som Gjøl
skrev er der ret høj Value for money i de helt billige samlede maskiner...!

--
/H3nrik V!

Special thanks goes to Intel for giving me that 1G OverClock
PIV 1.6A, now @ 2.6

Fra : Marianne

Dato : 25-12-02 20:49

> Hvad prisniveau havde du forestillet dig at skulle rode i? For som Gjøl
> skrev er der ret høj Value for money i de helt billige samlede
maskiner...!

Jeg var slet ikke klar over, at pc'ere kunne fås så billigt som 4.000.-.

Det vigtigste er nu nok at maskinen fungerer (altså at det mekaniske ikke
bryder sammen. En 6-årig er en anelse hård ved cd-drevet). Jeg vil også
gerne kunne få opgraderet uden at skulle skifte mere end det, der skal
skiftes - hvis du forstår

Er der så meget value for money at det er dumt at købe en dyrere
kvalitets-pc brugt ?

mvh
Marianne

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-02 20:14

> [...]
>måde kan gennemskue, hvad det er, folk siger (og slet ikke har ide om, om
Normalt vil andre påpege hvis prisen ikke er rimelig i dk.edb men når
du så henter den brugte pc, er du nødt til at have en der kan genkende
brugtPC problemmer og andre fælder, hvis du ikke selv kan.

Men prøv at kigge på EDBpriser under
Bundlet Varer

Det er næsten komplete nye maskiner til 2000.- ca.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Marianne

Dato : 25-12-02 20:45

> Men prøv at kigge på EDBpriser under
> Bundlet Varer
>
> Det er næsten komplete nye maskiner til 2000.- ca.

Jeg forstår ikke, hvad 'bundlet vare' betyder. Kan du forklare det ?

Der er 4 kategorier: bundkort, kabinetter, kølere, processorer. Under
'hjælp' lyder det som om, at man - hvis man vælger fx bundkort - kan finde
bundlede varer med bundkort. Men skal der ikke altid være et bundkort (og et
kabinet) i en funktionsdygtig pc ???

mvh
Marianne

Fra : Martin S.

Dato : 26-12-02 00:30

> [...]
> bundlede varer med bundkort. Men skal der ikke altid være et bundkort (og

En funktionsdygtig pc består af flg. dele:

CPU / processor
Motherboard / bundkort
RAM - som passer til motherboardet...
Grafikkort (kan være onboard dvs. indbygget i motherboardet - men kan ikke
anbefales at have det onboard)
Harddisk
Lydkort (kan være onboard dvs. indbygget i motherboardet)
Netkort (kan være onboard dvs. indbygget i motherboardet)
Kabinet (som mange kalder CPU-en.. ho ho...)
Floppydrev / diskettedrev
Harddisk
Cdromdrev, evt. dvd-drev (det kan også læse Cd-er)
Evt. en CD-brænder (som også kan læse CD-er naturligvis.)

Når nu de små er så hårde ved CDrom drevet, så kunne du overveje f.eks.
Pioneers eller Aopens Slotin - drev.. Der er ikke nogen skuffe der glider
ind og ud, men en lille revne foran som man isætter CD-en i... og så tager
den selv imod cd-en.. Ergo er der ikke risiko for fastklemte fingre osv.

Har du ovenstående dele så har du en funktionsdygtig pc.. Dertil kommer så:
Skærm
højttalere
tastatur
mus

Jeg tillod mig lige på www.shg.dk at "samle" en computer til dig... Jeg har
taget mest hensyn til prisen vil jeg lige påpege, men samtidig har du en
mulighed for at opgradere maskinen uden de store dikkedarer..

Motherboard/Bundkort: ECS K7S5A (har integreret lydkort og netkort) pris:
515
CPU : AMD Athlon Palomino XP 1700 + 1 : 539,- (måske skal der lige en
cpukøler med... det fremgår ikke lige helt om den er inkluderet - koster fra
100 og opefter..)
Diskdrev: Alps floppydrev: 125,-
DVD-drev: Pioneer DVDx16/CDx40 - SLOTIN - 106s : 499,-
Grafikkkort: MSI Geforce 4 MX440 SE: 629
Harddisk: Maxtor fluid 40 GB: 729,-
Kabinet: Q-tec desktop eller lign. for ca. 400,-
RAM: Kingston 256 MB PC133 SDram: 319,-
Montering af computer (hvis du ikke lige selv kan eller kender nogen) d.kr.
450

Dette giver en samlet pris inkl. montering på d.kr. 4184.
Som nævnt er der flere ting som man kan diskutere om de er "gode" nok... Til
alm. brug, internet og de fleste spil er denne konfiguration mere end
rigeligt. Især til Pixeline spil osv.
ECS boardet giver dig mulighed for at bruge DDR ram istedet for SDRAM.
Grunden til at jeg har valgt SDRAM er simpelthen prisen. Du får dobbelt så
meget ram til samme pris - og det vil du ikke kunne mærke forskel på
umiddelbart.
Jeg kunne ikke lige finde et CD-drev med Slotin, og valgt et DVD-drev med
Slotin i stedet. Men man kan jo spare et par hundrede ved kun at købe et
CDrom drev i stedet.
Vedr. CPU-en, så kan man også overveje en Duron til ca. 200 mindre, men
prisforskellen er så negligabel og "fremtidssikringen" er da lidt bedre. Men
det er jo altid svært med pc-er. Boardet kan vist klare op til 2,6 Ghz, hvis
nu de 1,7 Ghz ikke er nok til Pixeline :D

Mus, tastatur, skærm og højttalere kommer oveni..

Dette er jo bare et forslag/information om hvilke dele du er NØDT til at
have i en computer.
Hvis jeg skulle lave en børnepc, ville det nok være med nogenlunde den
konfiguration, hvis delene skulle købes fra nye..
Køber du brugt ville jeg gå efter noget i omegnen af ca. 1 Ghz CPU, 128-256
MB ram, 20-40 GB harddisk, Geforce 1 eller større grafikkort osv. Altså
stille og roligt.

Nå hermed slutter mit indlæg. Håber du kan bruge det til noget

Mvh. Martin S.

Fra : Marianne

Dato : 26-12-02 18:45

Hej

Tusind tak - der er da noget at gå i byen med. Når et DVD-drev ikke koster
mere, end det gør, bør man vel købet det, ikke ?

> [...]
> CDrom drev i stedet.

>Boardet kan vist klare op til 2,6 Ghz, hvis
> nu de 1,7 Ghz ikke er nok til Pixeline :D

Pixeline skal man nu ikke kimse ad. Men jeg forstår, at jeg så vil være på
den sikre side .. også når Pixeline skiftes ud med noget vildere !

> Nå hermed slutter mit indlæg. Håber du kan bruge det til noget

Bestemt! Tak skal du have

mvh
Marianne

Fra : Erik

Dato : 26-12-02 09:09

> [...]
> blive mere grafik-krævende, men den tid den sorg. Til gengæld må der
> gerne være hardware, som er nogenlunde opgraderingssikkert.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge at købe nyt og kikke i denne retning:
http://www.prc-data.dk/

Logic PC Athlon XP 2000+ med 256MB SDRAM m/onboard lyd, grafik og 10/100
netkort,300 Watt PSU, Floppydrev, 40GB 7200RPM HDD,52x CD-ROM, Zippy
tastatur, mus m/wheel.
3088,-

Der er anmeldelser fra 3 brugere der har givet topkarakter.
Prisen er uden styresystem, så det skal lægges oveni hvis du ikke har en
licens du kan flytte over.

Mvh
Erik

Fra : Klaus

Dato : 26-12-02 10:44

> [...]
> mere grafik-krævende, men den tid den sorg. Til gengæld må der gerne være
> hardware, som er nogenlunde opgraderingssikkert.

Prøv at kikke her:
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=3929&ID=4 .
Klaus

Fra : Marianne

Dato : 26-12-02 18:46

> Prøv at kikke her:
> http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=3929&ID=4 .

Uha - hvor er det blevet billigt! Tak for tippet.

mvh
Marianne

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-12-02 15:43

> [...]
> mere grafik-krævende, men den tid den sorg. Til gengæld må der gerne være
> hardware, som er nogenlunde opgraderingssikkert.

Nu lyder det som om, du ikke savner penge til projektet, og så er det jo
nærliggende bare at købe nyt.
Det gir trods alt færrest problemer.

Men kigger du efter noget, du bare kan opgradere, når din søn vil til at
spille mere krævende spil, kan du ganske enkelt ikke købe noget som helst i
dag, der til den tid vil være egnet!
Fra 4 til 8 års alderen vil børn spille børnespil i lighed med Pixeline,
Mulle Mek og deslige.
Fra 7 til 12 år vil børn foretrække platformsspil som Donkeykong, Spyro the
dragon og lign. spil. måske lidt kørespil.
Først fra 10 års alderen vil drengene begynde at spille First Person Shooter
spil.

Det skyldes at børns motorik ikke er udviklet nok før til den tid. Prøv bare
at kaste en bøld bold hen til din søn og se om han kan gribe den. 8 års børn
kan stadig ikke! Det er en færdighed, der kommer i 9 - 10 års alderen.

Der vil med andre ord gå ca. 4 år før din søn begynder at kræve tunge spil,
der kræver masser af kræfter i både grafikkort og CPU.

Kigger du så 4 år baglæns, var det hurtigste af det hurtigste en 350 - 400
MHz Intel PII processor og De første TNT kort var knap på trapperne. Windows
98 var lige dukket op.

Kigger du så frem igen, vil du se, at inden for det næste år vil der ske
det, at processorne går fra 32 bit til 64 bit teknologi.
Vi er allerede lovet AMD Hammer processorerne, der kan køre begge
teknologier. I løbet af 2 år er 64 bit teknologien fuldt ud implementeret

Det kan ikke forventes, at det vil være muligt bare at opgradere en 4 år
gammel maskine til dagens standard i år 2006 eller 2007.
Det kan ikke betale sig!

Med andre ord!
Køber du en ny maskine af dagens standard, vil det være overkill, og knægten
vil aldrig nå at få glæde af maskinens kræfter, før han kræver noget, der er
meget kraftigere.
En ny maskine til en 6 årig er altså spild af penge, hvis ikke andre bruger
maskinen.

Jeg vil foreslå, altså hvis pengene også har en betydning, at du køber en
brugt PII eller PIII/Celeron computer med et bunkkort, der har Intel BX440
chipset.
Eller etv. en brugt AMD Athlon 750 MHz eller deromkring.

En brugt PII 350 -450 MHz maskine vil kunne afvikle alle de spil, drengen
vil spille frem til han er 9 -10 år, og den vil kunne købes for mellem 350
og 650 kr. ekls. skærm og styresystem.
Vælger du en med BX440 chipsettet kan den tilmed opgraderes til en 1100 MHz-
maskine for få hundrede kroner og dermed kunne spille alle typer spil af i
dag. En virkelig hardcore nørd kan endda opgradere den til en 1400 MHz
Celeron maskine.
Det vil være den maskine, du vil få mest værdi for pengene med.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : H3nrik V! [2670]