Billigst?
Fra : Towli

Dato : 25-12-02 13:14

Hej alle

Jegbor i en andelsforening på ca. 60 lejligheder. Vi er alle individuelt
tilsluttet Internet og kabel tv.
Selv betaler jeg 770 i kvartalet for kabel tv (fuld pakke) og 395,- for
Cybercity adsl. -Det bliver til en helvedes masse penge i løbet afet år.
Hvordan/hvor kunne det gøres billigere (og lige så godt) - som privatperson
eller som andelsforening.???

1000 tak for et råd

/Jan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-12-02 13:25

"Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote in message

> [...]
> Cybercity adsl. -Det bliver til en helvedes masse penge i løbet afet år.
> Hvordan/hvor kunne det gøres billigere (og lige så godt) - som

Som privat person, kan du nok ikke gøre så meget med TV pakken...

Men hvis du tog kontakt til dine naboer, kunne det jo være i kunne dele en
ADSL forbindelse e.l

Men det bedste var da nok og tage det op på genneralforsamlingen, omkring at
lave en organiseret kabling i ejendommen....

Fx således at i for jeres egen antenneinstallation.. Så kan i så vælge en
udbyder der vil tilbyde TV og Internet over denne kabling....
At få en udbyder til at lave og eje antenneinstallationen er en dårlig ide..
Da de således sætter prisen og det er så KUN dem der må udbyde på
kablingen...

Måske er 60 ejendomme ikke den vildt store andelsforening... Men det er da
sikkert man kan indhente en fornuftig pris på fælles TV...

Jeg ved ikke om Arrownet vil tilbyde en Internet løsning over et
antenneanlæg til 60 beboere... Da det jo nok kun er omkring 20-30 beboere
der vil tage imod dette tilbud?

Men ellers kunne man lave en PDS kabling, samtidigt med antenneanlæget.. Så
man selv kunne står for Internet forbindelsen... Jeg ved dog ikke om det kan
betale sig, selv at købe kabel modems osv.. Så man kan køre Internet over
coax cablingen....

Fra : Jens

Dato : 25-12-02 19:05

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> "Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote in message

klip
Der nævnes ikke hvad det er for en forbindelse der koster 770kr /kv.

> [...]
> Jeg ved ikke om Arrownet vil tilbyde en Internet løsning over et
> antenneanlæg til 60 beboere... Da det jo nok kun er omkring 20-30 beboere

Hvis arrow har en fwa løsning i byen er der måske en mulighed for at dele en
sender/ modtager med op til 5 brugere.

klip

mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-12-02 19:49

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> Hvis arrow har en fwa løsning i byen er der måske en mulighed for at dele
en
> sender/ modtager med op til 5 brugere.

Dig og dit FWA

Det er da på alle måder åndsvagt.. Så vidt jeg læser på arrownet.. Deler man
en FWA antenne.. Men man betaler fuld pris, pr. styk.. Plus udgifter til
installation.. Som SKAL foretages af den lokale spjæl elektriker...

Hvis arrownet skulle levere... Må de jo selv finde ud af at etablere den
fornødne forbindelse til deres net.. Fx en FWA antenne, til deres eget net..
Og så give brugerne internet igennem antenneanlæget i etagebyggeriet..
Selvom 60 brugere ikke er mange, og de siger at der skal være over 1000
medlemmer... Dog kan der alligevel laves aftale på under 1000 medlemmer...

Men det er jo klart accessforbindelsen til deres eget netværk, der trykker
her.. Det er jo meget dyrt at få lavet en fx. 45 Mbits forbindelse hvis de
ikke har en af deres egne FWA master i området... Så er det jo klart at der
skal være nogle medlemmer til at betale denne sum...

Men som sagt, det kan være det bedst kan betale sig.. Først at lave et
antenneanlæg med returvej.. Få en udbyder til at levere TV til beboerne.. og
så selv skaffe udstyr til at få Internet over antenneanlæget, og selv skaffe
sig en Internet adgang.. Fx en Sonofon FWA. Som de vist kan levere op til 10
Mbit på 3,5 GHZ båndet, og 155 Mbit på 26 Ghz båndet... De priser står
selvfølgelig ikke på Sonofons side, men der kan jo laves speciel aftale til
hver kunde... Og Sonofon er vist meget på udkig efter kunder, da det jo er
dyrt at have et landsdækkende FWA net, uden at have kunder på alle masterne*

*ikke noget jeg står inde for

Fra : Jens

Dato : 25-12-02 22:52

> "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> en
>
> Dig og dit FWA

Ja ja, jeg er glad for min FWA. .o)

> [...]
> en FWA antenne.. Men man betaler fuld pris, pr. styk.. Plus udgifter til
> installation.. Som SKAL foretages af den lokale spjæl elektriker...

Ja jeg siger jo også "hvis"...., det er klart det skalundersøges, jeg
oplyser bare at der er en udbyder der hedder sådan, og at der sikkert kan
forhandles om hvordan det skal se ud.

Dit forslag med sonofon ligner faktisk en del det jeg tænkte på,
men du kan jo heller ikke love at det kan gøres på en bestemt måde med
sonofon vel.

Og arrow er stadigt billigere på de små hastighedder end sonofon hehe

mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-12-02 14:01

Hej Towli, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Jeg bor i en andelsforening på ca. 60 lejligheder. Vi er alle
> individuelt tilsluttet Internet og kabel tv.

Hvis det er TDC's kabel-tv, kan du formentlig få deres kabelmodem (jeg
husker ikke produktnavnet, de skifter hastigt).
Hvis det er Telia Stofa, kan du formentlig få deres Stofanet.
Men hvis det er noget tredje, ved jeg stort set intet.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Towli

Dato : 26-12-02 12:05

1000 tak for jeres tid - og svarene!

/Jan

Fra : Thomas

Dato : 06-01-03 22:00

> [...]
> Hvordan/hvor kunne det gøres billigere (og lige så godt) - som privatperson

Du kan prøve at tjekke www.bolignet.dk - og se hvad de kan tilbyde...
Held og lykke med det
/Thomas