Labrador...
Fra : Ding-Dong

Dato : 25-12-02 10:54

Hej alle:c)

Mig og min kone er blevet enige om at vi gerne kunne tænke os en vovse - en
labrador.
Vi er også enige om at det skal være før vi får at barn.
Vi bor i hus i et roligt område og der er masser af plads både i huset men
også på de marker som er i nærheden. Det skal primært være en familiehund
men jeg vil meget gerne lege med og lærer den kommende hund triks og
fiduser:c)
Vi har snakket om at gå til noget hundetræning men vi er faktisk ikke sikker
på om der er tid til det - dog er der tid til at vi privat er sammen med
hunden.
Jeg vil i den forbindelse gerne høre om der er nogen af jer der har nogen
ting som vi evt. skal tage med i vores overvejelser.

Med venlig hilsen

Dennis

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 25-12-02 11:24

Hej

> [...]
> Jeg vil i den forbindelse gerne høre om der er nogen af jer der har nogen
> ting som vi evt. skal tage med i vores overvejelser.

Uanset hvilken hund I har tænkt jer at anskaffe, gør i både jer selv og
hunden en meget stor tjeneste ved at gå til
lydighedstræning/hvalpekursus for at få de basale kommandoer på plads.
Når det så sidder nogenlunde fast, kan I holde det ved lige derhjemme.

Ikke for at det skal opfattes som kritik, men har i overvejet jeres
motiver for at få hund? Hundetræning er et par timer en gang om ugen,
som regel i weekenden og hvis I ikke kan finde tid til det, ville jeg
nok se på om jeg rent faktisk har tænkt mig at bruge de næste 10-15 år
af mit liv på at være afhængig af en hund. Hvis det ikke er gennemtænkt
bliver hunden hurtigt en klods om benet og en hindring for de ting man
gerne vil. Desuden bliver mange hunde lidt vanskelige at have med at
gøre når de kommer i lømmelalderen omkring 1½ års alderen. Langt de
fleste hunde i dette land blive ikke aflivet fordi de er syge, men fordi
de er blevet et problem for deres ejer. Dette er meget sjældent hundens
skyld.

Dette er ikke ment som en kritik af jer specielt, men jeg bliver så ked
af det når jeg hører tallene for aflivninger af sunde og raske hunde,
som blot er blevet behandlet forkert eller anskaffet af de forkerte grunde.

Håber at I finder ud af noget.

Glædelig jul og godt nytår til alle herinde.

Marianne Feddersen

Fra : Ding-Dong

Dato : 25-12-02 12:22

Marianne Feddersen skrev i en meddelelse
> [...]
grunde.

> Håber at I finder ud af noget.
>
> Glædelig jul og godt nytår til alle herinde.

Hej Marianne:c)
Jeg tager det absolut ikke som kritik*S* - som det jo nok fremgår er vi nye
inden for denne familieting at anskaffe en hund hvorfor det heller ikke er
en hastesag. Min kone har haft hund da hun boede hjemme som lille pige og
jeg har aldrig haft hund.
Med hensyn til kommandoer er det selvfølgelig noget vi og specielt jeg har
tænkt over og det er for mig ganske klart at den skal læres op både på og
uden for skole men det er ikke planen at vi altid skal træne den på skole.
Oven i det ved jeg godt at man bliver afhængig af en hund og det er uanset
om den er trænet eller ej - den kan jo ikke lukke sig selv ud og hente maden
i skabet*G*.
Men jeg er iøvrigt glad for dit svar.
Ha' det hygsom og håber i alle får et festligt og bragende godt nytår.

Dennis

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 25-12-02 12:41

Hej

Ding-Dong wrote:
> [...]
> i skabet*G*.
> Men jeg er iøvrigt glad for dit svar.
> Ha' det hygsom og håber i alle får et festligt og bragende godt nytår.

Det er jeg glad for at høre, jeg havde frygtet at jeg ville blive
misforstået. Det var ihverttilfælde skrevet i bedste mening.

Godt nytår

Marianne Feddersen

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 25-12-02 13:02

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fleste hunde i dette land blive ikke aflivet fordi de er syge, men fordi
> de er blevet et problem for deres ejer. Dette er meget sjældent hundens

lige mine ord, bedre kunnedet ikke siges.

God jul fra

Bolette

Fra : Søren Voigt

Dato : 25-12-02 22:27

"Ding-Dong" <dennishp@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hej alle:c)
>
> Mig og min kone er blevet enige om at vi gerne kunne tænke os en vovse -
en
> labrador.

Det er en fantastisk god hunderace. Så hold fast ved det.

> [...]
> også på de marker som er i nærheden. Det skal primært være en familiehund
> men jeg vil meget gerne lege med og lærer den kommende hund triks og

Du skal naturligvis være forberedt på at din kommende Labrador Retriever er
en jagthund af guds nåde. Det betyder, at den vil have specielle medfødte
talenter for at finde ting, og at du allerede i hundens unge alder kan lave
"triks og fiduser" der er bygget op omkring apportering. F.eks. at hunden
finder fars ene sko på kommandoen "find fars sko". Og dernæst finder dens
makker på kommandoen "find den anden". Også selvom der står 10 par sko
liniet op på stribe. Opgaven varieres med "find mors sko".......

> Vi har snakket om at gå til noget hundetræning men vi er faktisk ikke
sikker
> på om der er tid til det - dog er der tid til at vi privat er sammen med
> hunden.

Det er en god idé at gå til hundetræning med vuppen. Hvis du ikke har tid
til træning f.eks. 12 lørdage (á et par timer) om året i hundens første to
leveår så bør du overveje om det er smart at få en hund i det hele taget.
Ingen hunde klarer sig mig bekendt specielt godt helt uden træning og min
egen erfaring siger mig, at en Labrador ikke kan klare sig med kun at blive
"motioneret" indendørs.

> Jeg vil i den forbindelse gerne høre om der er nogen af jer der har nogen
> ting som vi evt. skal tage med i vores overvejelser.

Du bør sikre dig at hunden har en stambog fra Dansk Kennel Klub og at du
dermed kan gå til træning i Dansk Retriever Klub. Sørg også for at hundens
forældre har fornuftig sundhed. Det meste står faktisk i stambogen.

Når jeg anbefaler træning i DRK skyldes det, at her findes den træning for
din kommende hund som er tilrettelagt efter hundens medfødte og dine og
hundens latente talenter sammen.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Ding-Dong

Dato : 25-12-02 23:11

Søren Voigt skrev i en meddelelse

> [...]
> Ingen hunde klarer sig mig bekendt specielt godt helt uden træning og min
> egen erfaring siger mig, at en Labrador ikke kan klare sig med kun at

Hundetræningen i begyndelsen er bestemt noget som jeg vil gøre - både for
hundens men så sandelig også for min egen da jeg ikke selv har haft hund og
derved også kan lære en masse.

Har du evt. nogen links

Med hygsom hilsen

Dennis

Fra : Søren Voigt

Dato : 26-12-02 10:30

> Har du evt. nogen links

Hej Dennis,

Ja, f.eks:

http://www.dansk-retriever-klub.dk/

Find evt. den region som du "tilhører" - der er links til dem alle fra DRK's
hjemmeside.

For Labrador Retriever findes der også denne side:

http://www.labrador-retriever.dk/

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Sander

Dato : 26-12-02 11:15

"Ding-Dong" <dennishp@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hundens men så sandelig også for min egen da jeg ikke selv har haft hund

Ud over hundetræningen, så lån / køb nogen bøger om hundeopdragelse. På den
måde er du bedre forberedt, både til hundetræningen, men også til den
daglige træning, med hunden derhjemme. Man kan også lære en masse, igennem
bøgerne.

Held og lykke med projektet !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : kajo

Dato : 26-12-02 02:36

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Det kan jeg kun tilslutte mig.

> Du bør sikre dig at hunden har en stambog fra Dansk Kennel Klub og at du
> dermed kan gå til træning i Dansk Retriever Klub. Sørg også for at hundens
> forældre har fornuftig sundhed. Det meste står faktisk i stambogen.

Når jeg hører om hunde der bliver aflivet pga. af forskellige sygdommme i en
tidlig
alder, så er det som regel hunde med stamtavle.
Men det er da rigtigt at man bliver udelukket fra mange klubber, hvis man
ikke
har en stamtavle.

> Når jeg anbefaler træning i DRK skyldes det, at her findes den træning for
> din kommende hund som er tilrettelagt efter hundens medfødte og dine og
> hundens latente talenter sammen.

Medmindre hundes skal bruges til jagt, er der vel masser af andre
muligheder.

Mvh. Kajo
http://home.worldonline.dk/privat09/

Fra : Søren Voigt

Dato : 26-12-02 11:11

"kajo" <Fiffi@worldonline.dk> wrote in message

Hej Kajo,

> Når jeg hører om hunde der bliver aflivet pga. af forskellige sygdommme i
en
> tidlig
> alder, så er det som regel hunde med stamtavle.

Det er vist ikke en særlig videnskabelig analyse du lægger frem her. Med en
stambog i hånden har du en vis deklaration på din hund. Som hvalpekøber er
man jo også interesseret i at have nogenlunde styr på hvad det overhovedet
er for en hund man får. Altså at hunden har en bestemt størrelse og et
temperament der er typisk for den race man køber.

> Men det er da rigtigt at man bliver udelukket fra mange klubber, hvis man
> ikke
> har en stamtavle.

Det har du ret i, men det valg traf man jo da man købte hunden så det er vel
OK. I regi af DRK træner jeg da gerne lydighed med hunde uden stambog, hvis
hunden i øvrigt er raceren retriever (det vil sige at den kan forventes at
besidde de racetypiske egenskaber). Hunde med DKK-stambog kommer dog først
hvis der er overtegnet.

> Medmindre hundes skal bruges til jagt, er der vel masser af andre
> muligheder.

Naturligvis har du i udgangspunktet helt ret, at man kan træne med sin
retriever der hvor man har lyst, og at det ikke behøver at være i DRK. Men
det er ikke korrekt, at hvalpemotivation og lydighedstræning
(brugsprøvetræning) i DRK skulle være specielt jagtorienteret.

Det er kun nogle få procent af de hunde der deltager i træning hos DRK der
bruges til jagt. Jeg tror, at du forveksler denne træning med det der
udbydes i regi af en anden (ren jagthunde-) klub.

I DRK trænes med udgangspunkt i retrievernes særlige medfødte egenskaber, og
bryder man sig ikke om tanken om, at ens hund i bund og grund er en
jagthund, så skal man nok overveje om det er en race for een. Synes man
f.eks. at det er dødssygt at den lille hvalp stolt henter sko og andet der
ligger på gulvet, så bør man måske også overveje om hundens "indbyggede"
apporterende egenskaber lige er noget man orker. Det at der indgår en
apportering i lydighedsprogrammet skyldes, at netop apportering er noget som
retrieverne synes er hamrende sjovt. Og det er trods alt et vigtigt princip
i træningen, at det skal være interessant for hunden. Under alle
omstændigheder er en hund der har bestået brugsprøven langt fra klar til at
komme på jagt.

Du har definitivt ret i, at overgangstræning og markprøvetræning i DRK
(overbygningerne på brugsprøvetræning) er møntet på jagt, men hvis du ser
ned over et gennemsnitshold er det måske kun halvdelen af deltagerne på
denne slags træning der har ambitioner om at bruge hundene på praktisk jagt.
Alligevel deltager de på dette, hvilke simpelthen skyldes, at deres hunde
elsker de forskellige discipliner indenfor apportering, og som fører bliver
man helt "beruset" af den særlige kontakt man opnår med sin hund gennem
denne træning. Har man først fået denne intense kontakt kan man bruge den
til alt muligt andet end det jagtorienterede - hvilket mange retrieverejere
da også gør.

I DRK afholdes der rigtig mange markprøver hen over året, og hver prøve har
mellem 50 og 100 deltagende ekvipager. Hvis du går deltagerne på en
markprøve efter "i sømmene", vil du se at den overvejende del aldrig har
deres hund med på praktisk jagt, og at de først og fremmest deltager i
prøven fordi hunden har det sjovt (læs: De selv har det sjovt), og så
selvfølgelig også på grund af spændingen og konkurrenceelementet.

Selv den videregående markprøvetræning og markprøvedeltagelse er kort og
godt en alternativ måde hvorpå man kan aktivere samarbejdet med sin
retriever.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : kajo

Dato : 26-12-02 18:44

> [...]
> er for en hund man får. Altså at hunden har en bestemt størrelse og et
> temperament der er typisk for den race man køber.

Men det giver ikke garanti for sygdomsfriehunde, indavl, HD etc.

> Det har du ret i, men det valg traf man jo da man købte hunden så det er
vel OK.

Det er netop også derfor at jeg gør opmærksom på at det er nu man skal
beslutte
om det skal være med eller uden stamtavle, hvis man ikke skal bruge den til
noget
er der jo ingen grund til at betale 2-3000 ekstra for hunden.

> [...]
> det er ikke korrekt, at hvalpemotivation og lydighedstræning
> (brugsprøvetræning) i DRK skulle være specielt jagtorienteret.

Det har jeg vist heller ikke skrevet.

Det jeg ligesom ville gøre opmærksom på, var at hvis der ikke findes
DRK-klub lige i
nærheden, så er der da andre muligheder.
Evt. DcH (Danmarks civile Hundeførerforening). Her får labradoren også brugt
sine medfødte evner
til at finde og bringe. (Vores egen labrador har altid en sut sko i munden
når vi kommer hjem).

Fra : Søren Voigt

Dato : 26-12-02 19:10

> Men det giver ikke garanti for sygdomsfriehunde, indavl, HD etc.

Nej det er korrekt. Men det er en væsentlig forsikring i forhold til avl på
hunde hvor hofter, albuer og øjne ikke er underlagt nogen som helst kontrol.

> [...]
til
> noget
> er der jo ingen grund til at betale 2-3000 ekstra for hunden.

Køber man en raceren hund, så har man langt større sikkerhed for, at hunden
bliver racetypisk. At den får det temperament man forventer fra en hund af
den race man har valgt.

> Men
>
> Det har jeg vist heller ikke skrevet.

Det jeg så dig gøre gældende var, at hvis ikke hunden skal bruges til jagt
så var der ingen grund til at gå til træning i en specialhundeklub. Det er
jeg uenig i, for til forskel fra de "åbne" træning baserer træning i f.eks.
DRK sig udelukkende på de egenskaber som man kan forvente i een af
retrieverracerne og jeg er ret sikker på at f.eks. en racetypisk Rottweiler
ville kede sig ihjel på vores træningspladser. Og så er det jo godt at der
findes spændende træning for alle.

> Det jeg ligesom ville gøre opmærksom på, var at hvis der ikke findes
> DRK-klub lige i
> nærheden, så er der da andre muligheder.

Da Retrieverne er Danmarks største hunderacer findes der stort set
DRK-aktiviteter over hele landet. Det kan dog være svært at tilfredsstille
alle når det gælder køreafstand til træningspladserne, ligesom hold ofte
hurtigt bliver fuldtegnede, men det tror jeg gælder de fleste træninger.

> [...]
> sine medfødte evner
> til at finde og bringe. (Vores egen labrador har altid en sut sko i munden

Det er godt at høre, at din hund har bevaret sin begejstring for
apportering, men desværre har jeg selv deltaget i træning på et blandet
lydighedshold, hvor min hund til sidst "meldte sig ud". Det blev simpelthen
for kedeligt og eensformigt.

Venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : cumsy

Dato : 26-12-02 20:50

> Køber man en raceren hund, så har man langt større sikkerhed for, at
hunden
> bliver racetypisk. At den får det temperament man forventer fra en hund af
> den race man har valgt.

Nu skriver du du at køber men en raceren lab så er den racetypisk.
Du vil da ikke påstå at en hund som labradoren ikke er delt i 2 lejre nå¨nej
3 for der er dem som kun kan gå på udstilling og dem der kun kan gå på
markprøve(formel1)
Ja så er der dem som kan begå sig begge steder duaelen

> [...]
> apportering, men desværre har jeg selv deltaget i træning på et blandet
> lydighedshold, hvor min hund til sidst "meldte sig ud". Det blev

Træning i DCH er ikke kedeligt for en retriver der er masser af muligheder.
Apotering
Frit søg
Spor
Og så selvfølgelig lydighed som eks markprøvetræning i DRK ikke fokuserer så
stærkt på
Jeg har selv en retriver og kunne aldrig komme i tanker om at gå til
lydighedstræning i DRK ikke fordi at det ikke er godt nok men pga prisen i
DCH betaler man 500 kr for et helt år i DRK 200 kr for 6-8 gange træning og
det er kun lydighed markp træning jo så er det DRK men stadig DCH da
lydighed kan men ikke få nok af.
Cumsy

Fra : Søren Voigt

Dato : 28-12-02 22:53

"cumsy" <sol@_sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> markprøve(formel1)
> Ja så er der dem som kan begå sig begge steder duaelen

Jo jeg vil. Der findes to klubber for Labrador Retriever. Den som jeg har
talt om hedder Dansk Retriever Klub og den omfatter alle retrieverracerne.
DRK omfatter også alle typer af Labrador og er med 6.000 medlemmer een af
Danmarks største specialhundeklubber. Der afholdes massevis af skuer,
udstillinger OG markprøver i regi af DRK.

Vi Labrador-ejere opdeler slet ikke vores hunde i de mærkelige kategorier du
nævner. Jeg aner f.eks. ikke hvorledes jeg skal kategorisere mine hunde i
forhold til din skala, med mindre selvfølgelig jeg laver en helgardering og
kalder dem "dual purpose" alle sammen. I praksis er det da også sådan, at
den langt rmest udbredte avl af Labrador Retriever i dagens Danmark er
såkaldt "Dual Purpose" Labrador, der er hunde med det klassiske temperament,
solidt bygget og med de gode jagtlige egenskaber i behold.

Det du kalder formel 1 er *ikke* en betegnelse for markprøvevhunde sådan
generelt. Markprøvehundene kaldes mest "Field Trial" og den alternative klub
til DRK har specialiseret sig i udelulkkende at satse på denne gren af den
jagtspecialiserede Labrador, og man skeler måske mindre til sundhed og det
racetypiske udseende end man vægtlægger det jagtlige. Mange mennesker kalder
deres Labrador en "formel 1" fordi de godt kan lide at hunden ikke er så
stor. Men faktisk er betegnelsen "formel 1" oprindelig brugt til at beskrive
hunde avlet direkt på engelske og irske markprøvelinjer.

Uanset hvor stor eller hvor lille din Lab er, og uanset hvor højt præmieret
forældredyrene er på udstilling eller markprøve - er du og din hund
velkommen som medlem i DRK - (forudsat naturligvis at hunden har en DKK
stambog). DKK-stambogen er først og fremmest en sikkerhed for køberen for,
at forældredyrene er undersøgt for HD, øjensygdomme og i langt de fleste
tilfælde også albueledsartrose. Stambogen giver dig mulighed for medlemskab
af DRK og for at deltage i DRK's træning, markprøver, skuer og udstillinger.

Jeg vil ikke tale negativt om træning i DcH. Det er helt sikkert god og som
du fremfører også økonomisk fornuftig træning. Det jeg forsøgte at drage
frem var, at træning af een type hunde, som det gøres i DRK har den fordel
at man bedre i træningen kan inddrage hundens racetypiske forudsætninger.
Kort sagt: Gøre træningen mere motierende ved at udnytte de ting som hunden
har med sig i sin genetiske rygsæk og som hunden dermed er glad for at gøre.

Venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : cumsy

Dato : 29-12-02 10:23

> [...]
> Danmarks største specialhundeklubber. Der afholdes massevis af skuer,
> udstillinger OG markprøver i regi af DRK.

Hvis vi lige ser på de hunde som deltager på DRk`s markprøver så kan ca 75%
ikke opnå en ordenlig præmiering på en udstilling (der mener jeg en 1p.)
Dette gælder for Labrador og golden.
Ser vi på udstilling så kan 90% af de hunde som udstilles ikke opnå en
ordenlig præmiering på markprøve (igen kun lab og golden)mange af dem kommer
også kun for at få en 2 præmie i åben klasse dette er gældende begge steder

> [...]
hunden
> har med sig i sin genetiske rygsæk og som hunden dermed er glad for at gør

Dch træning er primært også kun lydighed at der så følger andet med er da
kun godt men selvfølgeligt er markprøvetræning da noget der foregår i DRK
regi og jeg er skam medlem af drk og er også træner i DRK jeg har også
deltaget på mange prøver igennem de sidste 12 år.
Jeg har været prøveleder på en del prøver både a og b prøver,jeg har dømt på
flere c prøver så jeg kender skam godt DRK
Den største fejl som jeg syntes er begået i DKK og DRK er at de fjernede
paragraf 10.
At der var nogle som brød med klubben da den blev indført er der ikke noget
at gøre ved
Men ellers ser vi(jeg)da frem til en god prøvesæson her i 03 og så kunne det
sa være at vi rendte på hindanden engang.
Cumsy

Fra : Søren Voigt

Dato : 29-12-02 13:22

> Hvis vi lige ser på de hunde som deltager på DRk`s markprøver så kan ca
75%
> ikke opnå en ordenlig præmiering på en udstilling (der mener jeg en 1p.)

Det er noget sludder. Det er korrekt, at der er mange markprøvedeltagere der
ikke har udstillingsambitioner, men det er vel en ærlig sag. Det betyder vel
ikke at deres hunde ikke _kunne_ få en præmiering på udstilling blot at
udstilling ikke interesserer deres ejere.

> [...]
kommer
> også kun for at få en 2 præmie i åben klasse dette er gældende begge

Det er måske rigtigt, men det er da også en helt urimelig standard at lægge.
Jeg tror ikke, at der er mange hunde der gennemgår DcH's lydighedsprogram
der er stoplydige og dirigerbare i en grad så de kan opnå en 2. pr. i åben
klasse.

> [...]
> regi og jeg er skam medlem af drk og er også træner i DRK jeg har også
> deltaget på mange prøver igennem de sidste 12 år.

Jeg har nu altid ment, at hundens medfødte egenskaber kan inddrages som en
positiv faktor i lydighedstræning af hunden så det hverken bliver
godbidspædagogik eller slavetræning, men derimod træning som er tilrettelagt
på en måde, så den lærer samtidig med at den har det sjovt.

Hvis du er træner i DRK, så forstår jeg ikke , at du aldrig kunne komme i
tanke om at gå til lydighedstræning i DRK. Hvis du er utilfreds med noget
eller hvis du har dårlige oplevelser som træner, så var det da værdifuldt at
få det frem i lyset. Jeg synes, at du burde skrive en artikel til
Retrieveren om de forhold ved træningen der er så dårlige, at du ikke føler
dig motiveret til at bringe dine egne hunde med til klubbens
lydighedstræning.

Jeg er som bekendt også træner i klubben, og vi har da brug for at lære
noget hele tiden. Så prøv om ikke du kan være lidt mere konkret i din kritik
af DRK.

> Jeg har været prøveleder på en del prøver både a og b prøver,jeg har dømt

> flere c prøver så jeg kender skam godt DRK

Når du angiver ovenstående procenttal tror jeg, at du har set nogle helt
andre hunde end dem jeg ser, når jeg er prøveleder og dommer. Jeg har stort
set kun set velfungerende og harmoniske hunde.

> Men ellers ser vi(jeg)da frem til en god prøvesæson her i 03 og så kunne
det
> sa være at vi rendte på hindanden engang.

Det er jo ikke godt at vide så længe du afstår fra at give dig til kende med
dit rigtige navn.

Venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Battlefield´s

Dato : 29-12-02 14:06

Hej
Ja, jeg kan kun give Søren ret i at de procenter Cumsy opstiller ikke lyder
særligt sansynlige.
Ser man på beskidte labbere i topkondition på en markprøve ligner de måske
ikke lige udstillingshunde, men prøv engang at checke katalogerne. Der er
masser af hunde der gør sig begge steder. Der er heller ikke meget ved at
udstille hvis ikke ens lab er præmieret på markprøve. At så de fleste
udstillingshunde "kun" har 2. præmie i åben klasse er der vel ikke noget at
sige til. At opnå en 2. præmie er ikke noget man bare lige gør, selv det
kræver sin hund og mand. Har man så ikke lige den store interesse for
markprøver stopper man nok når man har opnået 2. præmien.
De fleste markprøvefolk interesserer sig måske ikke for udstillinger da
disse to interesser er meget forskellige. Dog mener jeg så absolut at begge
er nødvendige for racen. Hvis man er opdrætter skal man deltage begge
steder.
Jeg håber aldrig at man ændrer Retrieverenes nuværende certifikatregler.
I øvrigt mener jeg nu at en Lab er typisk blot med en 2. præmie på
udstilling. Forskellen på en 1. og en 2. præmie er ofte minimal.
Blot en lille kommentar fra Vibeke.

Fra : cumsy

Dato : 30-12-02 07:05

> Hvis du er træner i DRK, så forstår jeg ikke , at du aldrig kunne komme i
> tanke om at gå til lydighedstræning i DRK.

Når vi nu taler lydighed så er det fordi at der kun trænes i 6-7 uger (altså
gange)
I dch går man til hvalpemotivation i 3 md. hvorefter man går over på c hold
og her kan man så sortere fra hvad man ikke vil.
Når man træner i Drk betaler men eks.200kr for 6-7 gange træning i Dch
betaler man 500kr for et helt år.
Jeg vil aldrig forklejne træning i Drk da deres træning er ovenud god.
Hvad overgangstræning angår er det som før skrevet en selvfølge at dette
foregår i Drk og her er der ikke noget at sige til prisen da de momenter som
indgår her jo koster en del penge (vilt altså dyrevilt) og selvfølgeligt
skal denne træning foregå der.
Jeg kunne f.eks ikke komme i tanker om at gå til den form for træning i en
jagtforening da deres træning er anlagt på en anden måde en en retriver skal
trænes.

Hvad angår små-store -duaeler- racetypiske bliver vi ikke enig så lad det
ligge men hver sin mening.
Cumsy

Fra : kajo

Dato : 26-12-02 21:01

> Køber man en raceren hund, så har man langt større sikkerhed for, at
hunden
> bliver racetypisk. At den får det temperament man forventer fra en hund af
> den race man har valgt.

Nu snakker vi om labrador, og den er selvfølgelig raceren ellers er det jo
ikke en labrador.

Grunden til at jeg omtaler stamtavlen er, at du skriver:
"Du bør sikre dig at hunden har en stambog fra Dansk Kennel Klub og at du
dermed kan gå til træning i Dansk Retriever Klub".
- jeg gør bare opmærksom på at der findes andre steder, hvor man kan træne
lydighed og
have det sjovt med sin hund.

> [...]
>lydighedshold, hvor min hund til sidst "meldte sig ud". Det blev simpelthen

Ja der findes jo desværre både gode og dårlige trænere alle steder.

Nå, men held og lykke til Dennis og frue med at finde en labrador,
som kun kan anbefale som familiehund.

Fra : Therese

Dato : 27-12-02 19:56

Det er dejligt at høre, at du gerne vil sætte dig ind i en masse ting før du
anskaffer en hund til familien. Det giver en vis sikkerhed for, at I er klar
over hvad I går ind til inden.

Som det tidligere er blevet sagt, er det vigtigt at gå til hvalpemotivation
uanset ens ambitioner på længere sigt. Her kommer altid en masse
diskussioner herinde om hvor det er bedst, men min erfaring er, at det ikke
betyder så meget til at starte med. Det er vigtigere, I finder en
træningsplads i nærheden, så I ikke kører surt i det og stopper før tid. Vi
går selv i DKK, og der kommer også gadekryds og andre hunde uden stamtavle,
og vi er meget glade for stedet.

Jeg har skrevet noget om mine overvejelser i forbindelse med købet af vores
hund på min hjemmeside: www.elverdalen.dk under Bernhard. Der kan du gå ind
og læse, hvis du har lyst.

Mange hilsner og held og lykke
Therese

Fra : Ding-Dong

Dato : 27-12-02 20:15

Therese skrev i en meddelelse
> Jeg har skrevet noget om mine overvejelser i forbindelse med købet af
> [...]
Mange tak - er benyttet:c)

Dennis

Fra : Ladycatwoman

Dato : 07-01-03 12:37

> [...]
> Jeg vil i den forbindelse gerne høre om der er nogen af jer der har nogen
> ting som vi evt. skal tage med i vores overvejelser.

Hejsa Dennis.

Jeg vil langt hen ad vejen give de fleste andre herinde ret i, at
hundetræning er en god ting og specielt hvalpetræning. Jeg vil dog ikke give
folk ret i, at man ikke kan få en god hund uden hundetræning og for den sags
skyld er en halvdårlig hundeejer, hvis man ikke går til hundetræning.
Selv løb jeg ind i en masse uforudsete ting 2 måneder efter, at jeg fik min
schæfer Cujo. Disse ting medførte, at jeg ikke havde mulighed for at komme
til hvalpetræning på trods af, at jeg var tilmeldt.
Gode råd var dyre, for som første gangs hundeejer med en schæfer, vidste
jeg, at jeg var nødt til at lære en masse, samtidigt med at Cujo også ville
have rigtig godt af træningen. Nogle mener, at man skal gå til træning med
hunden for hundens skyld, men det er skam efter min mening ligeså vigtigt at
ejeren går til træning

Nå, men jeg måtte så træne ham derhjemme selv. Jeg fik gode råd fra andre
med hund, og så brugte jeg bare min egen sunde fornuft. Komandoerne var ikke
de samme, som de er i f.eks. DCH, men det var umiddelbart ikke så vigtigt
for mig, om det hed SIT, SÆT DIG eller noget helt tredie. I dag udgør det
dog lidt et problem, for nu hvor jeg har mulighed for at komme til træning,
skal han lære helt nye komandoer, hvilket gør det hele lidt mere besværligt.

Jeg trænede dagligt med Cujo og gør det stadig. Han er ikke nogen hund, der
kan vinde diverse pokaler, men han er en hund, der stortset altid gør, hvad
jeg siger. Han kan de mest almindelige ting, og så kan han også et par
fjolede ting som SIG SOM EN GNU ( gø på komando), HVOR HØJ ER GIRAFEN? ( stå
på bagben). De sidste ting lærer jeg ham, når han rigtigt skal bruge sit
hovede. Han skal nemlig prøve mange ting af, før han endelig kan finde ud
af, hvad det er, jeg mener.

Som konklusion vil jeg sige, at man sagtens kan træne sin hund selv, men man
bør helt sikkert overveje, hvilken hund man får. En schæfer er en
arbejdshund, der rigtig gerne vil bruge sit hovede. Den slags hunde er der
mange af. Der er også en del, der ikke kræver nær så megen træning, og sådan
en burde I måske overveje istedet.
Prøv evt. den link der er herinde et eller andet sted, hvor I via nogle
enkelte svar kan få lidt hjælpe til at finde den rette hund til jer. Der har
været mange positive tilbagemeldinger på testen. Selv har jeg i følge testen
med 99% sikkerhed fået den rigtige hund Jeg ved dog selv, at jeg 100%
har fået den rigtige

Med venlig hilsen

Cujos mor.

Fra : Ding-Dong

Dato : 07-01-03 19:48

Ding-Dong skrev i en meddelelse
> Hej alle:c)
>
> Mig og min kone er blevet enige om at vi gerne kunne tænke os en vovse -
en
> labrador.
[SNIP]

Nu kigger vi lige så stille rundt efter en hvalp og jeg har fået en rigtig
stor hjælp i jeres besvarelser og det er jeg enormt glad for. Men der dukker
jo ind i mellem små ting op som man jo ikke selv på nogen måde kan svare på
og derfor spørger jeg jer igen:c)
Når man nu får denne lille nye hvalp med hjem så skal den jo vises godt
tilrette, altså udforske det nye sted og vi som nybagte hundeforældre skal
jo også holde vores verden igang og dermed vores job. Hvordan ligger det med
at man får en hvalp i huset og tager på job og kommer hjem efter 6-8 timer
fra scratch af?
Med hygsom hilsen

Dennis

Fra : Therese

Dato : 07-01-03 22:56

Det er vigtigt, at hunden bliver vænnet til at være alene hjemme. Start med
at gå få minutter og øg stille og roligt tiden I er væk til timer. Det er
vigtigt, at hvalpen forstår at I kommer igen og det er godt når I kommer
hjem. Lad være med at sige farvel til hunden, når I går, men aktivér den
eksempelvis med foder i en flaske.
Det allerbedste er at træne dette i forbindelse med en uges ferie, så
hvalpen kan blive vænnet til det. Ellers er det måske muligt at komme hjem
et smut i middagspausen i starten eller få en anden til at se til hunden
midt på dagen?

--
Mange hilsner
Therese