Reparation af Lydkort på Bærbar computer
Fra : Michael Jensen

Dato : 25-12-02 02:24

Hejsa

Jeg er havnet i den ulykkelige situation, at der opstået en løs forbindelse
i udgangen på mit lydkort på min bærbare computer fra DELL. Det drejer sig
om en Inspiron 8000. Uheldigvis er garantiperioden lige udløbet for en måned
siden, og kan derfor ikke erstattes. Jeg snakkede med DELL, og de sagde over
telefonen at de ikke kunne reparer det, men kun skifte hele motherboardet,
hvilket vil sige en investering på ca. 5000 kr.

Det der er galt er at den løse forbindelse i udgangen gør at højtalerne er
slået fra hele tiden, da computeren tror at der er sat nogle høretelefoner
i.(Kan dette evt. slåes fra i Windows?). Samtidig skal inputstikket side
meget præcist for at lyden kommer rigtigt ud, hvis man bare sætter det i er
det som om den ikke rigtig låser sig fast, og det er kun en begrænset mængde
af lyden der kommer ud.

Nogen der kender til en edbforretning eller en radio-tv forhandler der kan
reparer dette. Umiddelbart ville jeg jo ikke mene at det skulle være så
svært at lave eller udskifte hvis man havde lidt forstand på det.

Med venlig hilsen

Michael Jensen

P.S. Ville det være muligt at bruge delene fra Mikrofonindgangen og sætte
dem over på lydudgangen. De ser meget ens ud.

Fra : Mads Hofman Hansen

Dato : 25-12-02 10:39

Jeg ville give det et go hos en lokal tv/radio/computer- butik...

Det lyder, som du ganske rigtigt siger, som en løs forbindelse, altså noget
der kan klares med en loddekolbe...

Held og lykke, og godt nytår..

Mads

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 25-12-02 11:50

"Michael Jensen" <michael@REMOVEogj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> telefonen at de ikke kunne reparer det, men kun skifte hele motherboardet,
> hvilket vil sige en investering på ca. 5000 kr.

Det er jo også svært for dem at vurdere en defekt gennem telefonen.
Udskiftning af komponenter er nu engang lettere for dem.

> [...]
er
> det som om den ikke rigtig låser sig fast, og det er kun en begrænset

Lyder nøjagtig som en mekanisk defekt i stikket. Der sidder en slags
fjedrekontakter som skal gå ind og røre og låse hovedtelefonstikket og
dermed skabe kontakt. Derudover sidder den er kontakt i enden til de interne
højtalere som bliver brudt når der sættes hovedtelefoner til.

> Nogen der kender til en edbforretning eller en radio-tv forhandler der kan
> reparer dette. Umiddelbart ville jeg jo ikke mene at det skulle være så
> svært at lave eller udskifte hvis man havde lidt forstand på det.

Desværre ikke, men hvis jeg var dig tro jeg selv at jeg ville forsøge at
skille dyret ad. Jeg så til da en reperatør skilte min Dell I4100 ad og det
var ikke specielt svært. Du kan læse i manualen eller på Dell's hjemmeside
hvordan du skiller den ad. Lidt fingersnilde og god tålmodighed så skulle
det kunne lade sig gøre.

> Med venlig hilsen
>
> Michael Jensen
>
> P.S. Ville det være muligt at bruge delene fra Mikrofonindgangen og sætte
> dem over på lydudgangen. De ser meget ens ud.

Nej det kan du ikke, Mic. indgangen er mono og line udgangen er stereo. Jeg
vil tro det er et standard stik som du kan på i enhver elektronik
forretning. Det kan evt. laves ved at bøje de slidte kontakter lidt så de
strammer mere om stikket igen.

Mvh. Ulrich

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-12-02 14:37

> [...]
> reparer dette. Umiddelbart ville jeg jo ikke mene at det skulle være

> svært at lave eller udskifte hvis man havde lidt forstand på det.

Hvis du fortalte hvor i landet var det nok nemmere at anbefale en butik.
Jeg tror også at de fleste kan klare det på 1/2 til en 1 time hvis det
bare er at skifte stikket (afhængigt af hvor besværlg sådan en dell er
at skille ad) Det er en alm fejl på alt "walkman" udstyr at de små 3,5mm
stik ikke kan holde til at blive brugt...

Men er du selv lidt fingernem så start med selv at skille den ad. Måske
er den løs forbindelse i selve stikket og kan klare med at bukke
"fligene" lidt.

En anden "nem" løsning er et simpelt usb lydkort. Der fåes nogle små
dongler til usb porten der indeholder et 3,5mmn jack stik til
hovedtelefonerne. Det giver dig ikke lyd i pc'ens højttalere men giver
dig en ok hovedtelefonudgang. Prøb at søge på "usb audio 3.5mm jack" på
google. Jeg kiggede efter noget lignende i sommers og faldt over mange
af dem.

/A