Strømstyrke på serialport
Fra : Ole Axelsen

Dato : 24-12-02 16:15

Hej og glædelig jul.

I forbindelse med at jeg vil hjemmebygge et kabel til at forbinde en GPS med
en bærbar PC er jeg kommet i tanke om, at lade PC'en strømforsyne GPS'en.
Jeg vil mene der må være mindst et ben med en eller anden spænding, da en
seriel mus jo må være strømforsynet fra porten. Jeg kan måle en spænding på
omkring - 9 volt på flere ben på porten. Burde det ikke være + 9 volt? Hvor
mange milliampere kan porten trække?

Fjern (fjern_dette) ved svar på mail.
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Calle.

Dato : 24-12-02 16:54

Ole Axelsen wrote:
> [...]
> porten. Jeg kan måle en spænding på omkring - 9 volt på flere ben på
> porten. Burde det ikke være + 9 volt? Hvor mange milliampere kan

du kan få 5V fra USB, tastatur,game men 9V & 12V tror jeg ikke udmidbart du
får i et stik. Men du kan evt. tage 12V fra et internt HDD stik og føre ud.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Ole Axelsen

Dato : 24-12-02 17:27

"Calle." <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> du kan få 5V fra USB, tastatur,game men 9V & 12V tror jeg ikke udmidbart
du
> får i et stik. Men du kan evt. tage 12V fra et internt HDD stik og føre
ud.

Det er en bærbar uden USB, så det er ikke muligt uden videre at tage hverken
5 eller 12 volt. Jeg skal forøvrigt også kun bruge 3 volt, så under alle
omstændigheder skal spændingen reguleres ned. Lige nu arbejder jeg med, at
bygge en spændingsregulator ind i en lille kasse og så lade PC'ens
forsyningsledning levere strøm til GPS'en også. Det hele skal alligevel
monteres til 12 volt anlægget i et skib.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 25-12-02 15:56

On Tue, 24 Dec 2002 16:14:36 +0100, "Ole Axelsen"
<oleaxelsen@privat.(fjern_dette)dk> wrote:

> [...]
>omkring - 9 volt på flere ben på porten. Burde det ikke være + 9 volt? Hvor

Måske kan du have glæde af oplysningerne på
denne (engelsksprogede) side:

http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/rspower.html

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Ole Axelsen

Dato : 25-12-02 19:11

"Gert Søgaard Jensen" <nospam@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en meddelelse

med

> Måske kan du have glæde af oplysningerne på
> denne (engelsksprogede) side:

> http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/rspower.html

Jeg har været der. De oplysninger der findes fører ikke til det ønskede
resultat. Jeg kan simpelhen ikke trække nok strøm til at forsyne GPS'en. Jeg
har opgiver projektet, og bygget en spændingsregulator ind i en kasse. Denne
sættes så imellem kablet fra den eksterne stømforsyning/lader.