Printer - episode III
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 06-03-01 21:09

Hej NG,

Jeg forstår godt, hvis I er trætte af min printerspørgsmål, men kæresten har
truet med bål og brand, hvis ikke hun kan printe på torsdag, så....

Jeg har endnu en gang en frisk installation af debian 2.2 potatoe med
parport, parport_pc og printer compileret som moduler.
Hvis jeg nu skriver fra bash:

"cat print.txt | lpr"

får jeg følgende besked:

"parport0: detected irq 7; use procfs to enable interrupt-driven operation"

og printeren skriver følgende ud:

Error : undefined
on command : (et underligt tegn, ligner et " l " med en lille
skråstreg over)
Stack : end_of_stack

Nogen der ved, hvad jeg skal gøre?

Mvh
Tonni Aagesen
--
For mail remove SPAM_ME_NOT
www.spyfluen.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-03-01 21:34

On Tue, 6 Mar 2001 21:09:03 +0100, Tonni Aagesen wrote:

> "parport0: detected irq 7; use procfs to enable interrupt-driven
> operation"

Ingen problemer i det.

> og printeren skriver følgende ud:

> Error : undefined on command : (et underligt tegn, ligner et " l "
> med en lille skråstreg over) Stack : end_of_stack

(Det er vist et tegn de bruger i Polen).

> Nogen der ved, hvad jeg skal gøre?

Det er en postscript-printer. Du sender almindelig tekst til den og
det ser ud til at den forventer postscript. Send postscript til den i
stedet (via enscript, som vist af flere tidligere, f.ex.)

Mvh.

--
"The incurable weirdness poster child" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-03-01 23:10

Adam Sjøgren skrev:

> (Det er vist et tegn de bruger i Polen).

Ja, og det udtales som et 'w' (Fx udtales \L{}ódz (Lodz) som /wudZ/¹).

// Klaus

¹) ASCII/IPA: <URL:http://homepages.tcp.co.uk/~laker/ipa/>

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 06-03-01 21:40

"Tonni Aagesen" <newsSPAM_ME_NOTpost@e-box.dk> writes:

> [...]
>
> og printeren skriver følgende ud:
>
> Error : undefined
> on command : (et underligt tegn, ligner et " l " med en lille

echo 7 > /proc/parport/0/irq

eller i /etc/conf.modules - næ - /etc/modules.conf hedder den jo på
Debian

post-install lp echo 7 > /proc/parport/0/irq

men det er egentlig ingen fejl ikke at bruge interruptet...

Derudover skal du holde op med at prøve at sende tekstfiler til din
PostScript printer. Brug fx.

nenscript print.txt

(du skal måske lige resette printeren først)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 06-03-01 21:49

"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Derudover skal du holde op med at prøve at sende tekstfiler til din
> PostScript printer
> (du skal måske lige resette printeren først)

Check

> Brug fx.enscript print.txt

Så skriver printeren følgende ud:

Error : syntaxerror
on command : --nostringval--
stack : false , --mark-- , end of stack

Har prøvet med den .ps-fil Klaus sendte mig med samme resultat???

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 06-03-01 22:02

> [...]

> on command : --nostringval--
> stack : false , --mark-- , end of stack
>
> Har prøvet med den .ps-fil Klaus sendte mig med samme resultat???

Også hvis du resetter printeren og (som root)

cat fil.ps > /dev/lp0

?

Hvad står der forresten i din /etc/printcap ?

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 06-03-01 22:06

> Også hvis du resetter printeren og (som root) cat fil.ps > /dev/lp0

Desværre:
Error : syntaxerror
on command : --nostringval--
stack : false , --mark-- , end of stack

> Hvad står der forresten i din /etc/printcap ?

lp|Generic dot-matrix printer entry:\
:lp=/dev/lp0:\
:sd=/var/spool/lpd/lp:\
:af=/var/log/lp-acct:\
:lf=/var/log/lp-errs:\
:pl#66:\
:pw#80:\
:pc#150:\
:mx#0:\
:sh:

# rlp|Remote printer entry:\
# :lp=:\
# :rm=remotehost:\
# :rp=remoteprinter:\
# :sd=/var/spool/lpd/remote:\
# :mx#0:\
# :sh:

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-03-01 17:04

"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv enscript print.txt

Efter lidt roden frem og tilbage, og flere genindlæsninger af printerens
fabriksinstillinger, får jeg nu følgende output:

%!PS-Adobe-3.0
%%BoundingBox: 24 24 571 818
%%Title: Enscript Output
%%For: root
%

det er sådan set ligegyldig om eg prøver med en .txt eller .ps-fil, kan
nogen tyde ovenstående???

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-03-01 17:15

On Wed, 7 Mar 2001 17:04:14 +0100, Tonni Aagesen wrote:

> det er sådan set ligegyldig om eg prøver med en .txt eller .ps-fil,
> kan nogen tyde ovenstående???

Det er starten af en postscript-fil. % er kommentar-tegnet i
postscript.

Mvh.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-03-01 17:30

Tonni Aagesen skrev:

> Efter lidt roden frem og tilbage, og flere genindlæsninger
> af printerens fabriksinstillinger, får jeg nu følgende output:

> [...]

Som Adam er inde på, er det headeren på en PostScript-fil.

Det ser ud som om printeren tror at den bare skal skrive en almindelig
tesktfil ud. Har du mon sat "MENU" -> "Printer Language" -> "PS 2 Emu-
lation"?

// Klaus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 08-03-01 01:08

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> Det ser ud som om printeren tror at den bare skal skrive en almindelig
> tesktfil ud. Har du mon sat "MENU" -> "Printer Language" -> "PS 2 Emu-
> lation"?

Øh, ja nu har jeg, fabriksindstillingerne satte den på PCL 5

Når jeg så kører "enscript 8bit.ps", skriver i displayet:

Afventer
Udskriver buffer

Bagefter står der "klar". Jeg har også forsøgt med "enscript print.txt", der
blot er tekstfil med æøå'er, men det giver samme resultat.
Så nu er mit spørgsmål igen: Hvordan får printeren til at udskrive mit
tekstdokument? Hvis jeg skriver "lpr < print.txt" eller "cat print.txt |
lpr" skriver printerens display "tømmer buffer".

Er der nogen, der gider at bruge et par minutter på at forklare (like I was
a 3-year-old) mig, hvad det er, jeg tydeligvis gør forkert?

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 08-03-01 10:32

> [...]

> Er der nogen, der gider at bruge et par minutter på at forklare (like I was
> a 3-year-old) mig, hvad det er, jeg tydeligvis gør forkert?

Det er ikke nødvendigvis dig. Nogen tovlige printere insisterer på at
ville have et ctr-D i halen på Postscript jobs. Prøv lige med

(cat 8bit.ps ; echo -e '\004') > /dev/lp0

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 08-03-01 16:19

> Det er ikke nødvendigvis dig. Nogen tovlige printere insisterer på at
> ville have et ctr-D i halen på Postscript jobs. Prøv lige med
>
> (cat 8bit.ps ; echo -e '\004') > /dev/lp0

Det giver samme output: Afventer, udskriver buffer o.s.v.
Jeg har været inde på Lexmarks hjemmeside og har fundet en linuxdriver til
printeren, men der står ikke at den understøtter debian. Den skulle
understøtte disse:
Caldera OpenLinux 2.3, Linux, RedHat Linux 5.2, RedHat Linux 6.0, RedHat
Linux 6.1, SuSe 6.1, SuSe 6.2, SuSe 6.3, TurboLinux 3.6, TurboLinux 6.0
Kan jeg mon bruge den driver? Driveren kommer i *.rpm pakker, kan jeg pakke
dem ud, og hvordan?

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-03-01 20:00

Tonni Aagesen skrev:

> [...]
> debian.
>
>    [···]
>
> Kan jeg mon bruge den driver? Driveren kommer i *.rpm pakker,

Lidt sjusket:

$ cp *.rpm /tmp/
$ su -
# apt-get install alien
# cd /tmp/
# alien -d *.rpm
# dpkg -i *.deb
# exit
$

Så vidt jeg kan se installerer pakken blot en font ved navn "Letter
Gothic" og så Lexmarks printer-setup-tool, MarkVision, som kræver X.
Jeg tror ikke du får glæde af at installere den...

Det burde heller ikke være nødvendigt med en printerdriver til en
PostScript-printer (det er jo også tidligere lykkedes dig at skrive
ud på printeren fra Linux, så selvfølgelig kan det gøres igen).

Min printer laver også af og til det nummer med "flushing buffer",
og så kommer der i øvrigt ikke mere, men det sker kun sjældent -
måske i 1% af tilfældene, og gerne hvis det er udprintning fra
Netscape. Nogle gange har det hjulpet det at resette printeren og
så prøve igen, andre gange har tricket med ^D virket og andre gange
igen har jeg måttet give op.

Generelt har jeg dog ikke problemer med printeren. Jeg skriver
mine tekster i LaTeX og genererer DVI-filer, som jeg printer ud med
dvips (som laver PostScript ud af DVI og derefter sender det til
lpr).

Prøv at skrive nogle andre filer ud end dem du har (prøv fx "ps
aux | lpr"). Hvad siger "lpstat" / "lpstat -l"? "lpq"? Forøges
tallet i /var/spool/spd/lp/.seq (eller hvor den nu lå) med 1 for
hver gang du forsøger at skrive en fil ud? Og hvad med tunelp(8),
har du leget med den?

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-03-01 20:30

> Lexmarks printer-setup-tool, MarkVision, som kræver X.

Erratum: der er osse en tekstbaseret version, men jeg tor du får mere
hyr med den end med en simpel lpr/lpd-opsætning (som burde være nok),
ellers sågar med CUPS.

// Klaus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 08-03-01 22:10

> Prøv at skrive nogle andre filer ud end dem du har (prøv fx "ps
> aux | lpr").

Printeren skriver "tømmer buffer" i displayet.

> Hvad siger "lpstat" / "lpstat -l"? "lpq"?

Debian# lpstat
bash: lpstat: command not found
Debian# lpstat -l
bash: lpstat: command not found
Debian# lpq
no entries
Debian

> Forøges tallet i /var/spool/spd/lp/.seq (eller hvor den nu lå) med 1
> for hver gang du forsøger at skrive en fil ud?

Ja, der siger lige nu "028"

> Og hvad med tunelp(8),

Nej, hvad kan jeg med tunelp?

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-03-01 10:01

Tonni Aagesen skrev:

> Debian# lpstat
> bash: lpstat: command not found

Hm, det ser ud til at lpstat er en CUPS-ting.

> Debian# lpq
> no entries

Nja, det passer jo meget godt med at din printer har modtaget data.

Har du vadet igennem alle menuerne på din printer og kontrolleret at
de forskellige options er sat til noget fornuftigt? Fx

   PCL Smartswitch: on
   PS Smartswitch: on
   Advanced status: on
   Parallel Protocol: standard
   Parallel Mode 1+2: on
   Aut CR after LF: on

> Nej, hvad kan jeg med tunelp?

Lad os se:

$ whatis tunelp
tunelp (8) - set various parameters for the lp device
$

// Klaus

Fra : frank damgaard

Dato : 08-03-01 13:23

Tonni Aagesen <newsSPAM_ME_NOTpost@e-box.dk> wrote:

> [...]

> Bagefter står der "klar". Jeg har også forsøgt med "enscript print.txt", der
> blot er tekstfil med æøå'er, men det giver samme resultat.

Hvis det kun er en tekstfil der skal udskrives, og printeren kan HPCL,
så kunne du prøve pciq2.1.tar.gz fra http://www.sslug.dk/~frank/
Der er lidt mange options der styrer formatering, men det går
hurtigt til PCL printere (HP laserjet mv.)
Programmeret formaterer simpelthen almindelige tekstfiler til PCL,
f.eks. C, C++, shellscript, ascii-tekst... (men ikke postscript filer!)

> Så nu er mit spørgsmål igen: Hvordan får printeren til at udskrive mit
> tekstdokument? Hvis jeg skriver "lpr < print.txt" eller "cat print.txt |
> lpr" skriver printerens display "tømmer buffer".

Måske printeren har problemer med postscript filen, eller
der er fejl i postscript-filen?

Den postscriptfil du har, kan ghostview, gv, eller gs vise den ?
--
Frank Damgaard

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 08-03-01 16:26

"frank damgaard" <frank.damgaard@no.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> Programmeret formaterer simpelthen almindelige tekstfiler til PCL,
> f.eks. C, C++, shellscript, ascii-tekst... (men ikke postscript filer!)

Jeg kan vælge mellem PCL 5 og PS emulering, jeg ved ikke med HPCL, i det
hele taget har jeg ikke ret meget forstand på disse printersprog. Da det jo
er meningen at printeren skal deles via samba til to W2K maskiner, skal den
"bare" kunne det samme, som hvis den sad på en af klienterne.

> Måske printeren har problemer med postscript filen, eller
> der er fejl i postscript-filen?

Postscriptfilen har jeg fået af Klaus A. Seistrup, der har en printer næsten
magen til, og den virker for ham.

> Den postscriptfil du har, kan ghostview, gv, eller gs vise den ?

Jeg kender ikke disse programmer.

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : frank damgaard

Dato : 09-03-01 05:50

Tonni Aagesen <newsSPAM_ME_NOTpost@e-box.dk> wrote:

> Jeg kan vælge mellem PCL 5 og PS emulering, jeg ved ikke med HPCL, i det

det var blot kort for HP PCL . og PCL5 er fint.

> hele taget har jeg ikke ret meget forstand på disse printersprog. Da det jo
> er meningen at printeren skal deles via samba til to W2K maskiner, skal den
> "bare" kunne det samme, som hvis den sad på en af klienterne.

Så er det lettere. Der skal blot sendes til printeren fra Samba
og du skal under winX installerer den til printeren hørende driver
som sender data direkte til printeren.
(dvs. evt. undlade at installere et magic-filter under linux til printeren)

> Postscriptfilen har jeg fået af Klaus A. Seistrup, der har en printer næsten
> magen til, og den virker for ham.

> Jeg kender ikke disse programmer.

De bruges til at vise postscriptfiler på skærm så man kan se
filen i stedet for at printe den ud. De følger med de fleste
linux distributioner. ( de gør det samme som acroreader med pdf)
--
Frank Damgaard

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-03-01 23:10

Tonni Aagesen skrev:

> Jeg har endnu en gang en frisk installation af debian 2.2
> potatoe med parport, parport_pc og printer compileret som
> moduler.

Jeg troede ellers at du lige havde fået kræet til at printe ud?

// Klaus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 06-03-01 23:43

> Jeg troede ellers at du lige havde fået kræet til at printe ud?

Jo, men jeg jo en pilfinger af natur
Jeg havde jo gemt den kernel, hvorpå printeren virkede, så efter et par
mislykkede forsøg på at installere X, reinstallerede jeg Debian og derefter
den kernel, jeg havde gemt. Så må det da virke igen, troede jeg, men det
gjorde det altså ikke
Samtidig er alle de indlæg fra nyhedsgruppen om emnet pist væk (vist nok
noget med en der spammede dk.binaer) Så nu er jeg næsten på bar bund igen.
Jeg håber du/I har energi til at hjælpe mig igen.

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : frank damgaard

Dato : 07-03-01 03:31

> [...]
> noget med en der spammede dk.binaer) Så nu er jeg næsten på bar bund igen.
> Jeg håber du/I har energi til at hjælpe mig igen.

De ligger på de fleste ISP's newsservere, så der er ikke væk.
Du har sikkert blot fået markeret dem "læst" og kan ikke se
dem mere i din newsreader. Dette kan normalt løses i newsreaderen.
Det har næppe noget at gøre med dk.binaer....

--
Frank Damgaard

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-03-01 09:07

> [...]
> dem mere i din newsreader. Dette kan normalt løses i newsreaderen.
> Det har næppe noget at gøre med dk.binaer....

Som jeg har forstået det, så ligger meddelserne fra dk.edb.system.unix på
sammen "drev" som dk.binaer. Da der så var en, der postede et ukendt antal
MB i dk.binaer, blev der tilsyneladende helt automatisk ryddet en massse
indlæg fra andre NG'er. Det var et generelt problem for WOL kunder. Måske
tager jeg fejl.

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : frank damgaard

Dato : 08-03-01 13:27

> [...]
> indlæg fra andre NG'er. Det var et generelt problem for WOL kunder. Måske

Hvis det er "samme drev" så drejer det sig om en bestemt newsserver,
og i givet fald kun dennes kunder (så det kan godt være kun WOL kunder).

De fleste danske nyhedsgrupper kan dog også findes på newsserveren
hos sunsite.auc.dk (eller er det nu sunsite.dk ?)
--
Frank Damgaard