Rettigheder?
Fra : Kasper

Dato : 24-12-02 13:47

Hej ng.

Hvordan ser jeg hvilke rettigheder en bruger har, og hvordan ser jeg
hvilke rettigheder der kræves for at f.eks. skrive i en bestemt mappe.
Hvordan ændres rettighederne osv.

Håber i kan hjælpe
/Kasper

P.S. I må alle have en rigtig god jul, og et forrygende nytår.

Fra : Jesper Toft

Dato : 24-12-02 13:59

Kasper wrote:

> Hvordan ser jeg hvilke rettigheder en bruger har, og hvordan ser jeg
> hvilke rettigheder der kræves for at f.eks. skrive i en bestemt mappe.
> Hvordan ændres rettighederne osv.

# ls -l

giver i mit /home fx:
drwxr-xr-x 72 jesper users 8192 Dec 24 11:20 jesper

drwxr-xr-x betyder, læst fra venstre mod højre:

d Det er et bibliotek
rwx brugeren der ejer biblioteket ( jesper ) har skrive og læse adgang
r-x brugere i gruppen ( users ) har læse adgang
r-x alle andre brugere har læse adgang

ønsker jeg ikke at alle skal have adgang til at læse i biblioteket, men kun
mig selv, og dem der er i samme gruppe:

chmod go-rwx jesper

dette betyder:

g Gruppen
o Others
- Fjern
r Read
w Write
x execute
(rettigheder)

# ls -l

drwx------ 72 jesper users 8192 Dec 24 11:20 jesper

se evt chmod(1)

/Jesper Toft

Fra : Kasper

Dato : 24-12-02 15:11

On Tue, 24 Dec 2002 13:58:47 +0100, Jesper Toft <news@bzImage.dk>
wrote:

> [...]
>r-x alle andre brugere har læse adgang
>
>ønsker jeg ikke at alle skal have adgang til at læse i biblioteket, men kun

Tusind tak for den gode genemgang, det var noget jeg kunne bruge.

Og god jul endnu engang.