/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slægtsforskning
#NavnPoint
senta 50517
svendgive.. 41640
vith 39181
modersvil.. 17589
Påsse 14847
LisBJensen 13749
jyttemor 12290
jkrjk2 11934
Bille1948 10898
10  Varla 8031
Skift fra Winfamily til Brother's Keeper
Fra : Ole Gyldenløve


Dato : 24-12-02 12:14

Kære NG

Efter at have lusket som katten om den varme grød har jeg omsider taget
springet og lagt mine data over i Brother's Keeper. Jeg er fascineret af de
mange forskellige begivenheder samt overblikket over en persons liv og
levned (alt på ét bræt om jeg så må sige).

En ting er jeg i tvivl om: Det er hvor jeg skal skrive mine afskrifter fra
kirkebøger og folketællinger. Skal de stå i selve kilden og dermed komme ud
flere gange i diverse udskrifter (fx både ved fødsel og dåb), eller skal de
stå som en separat note til begivenheden, mens kilden i så fald blot bliver
generisk (fx Kirkebog)?

En tredje mulighed er naturligvis at placere alle informationer om en person
eller familie under fanen Biografi, men den løsning tiltaler mig ikke helt.

Og et sidste spørgsmål: Hvordan kommer mine data til at optræde i
forbindelse med eksport til GEDCOM-formatet ved de forskellige løsninger?

Øs venligst af jeres erfaringer, jeg tager imod med kyshånd.

God jul til alle

Ole Gyldenløve
e-mail: ole@gyldenlove.dk



 
 
Niels Gjermandsen (24-12-2002)
Kommentar
Fra : Niels Gjermandsen


Dato : 24-12-02 17:12

Hej Ole
Jeg bruger BK og har brugt den igennem lang til ja lige fra Dos udgaven.
Jeg skriver noterne der er forbundet til begivenhederne ved begivenheden som
note her.Når du så tilføjer en note der dækker både Mand og Kone så tilføjer
jeg den til familien. Så skal jeg kun skrive den en gang.
I Familiegruppeskemaerne vil dine begivenhedsnoter blive markeret ved
begivenheden som en notemarkering og noterne vil blive udskrevet sidst i
skemaet met med henvisningsmærket så det er let at finde rundt.
En note ved for eksempel vielse som faktisk optræder ved begge personer vil
kun komme en gang. Så gentagelser har jeg ikke set.
Jeg har da jeg konverterede til version 6 rettet alle mine noter så de er i
notefeltet for begivenheden og ikke som i de gamle programmer som en blok
noter der kom ud for hver person, Dette vil du stadig få hvis du sætte dine
noter i Biografi da denne vil følge personen.
Jeg har dog ikke testet med hensyn til noter og GEDCOM, da jeg faktisk kun
sjældent bruger GEDCOM, de fleste jeg udveksler data med har BK. Jeg har
flere gange set på andre programmer, men altid fundet frem til at BK er det
der passer bedst til mit temperament, og jeg får alle de udskrifter og
datalister som jeg har brug for. Jeg databehandler mange af mine data i
databaser fordi jeg bruger mine data som ren forskning hvor jeg kobler mange
andre databaser sammen, da jeg samtidig er meget interesseret i
lokalhistorie i de egne hvor slægten forekommer i, og derfor er det vigtigt
for mig at koble tidslinier sammen for de enkelte egne. BK kan lave disse
tabeller så jeg kan importere dataene uden problemer i databaserne.

God jul.
--
Med venlig hilsen

Niels Gjermandsen


"Ole Gyldenløve" <ole@fjern.gyldenlove.dk> skrev i en meddelelse
news:3e08410b$0$191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Kære NG
>
> Efter at have lusket som katten om den varme grød har jeg omsider taget
> springet og lagt mine data over i Brother's Keeper. Jeg er fascineret af
de
> mange forskellige begivenheder samt overblikket over en persons liv og
> levned (alt på ét bræt om jeg så må sige).
>
> En ting er jeg i tvivl om: Det er hvor jeg skal skrive mine afskrifter fra
> kirkebøger og folketællinger. Skal de stå i selve kilden og dermed komme
ud
> flere gange i diverse udskrifter (fx både ved fødsel og dåb), eller skal
de
> stå som en separat note til begivenheden, mens kilden i så fald blot
bliver
> generisk (fx Kirkebog)?
>
> En tredje mulighed er naturligvis at placere alle informationer om en
person
> eller familie under fanen Biografi, men den løsning tiltaler mig ikke
helt.
>
> Og et sidste spørgsmål: Hvordan kommer mine data til at optræde i
> forbindelse med eksport til GEDCOM-formatet ved de forskellige løsninger?
>
> Øs venligst af jeres erfaringer, jeg tager imod med kyshånd.
>
> God jul til alle
>
> Ole Gyldenløve
> e-mail: ole@gyldenlove.dk
>
>



Leif Thor Olsen (24-12-2002)
Kommentar
Fra : Leif Thor Olsen


Dato : 24-12-02 19:58

Hej Ole.

OG> From: "Ole Gyldenl¢ve" <ole@fjern.gyldenlove.dk>

....... så m¢des vi igen!

OG> Efter at have lusket som katten om den varme gr¢d har jeg omsider
OG> taget springet og lagt mine data over i Brother's Keeper. Jeg er
OG> fascineret af de mange forskellige begivenheder samt overblikket over
OG> en persons liv og levned (alt på ét bræt om jeg så må sige).

Præcis ja, det er det jeg altid fremhæver.

OG> En ting er jeg i tvivl om: Det er hvor jeg skal skrive mine
OG> afskrifter
OG> fra kirkeb¢ger og folketællinger. Skal de stå i selve kilden og dermed
OG> komme ud flere gange i diverse udskrifter (fx både ved f¢dsel og dåb),
OG> eller skal de stå som en separat note til begivenheden, mens kilden i
OG> så fald blot bliver generisk (fx Kirkebog)?
OG> En tredje mulighed er naturligvis at placere alle informationer
OG> om en
OG> person eller familie under fanen Biografi, men den l¢sning tiltaler
OG> mig ikke helt.

Nej, heller ikke mig - ikke helt! Men f¢r hed det noter og i fortsættelse
af
hvad du skrev ovenfor, skriver jeg alle noter ind her, men jeg markerer
hver
indf¢relse f.eks. sådan her:

DÅB.- her foreældre, faddere osv. - men jeg er begyndt at notere fadderne
_også_ hvor man kan g¢re det i BK6. Men jeg havde 6000 personer i basen
inden
BK6 blev opfundet - Og kb.henvisningen står hvor den skal stå.


VIELSE. - alle oplysninger

FOLKETÆLLING. alle oplysninger om kilden, og nedenunder den pågældende
familie.

D¥D. f.eks. Jens Hansens Enke Maren i Kæret.

Så får man en hurtig oversigt over alle begivenheder som manden/familien
deltager i; hvis der er specille begivenheder, om kun konen deltager i,
står
det i hendes biografi (nej jeg kan ikke li' det ord; noter var bedre til
mit
brug) f.eks. hendes d¢d.

Lad mig understrege at alle kildehenvisninger klikkes der frem til ude til
h¢jre.

Jeg vil se alle oplysninger om familien ét sted, jeg gider ikke klikke
rundt
efter dem.

OG> Og et sidste sp¢rgsmål: Hvordan kommer mine data til at optræde
OG> i
OG> forbindelse med eksport til GEDCOM-formatet ved de forskellige
OG> l¢sninger?

Det ved jeg ikke. Jeg har ikke pr¢vet det endnu.

OG> ¥s venligst af jeres erfaringer, jeg tager imod med kyshånd.

Jeg ¢ste!


--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk



Jørgen (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 25-12-02 04:45

Jeg bruger også BK6 og som supplement bruger jeg
det Svenske program MinSlakt.
Hvad det ene program ikke har, har det andet program, så jeg kan altid
lave det udskrift jeg ønsker, og som jeg vil have med når jeg skal besøge
arkiverne.

Jørgen

"Ole Gyldenløve" <ole@fjern.gyldenlove.dk> skrev i en meddelelse
news:3e08410b$0$191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Kære NG
>
> Efter at have lusket som katten om den varme grød har jeg omsider taget
> springet og lagt mine data over i Brother's Keeper. Jeg er fascineret af
de
> mange forskellige begivenheder samt overblikket over en persons liv og
> levned (alt på ét bræt om jeg så må sige).
>
> God jul til alle
>
> Ole Gyldenløve
> e-mail: ole@gyldenlove.dk
>
>



Ole Gyldenløve (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Ole Gyldenløve


Dato : 25-12-02 12:31

Tusind tak for at I øste af jeres erfaringer. Umiddelbart hælder jeg til at
det er mest praktisk gemme afskrifter fra kirkebøger etc. i notefunktionen
knyttet til den enkelte begivenhed. Eneste ulempe er at man kun få notens
første linie med, når man konvertere til GEDCOM - afprøvet og konstateret!
Men det kan jeg egentlig godt leve med.

Fortsat god jul til alle

Ole



Erik Helmer Nielsen (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik Helmer Nielsen


Dato : 25-12-02 21:39

"Ole Gyldenløve" <ole@fjern.gyldenlove.dk> skrev:
25 Dec 2002 12:31:06 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Tusind tak for at I øste af jeres erfaringer. Umiddelbart hælder jeg til at
>det er mest praktisk gemme afskrifter fra kirkebøger etc. i notefunktionen
>knyttet til den enkelte begivenhed.
Kildeafskrifter må da være en del af kilden og de hører derfor
efter min mening hjemme under selve kilden.

> .... Eneste ulempe er at man kun få notens
>første linie med, når man konvertere til GEDCOM - afprøvet og konstateret!
Er det virkelig rigtig.
I så fald er det da en grov fejl i programmet.

Erik.



Ole Gyldenløve (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Ole Gyldenløve


Dato : 25-12-02 22:10

Ja, men spørgsmålet er så hvilket program der fejler: Brother's Keeper eller
Winfamily. Jeg eksporterede nemlig fra BK til WF, og ved import i WF af
GED-filen fra BK kom kun den første linie med. Når jeg åbner GED-filen, er
der to "notefelter". Der er NOTE og der er CONT. Kun feltet NOTE kommer med
over i WF (dvs. notens første linie), men resten (indholdet af felterne
CONT) kommer ikke med over i WF.

mvh
Ole
"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9n5k0v4oaeq4nohegv5ske7k3qpqfsoeu2@4ax.com...
> I så fald er det da en grov fejl i programmet.
>
> Erik.
>
>



Otto Jorgensen (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Otto Jorgensen


Dato : 25-12-02 22:39

Wed, 25 Dec 2002 22:10:03 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Ole Gyldenløve" <ole@fjern.gyldenlove.dk> wrote:

>Ja, men spørgsmålet er så hvilket program der fejler: Brother's Keeper eller
>Winfamily. Jeg eksporterede nemlig fra BK til WF, og ved import i WF af
>GED-filen fra BK kom kun den første linie med. Når jeg åbner GED-filen, er
>der to "notefelter". Der er NOTE og der er CONT. Kun feltet NOTE kommer med
>over i WF (dvs. notens første linie), men resten (indholdet af felterne
>CONT) kommer ikke med over i WF.

Da er det en feil i WF
hvis man ser etter så er ikke CONT noen kode for NOTE, men som
dkumenteterer at linjen i NOTE er over en bestemt lengde og derfor
brytes for å begynne på nytt

"Long values can be broken into shorter GEDCOM lines by using a
subordinate CONC or CONT tag. The CONC tag assumes that the accompanying
subordinate value is concatenated to the previous line value without
saving the carriage return prior to the line terminator. The CONT
assumes that the subordinate line value is concatenated to the previous
line, saving the carriage return. "

"The total length of a GEDCOM line, including leading white space, level
number, cross-reference number, tag, value, delimiters, and terminator,
must not exceed 255 (wide) characters."



--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Bo (26-12-2002)
Kommentar
Fra : Bo


Dato : 26-12-02 14:31

> Da er det en feil i WF
> hvis man ser etter så er ikke CONT noen kode for NOTE, men som
> dkumenteterer at linjen i NOTE er over en bestemt lengde og derfor
> brytes for å begynne på nytt

En note opdeles i linier.
Første linie hedder 1 NOTE , de efterfølgende hedder 2 CONT.
I WinGed kan man se om filer er exporteret med alle noter.

Bo
(winged gratis på www.boekelund.dk)




Paul Knudsen (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Paul Knudsen


Dato : 28-12-02 11:26

On Wed, 25 Dec 2002 22:10:03 +0100, "Ole Gyldenløve"
<ole@fjern.gyldenlove.dk> wrote:

>Ja, men spørgsmålet er så hvilket program der fejler: Brother's Keeper eller
>Winfamily. Jeg eksporterede nemlig fra BK til WF, og ved import i WF af
>GED-filen fra BK kom kun den første linie med. Når jeg åbner GED-filen, er
>der to "notefelter". Der er NOTE og der er CONT. Kun feltet NOTE kommer med
>over i WF (dvs. notens første linie), men resten (indholdet af felterne
>CONT) kommer ikke med over i WF.

Jeg har ikke observeret ovennævnte fejl ved indlæsning af GEDCOM-fil i
både Cumberland og Brothers Keeper. GEDCOM-filerne var ligeledes lavet
i de to programmer. Endda noter og kilder under de enkelte
begivenheder bliver hhv eksporteret og importeret korrekt.

Venlig hilsen / Kind regards
Paul Knudsen, Sæby
Mail to: paul@kpknudsen.dk
http://www.kpknudsen.dk

Ole Bjørn Darrud (28-12-2002)
Kommentar
Fra : Ole Bjørn Darrud


Dato : 28-12-02 14:16


> >Ja, men spørgsmålet er så hvilket program der fejler: Brother's Keeper
eller
> >Winfamily. Jeg eksporterede nemlig fra BK til WF, og ved import i WF af
> >GED-filen fra BK kom kun den første linie med. Når jeg åbner GED-filen,
er
> >der to "notefelter". Der er NOTE og der er CONT. Kun feltet NOTE kommer
med
> >over i WF (dvs. notens første linie), men resten (indholdet af felterne
> >CONT) kommer ikke med over i WF.

WinFam har flere alvorlige feil når det gjelder import og eksport av gedcom
ihht versjon 5.5.

Eksport (som innebærer at WF har en uheldig innelåsende effekt):
Kilder kommer ikke med i lesbart 5.5 format
Tekstlinjer (lange) brytes ikke korrekt mhp "CONC"

Import (som innebærer at verdifull informasjon ikke kommer med inn i WF):
Ved forsøk på utskrift av feil-log termineres WF ukontrollert og importen
går tapt.
Kilder; ingen kildedetaljer "PAGE", hvor gjerne sidenr. etc angis.
Kilder; dersom flere kilder angis pr. hendelse, kommer disse ikke med.
Navn; Ved flere navn (navnevarianter) på en person kommer dette ikke med
Hendelser; ikke flere hendelser av samme type pr. person.
Hendelser; kun begrenset antall mulig i WF
Hendelser; ikke egendefinerte EVEN/TYPE hendelser.
Adopsjoner; kommer ikke med
Notater; tar ikke med informasjon etter CONC/CONT (linjebrudd) (som er
rapportert tidligere i denne "tråden".
Dato; tar ikke med dato-moderatoren CA

WinFam har med andre ord en meget svark rutine for import/eksport av
slektsinformasjon. Så svak at programmet kun bør brukes med største
varsomhet.
Det er et av de svakeste program som er tilgjengelige i dag, spesielt på
dette området.
Se for øvrig andre testresultat her:
http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm
Mvh
Ole Bjørn
Stedsnavn; ikke i forbindelse med





Bent Fleron (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Bent Fleron


Dato : 25-12-02 22:22

Erik Helmer Nielsen wrote:
> "Ole Gyldenløve" <ole@fjern.gyldenlove.dk> skrev:

>> Tusind tak for at I øste af jeres erfaringer. Umiddelbart hælder jeg
>> til at det er mest praktisk gemme afskrifter fra kirkebøger etc. i
>> notefunktionen knyttet til den enkelte begivenhed.

> Kildeafskrifter må da være en del af kilden og de hører derfor
> efter min mening hjemme under selve kilden.
>
I de foredrag jeg har deltaget i henviser man netop specielt til det
fordelagtige i at føre dem under noter da kilder *ikke* transporteres
korrekt med gedcom ( jeg skynder mig at nævne, at sådan har jeg forstået
det).

>> .... Eneste ulempe er at man kun få notens
>> første linie med, når man konvertere til GEDCOM - afprøvet og
>> konstateret!

> Er det virkelig rigtig.
> I så fald er det da en grov fejl i programmet.
>
Ja, enten det, - eller også er gedcom ikke længere i trit med
udviklingen af programmerne.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron
"Når man gifter sig, spiller organismen en sørgemarch,
mens bruden går hen til manden." (Stine, 6 år)




Erik Helmer Nielsen (26-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik Helmer Nielsen


Dato : 26-12-02 13:56

"Bent Fleron" <bentNOSPAM@fleron.dk> skrev:
25 Dec 2002 22:21:39 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi

>I de foredrag jeg har deltaget i henviser man netop specielt til det
>fordelagtige i at føre dem under noter da kilder *ikke* transporteres
>korrekt med gedcom ( jeg skynder mig at nævne, at sådan har jeg forstået
>det).
Dit forbehold er velanbragt.
Gedcom har masser af muligheder for at overføre alle mulige
kildeoplysninger, bedre end slægtsprogrammer i almindelighed.

>> I så fald er det da en grov fejl i programmet.
>Ja, enten det, - eller også er gedcom ikke længere i trit med
>udviklingen af programmerne.
Det er snarere omvendt.
Gedcom er langt mere avanceret og mere flexibelt end de fleste
slægtsprogrammer. Problemet er almindeligvis at forfatterne af
programmerne ikke forstår at udnytte Gedcom rigtigt eller fuldt
ud. Der er desværre også mange programmer, der ikke engang
skriver eller læser deres egne begrænsede Gedcom anvendelser
korrekt.

Erik



Kim Melchior (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Kim Melchior


Dato : 25-12-02 22:19

"Ole Gyldenl ve" <ole@fjern.gyldenlove.dk> wrote in message news:<3e0996f9$0$246$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> Tusind tak for at I øste af jeres erfaringer. Umiddelbart hælder jeg til at
> det er mest praktisk gemme afskrifter fra kirkebøger etc. i notefunktionen
> knyttet til den enkelte begivenhed. Eneste ulempe er at man kun få notens
> første linie med, når man konvertere til GEDCOM - afprøvet og konstateret!
> Men det kan jeg egentlig godt leve med.
>
> Fortsat god jul til alle
>
> Ole

Jeg tror at det er en BK fejl naar det kun er den forste linie af
noterne der kommer med over i en GEDCOM fil.

Jeg har haft flere der har sendt mig GEDCOM filer fra BK, og jeg har
det samme problem naar jeg laegger dem ind i PAF programmet, jeg faar
ikke noterne med.

Kim

Otto Jorgensen (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Otto Jorgensen


Dato : 25-12-02 22:33

25 Dec 2002 13:19:02 -0800, in dk.videnskab.historie.genealogi,
scangen@netutah.com (Kim Melchior) wrote:

>Jeg tror at det er en BK fejl naar det kun er den forste linie af
>noterne der kommer med over i en GEDCOM fil.
>
>Jeg har haft flere der har sendt mig GEDCOM filer fra BK, og jeg har
>det samme problem naar jeg laegger dem ind i PAF programmet, jeg faar
>ikke noterne med.

Før dere snakker genrelt om BK, så tror jeg dere bør ta med opplysninger
om hvilke versjoner dere snakker om.
Gå til Hjelp / om BK og les hvilken versjon og dato det er på programmet

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Otto Jorgensen (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Otto Jorgensen


Dato : 25-12-02 22:43

25 Dec 2002 13:19:02 -0800, in dk.videnskab.historie.genealogi,
scangen@netutah.com (Kim Melchior) wrote:

>Jeg tror at det er en BK fejl naar det kun er den forste linie af
>noterne der kommer med over i en GEDCOM fil.
>
>Jeg har haft flere der har sendt mig GEDCOM filer fra BK, og jeg har
>det samme problem naar jeg laegger dem ind i PAF programmet, jeg faar
>ikke noterne med.

Før dere snakker generelt om BK, så tror jeg dere bør ta med
opplysninger om hvilke versjoner dere snakker om.
Det ser ut som der blander sammen alt fra tidlige DOS-versjoner til
siste WIndowsversjon som er 6.1.10

Gå til Hjelp / om BK og les hvilken versjon og dato det er på
programmet.

Først når dere kan dokumentere om dere snakker som samme versjon så er
det realistiskt utveklinsk.
I nye versjoner av GEDCOM fra BK6 står også angitt hvilken versjon av BK
som har laget GEDCOMfilen. Hvis det ikke står versjonsnummer 6.1.??
kan det være en ide å be om at vedkommende avsender moderniserer og
oppdaterer sitt program.

Informasjon om siste versjon av programmet finnes på
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Brothers_Keeper/

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408533
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste