Er det synd
Fra : Elbarto

Dato : 24-12-02 05:15

Hej igen

Ja vi er kommet til at snakke lit om det er synd at give en kat en mus
nede fra den dyrehandler som en slags legetøj og foder.
Ved mine forældres katte som så oss er udendørs ser ret velfornøjet ud når
de sidder og gumler i en mus de har fanget,
Samme gælder iøvrigt for deres hund (Svensk Dansk gårdhund)

Faktiv vil Snude slet ikke ud ikke engang selvom døre og vinduer står åben

MVH Eik Andersen
__________________________________________________________________ Erik
Andersen ICQ#: 34385101 Current ICQ status: + More ways to contact me
_______________

Fra : Jette

Dato : 24-12-02 08:21

"Elbarto" skrev:
> [...]
når
> de sidder og gumler i en mus de har fanget,
> Samme gælder iøvrigt for deres hund (Svensk Dansk gårdhund)

Jeg tror det er et spørgsmål om temperament og følelser Jeg selv ville
ikke kunne holde ud at købe en mus med det formål at pine den til døde.
Kattene er jo ikke kendt for at slå byttet ihjel hurtigt og "humant".

Men med tanke på at musene, både i naturen og dem fra dyrhandleren, ender
som levende føde for mange dyr - kan jeg ikke se noget moralsk forkert i
det.

Men iøvrigt er der jo mange mus i naturen, som misserne tager sig "kærligt"
af, så hvorfor egentlig købe dem? Hvis jeg havde udekatte, tror jeg
egentlig ikke jeg ville gå så højt op i at beskæftige dem... de har jo
rigeligt med beskæftigelse derude

Mvh. Jette

Fra : marianne hellemose

Dato : 24-12-02 08:37

Mange amerikanske "BARF'ere" køber dybfrosne mus
til deres katte, problemet med levende mus, ud over
kattens leg inden musen dør, er at man risikere at musen smutter ind i
møbler/vægge.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Kate

Dato : 24-12-02 15:16

Jeg må jo erkende at jeg faktisk synes det er synd for musen, også
selvom jeg ved at det er naturens orden.
Selv ville jeg ikke fodre med levende mus, men jeg får altså ikke ondt
i den nederste del af ryggen over at andre gør det.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Ringsing

Dato : 26-12-02 14:41

Det er vel omtrent lige så synd som at forære en kat til en kattehadende
Rottweiler, dog med den forskel at Rottweileren nok skal gøre det af med
katten ret hurtigt, så på sæt og vis er det vel mere humant med denne
kombination.

Ikke at jeg ville forsøge mig med denne underholdning, men jeg ville på den
anden side heller aldrig sætte mus ud til min missekat. Det har vel noget
med at gøre med at give byttedyret en chance tror jeg. At fodre en tamkat
med en tammus giver ligesom ingen mening med mindre man selv vil se blod. Og
er det det man vil se så er kat/hund kombinationen nok bedre.

Håber mit indlæg beriger debatten.
Carsten

Fra : Pia J

Dato : 26-12-02 14:45

Der er masser af andre måder katten kan få tilfredsstillet sin jagtlyst,
hvis den ellers har en. Vi har tøjmus som piver når man slår til dem, de
bliver basket rundt i hele hytten, eller et stykke legetøj på en snor med
dig i den ene ende, bordtennisbolde bevæger sig rigtig godt på et glat gulv.

:Pia