Ens ord - forskellig betydning
Fra : Richard Thordsen

Dato : 24-12-02 01:56

Hej og god jul!

Hvor finder jeg en liste med ord - eller endda sætninger - som sta-
ves ens på forskellige sprog, men som har forskellige betydninger?

Et par eksempler:

BARN
DK: et menneske-unge
UK: en lade

FIRE
DK: et tal
UK: brand

I FART
DK: (ses på elevatorer)
UK: jeg fiser

TAG
DK: ses på huse
DE: dag, det modsatte af "nacht", nat
UK: et lille skilt som f.eks. et prisskilt

LINKS
DE: venstre
UK: kæder

LEDER
DK: leder=søger
DE: læder

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-12-02 10:28

Richard Thordsen skrev:

> Hvor finder jeg en liste med ord - eller endda sætninger - som
> staves ens på forskellige sprog, men som har forskellige betyd-
> ninger?

Jeg kender ikke sådan en liste, men jeg tror at du har større chance
for at få et relevant svar hvis du spørger i <news:dk.kultur.sprog>.

// Klaus