Plukning af gås
Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 23-12-02 17:24

Hej alle og glædelig jul. Et spørgsmål som jeg skulle have stillet for længe
siden, ved nogen hvordan man nemmest plukker en gås? Jeg har igennem de
sidste mange år haft en del fjerkræ og har uden problemer plukket masser af
høns / kyllinger ved at dyppe i en stor gryde på et gasblus.I år har vi
imidlertid ikke gris og for at få lidt mundgodt til julen anskaffede jeg et
hold gæslinger og satte dem ud til hønsene ( de har masser af plads). Så
startede problemerne da jeg slagtede den første, bæstet var næsten umuligt
at plukke. Siden har jeg taget et par stykker mere, lissom for at øve mig
samme resultat. Lige nu står jeg så med den allerstørste, den er død og
udenfor er det p.... koldt, den er nærmest uangribelig. Dunene på brystet er
nemme nok, dem plukkede jeg tørt, men resten!! Ideer modtages med kyshånd,
der er endel gæs tilbage som venter på tur.
MVH Niels

Fra : J Nielsen

Dato : 23-12-02 18:10

On Mon, 23 Dec 2002 17:24:17 +0100, Niels Damsgaard-Sørensen <nds@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>nemme nok, dem plukkede jeg tørt, men resten!! Ideer modtages med kyshånd,
>der er endel gæs tilbage som venter på tur.

Tørplukning kan gå når det drejer sig om en enkelt gås, ellers er det nemmeste
at skolde gæssene i varmt vand. Vandet bør være mellem 70-80 grader varmt
(en spand koldt vand til tre spande kogende vand) Når det som her drejer sig
om gæs er en god gammeldags gruekeddel særdeles velegnet, en stor balje
kan anvendes i mangel af bedre. Pas på nallerne når gåsen dyppes og plukkes.
Brug en pind eller lignende til at stryge mod fjerlaget, så vandet kan trænge
i bund. Når de små fjer på forkanten af vingen kan stryges af med fingrene,
er gåsen klar til plukning. Pas på ikke at skolde gåsen for længe, herved kan
skindet/fedtlaget gå i stykker - hellere dyppe en ekstra gang.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen