Hvad betyder dette?
Fra : Pernille og Kennet

Dato : 23-12-02 15:08

Har netop "testet" mit system med AIDA og fået følgende besked:

Problemer og Forslag
Problem AGP apertur størrelse er mere end halvdelen af system hukommelsens
størrelse. Dette kan give ydelses problemer.

Hvad i himlens navn betyder det?

Jeg har fået mange gode råd de sidste uger og håber på endnu et her *s*

Kennet

Fra : P Nissen

Dato : 23-12-02 15:18

On Mon, 23 Dec 2002 15:08:12 +0100, "Pernille og Kennet"
<pernille.kenneth@oncable.dk> wrote:

> [...]
>Problem AGP apertur størrelse er mere end halvdelen af system hukommelsens
>størrelse. Dette kan give ydelses problemer.

AGP Aperture er en størrelse som man sætter i BIOS'en,
typisk til 32, 64, 128 eller 256 MB. Præcis hvad den gør kan
jeg ikke sige, men det har noget med RAM som er afsat til
grafikken at gøre.

Da du får at vide at den er sat til for meget, vil det
måske være en ide at gå ind i BIOS, finde AGP Aperture
Size indstillingen og sætte den et hak ned.
Når du så har genstartet maskinen, så prøv testen igen.

mvh PN

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 23-12-02 15:36

OK, men hvordan går jeg ind i BIOS? Som du nok kan regne ud, er jeg ikke en
haj til at sætte computeren op samt rette på diverse indstillinger.

Mvh

Kennet

"P > >

Fra : H.H.

Dato : 23-12-02 15:51

Pernille og Kennet wrote:
> OK, men hvordan går jeg ind i BIOS? Som du nok kan regne ud, er jeg ikke en
> haj til at sætte computeren op samt rette på diverse indstillinger.

> [...]

Hejsa.
du kan komme ind i bios vha 'del', 'f10' eller 'f1'
de plejer at være standard tasterne når man skal der ind.
du skal bare trykke et par gange på tasten lige så snart du får billed
på skærmen eller høre et bop fra pc'en.

Iøvrigt, husk at skrive evt spørgsmål/svar under det gamle som er
skrevet...

mvh og glædelig jul

Fra : P Nissen

Dato : 23-12-02 20:08

On Mon, 23 Dec 2002 15:35:44 +0100, "Pernille og Kennet"
<pernille.kenneth@oncable.dk> wrote:

>OK, men hvordan går jeg ind i BIOS? Som du nok kan regne ud, er jeg ikke en
>haj til at sætte computeren op samt rette på diverse indstillinger.

På de fleste computere skal du trykke på DELETE tasten
så snart du har tændt maskinen.
På visse mærkevare computere kan det dog være en
anden tast der skal bruges.

Når så BIOS'en dukker op har du flere forskellige sider
med indstillinger som du kan gå ind på. Siden hvor AGP
Aperture findes plejer at hedde "Advanced Chipset Features"

mvh PN

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 23-12-02 20:23

Tak,

det har jeg så gjort. Desværre har det ikke hjulpet på, at mit spil stadig
stopper og maskinen går i windows Men nu går der lidt længere tid...

Fra : H.H.

Dato : 23-12-02 20:30

Pernille og Kennet wrote:
> [...]
>
> Kennet

Iøvrigt, husk at skrive evt spørgsmål/svar under det gamle som er

Det med at den håber ud af spil har jeg et par gange oplevet at det
kunne være lydkortet der lavede numre, a la den ikke havde den rigtige
irq sat op. Hva køre du med at system?

mvh H.H.

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 23-12-02 20:47

> Det med at den håber ud af spil har jeg et par gange oplevet at det
> kunne være lydkortet der lavede numre, a la den ikke havde den rigtige
> irq sat op. Hva køre du med at system?

Godt spm.

1333 mhz, 256 mb DDR Ram, 32 mb geforce 2 grafik. Lyd, hmm, C-media C-3dx
audio device?? Lyder det rigtigt?? Det mærkelige er, at det har den ikke
gjort før, end at jeg fik sat nye ram i. Dvs. erstattet de gamle der
åbenbart ikke virkede.

Mvh

Kennet

Fra : H.H.

Dato : 23-12-02 20:59

Pernille og Kennet wrote:

> [...]
> audio device?? Lyder det rigtigt?? Det mærkelige er, at det har den ikke
> gjort før, end at jeg fik sat nye ram i. Dvs. erstattet de gamle der

2 ting jeg kunne finde på det kunne være var hvis timingen til rammene
ikke passede helt perfekt. Den kan også justeres i bios. Men man skal
være meget varsom.

Den anden ting er at hvis cpu'en bliver varmere under spillene.
Hvis du ikke lige har et overvågnings program til dette kan du bruge
SisoftSandra som retningvisende.

mvh.

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 24-12-02 10:20

> [...]
>
> Den anden ting er at hvis cpu'en bliver varmere under spillene.
> Hvis du ikke lige har et overvågnings program til dette kan du bruge

Den løber meget varm. Ifølge AIDA er den over 70 grader. Kan det være
problemet, og hvad kan der gøres?

Kennet

Fra : H.H.

Dato : 24-12-02 10:47

Pernille og Kennet wrote:

> Den løber meget varm. Ifølge AIDA er den over 70 grader. Kan det være
> problemet, og hvad kan der gøres?
>
> Kennet

hhmmmm. ikke godt.

Det kan skyldes:
1: blæseren kører ikke på cpu'en
2: støv og skidt på køleprofilen
3: for lidt luftudskiftning i kabinettet
4: køleprofil sidder ikke helt perfekt på cpu eller for lidt/meget
kølepaste mellem cpu/køleprofil.

Den sidste pc jeg installerede styresystem på var hullerne, hvor
kabinetsblæserne kan side,ikke frigjort så strømforsyningen ikke
kunne skifte luften ud i kabinettet. Det gav 15 grader i både kabinet
og på cpu.

glædelig jul.

H.H.

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 24-12-02 11:47

> [...]
> 2: støv og skidt på køleprofilen
> 3: for lidt luftudskiftning i kabinettet
> 4: køleprofil sidder ikke helt perfekt på cpu eller for lidt/meget

OK, når jeg så åbner dyret, hvordan ser "kølerprofilen" så ud? Kan jeg se,
om blæseren kører på cpu? Støv og skidt er absolut en mulighed, da jeg har
chinchillaer i lokalet. De sandbader og der er derfor ofte støv. Hvordan
renser jeg kølerprofilen?

Mvh

Kennet

Fra : P Nissen

Dato : 24-12-02 12:08

On Tue, 24 Dec 2002 11:47:14 +0100, "Pernille og Kennet"
<pernille.kenneth@oncable.dk> wrote:

>OK, når jeg så åbner dyret, hvordan ser "kølerprofilen" så ud?

En stor firkantet klump jern med en masse
indhak i og en blæser monteret ovenpå.

>Kan jeg se, >om blæseren kører på cpu?

Ja, det er den blæser jeg lige nævnte. Den er
ret nem at få øje på. Den sidder som regel oppe
på den øverste halvdel af bundkortet, lige under
strømforsyningen. Når maskinen kører, så burde
denne blæser drøne af sted.

>Hvordan renser jeg kølerprofilen?

Det kommer jo så an på hvordan den ser ud.
Du kan jo starte med bare at puste det værste
støv væk.

Nogen bruger en støvsuger, men man skal være
MEGET forsigtig så, især hvis det er et metalrør.
En forkert bevægelse, en lille gnist og maskinen er død.

Det mest korrekte er at købe en dåse trykluft som er
specielt beregnet til den slags. Den koster ikke alverden
og kan fåes i en elektronikforretning.

Selv plejer jeg at bruge en lille malerpensel til forsigtigt
at børste støv ud af profilen med.
En grundig rengøring kræver dog at profil med blæser
bliver skilt helt ad, men det er en større operation som
jeg ikke vil anbefale en nybegynder.

mvh PN

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 24-12-02 12:23

Således skrev P Nissen <nospam@invalid.dk> i dk.edb.hardware Tue, 24
Dec 2002 12:07:53 +0100:

>Nogen bruger en støvsuger, men man skal være
>MEGET forsigtig så, især hvis det er et metalrør.
>En forkert bevægelse, en lille gnist og maskinen er død.

Plasticrør er ikke meget bedre, da de går hen og bliver helt utroligt
statisk ladede. Generelt bør man holde sin støvsuger væk fra sit
hardware.

Knud
--
Np: Bootsy Collins & George Duke - Dukey Stick

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 25-12-02 06:40

>Generelt bør man holde sin støvsuger væk fra sit
> hardware.

Pjat!
Alle der selv åbner deres computer har da et antistatisk armbånd, ikke? :)
Så pakker man bare enden af støvsugerslangen ind i sølvpapir og sætter
armbåndet på det og clipsen på kabinettet.
Og man har selvfølgelig lukket maskinen ned og pillet alle ledinger fra
inden.
Jeg synes heller ikke det er særligt smart at blæse det lede støv lige
ned i lungerne. Så hellere lade støvsugeren æde det.

--
Tonny (der ikke kan finde ud af at gå i seng i ordentlig tid)

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 24-12-02 14:29

> [...]
> ret nem at få øje på. Den sidder som regel oppe
> på den øverste halvdel af bundkortet, lige under
> strømforsyningen. Når maskinen kører, så burde

OK, det vil jeg se på i morgen. Så er mit sidste spørgsmål - hvis den nu
ikke kører (den er faktisk meget stille så det gør den nok ikke), kan jeg så
selv "reparere" den eller installere en ny, eller skal jeg til en
forhandler?

Fra : P Nissen

Dato : 24-12-02 17:01

On Tue, 24 Dec 2002 14:29:26 +0100, "Pernille og Kennet"
> [...]
>ikke kører (den er faktisk meget stille så det gør den nok ikke), kan jeg så
>selv "reparere" den eller installere en ny, eller skal jeg til en

Hvis blæseren ikke kører ( det gør den nu nok, ellers kunne
maskinen ikke være tændt i mange minutter ), så skal du
nok have skiftet blæseren ud. Hvis det er en standard 60
eller 80 mm blæser, så er den nem at skifte ud, men det
kommer helt an på hvilken køler du har, så det kan jeg ikke
sige dig. Der findes mange forskellige mærker og modeller.

Hvis du overhovedet ikke har forstand på den slags, så
vil det nok være bedst enten at få en kammerat til at skifte
den eller kontakte en computerbutik. Især i de små butikker
er de tit flinke til at hjælpe.

mvh PN

Fra : P Nissen

Dato : 24-12-02 10:58

On Tue, 24 Dec 2002 10:20:28 +0100, "Pernille og Kennet"
<pernille.kenneth@oncable.dk> wrote:

>Den løber meget varm. Ifølge AIDA er den over 70 grader. Kan det være
>problemet, og hvad kan der gøres?

Det kan meget nemt være problemet.

Hvis du har mulighed for det, så prøv at
køre med kabinettet åbent og se om det
hjælper på temperaturen.
Hvis det gør, så har du for dårlig luft-
gennemstrømning i kassen. Det kan løses
med en eller to billige blæsere til 50 kr pr stk
( eller lidt dyrere hvis de billige støjer for meget )

mvh PN

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-12-02 15:38

"Pernille og Kennet" <pernille.kenneth@oncable.dk> crashed Echelon
writing news:3e071897$0$154$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Problemer og Forslag
> Problem AGP apertur størrelse er mere end halvdelen af system
> hukommelsens størrelse. Dette kan give ydelses problemer.
>
> Hvad i himlens navn betyder det?

AGP Aperture size værdien af hvor meget grafikkortet må låne af din RAM når
den selv løber tør for hukommelse.

Jo højere du sætter værdien, jo mere tager kortet fra systemet. Vel og
mærke når der er brug for det og ikke konstant!

Det er forskellige fingerregler for hvor meget den bør være, nogen siger
dobbelt så meget som du har på dit grafikkort af RAM. Men det handler mere
om balance.
Hvis du har et 32MB grafikkort og 256MB RAM i maskinen, så bør det være et
sted mellem 16-32 og max 64. Og hvis du fx. har 1GB RAM i maskinen, så kan
du sagtens vælge 256MB.

Bemærk så også at de fleste nyere spil kræver 32-64MB ram på grafikkortet,
og derfor vil man måske aldrig nogen sinde løbe ind i at AGP Aperture
kommer i brug.

--
Bjarke Andersen

Fra : [9000] Søren

Dato : 23-12-02 15:57

> Problem AGP apertur størrelse er mere end halvdelen af system hukommelsens
> størrelse. Dette kan give ydelses problemer.
>
> Hvad i himlens navn betyder det?

Som en anden også har sagt kan du ændre det i bios - en tommelfinger regel
er at sætte den til det dobbelte af hvor meget ram der er på dit
grafikkort - altså et 32mb grafikkort ville have det godt med en aparture
size på 64mb. Jeg kan ikke huske argumentationen, men læste engang en
længere artikel om det, da jeg selv var i tvivl om hvad det var. Men self.
hvis AIDA anbefaler at sætte den ned så gør det, og hvis du har under 128mb
ram, ville jeg anbefale dig at købe noget mere

Mvh. Søren

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-02 22:08

> [...]
>hvis AIDA anbefaler at sætte den ned så gør det, og hvis du har under 128mb
>ram, ville jeg anbefale dig at købe noget mere

Jo mere ram på kortet, jo mindre apg buffer, det hurtigste er altid at
bruge rammen på kortet, jo minder skal igennem bussen.

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 24-12-02 10:19

<> >
> Jo mere ram på kortet, jo mindre apg buffer, det hurtigste er altid at
> bruge rammen på kortet, jo minder skal igennem bussen.

Jeg har 32 mb grafik kort og 256 mb DDR Ram så hvad betyder det for mine
indstillinger?

Mvh

Kennet

Fra : P Nissen

Dato : 24-12-02 10:59

On Tue, 24 Dec 2002 10:19:23 +0100, "Pernille og Kennet"
<pernille.kenneth@oncable.dk> wrote:

>Jeg har 32 mb grafik kort og 256 mb DDR Ram så hvad betyder det for mine
>indstillinger?

Jeg ville nok sætte AGP Aperture til 64 MB så

mvh PN

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-02 17:07

><> >
>>
>Jeg har 32 mb grafik kort og 256 mb DDR Ram så hvad betyder det for mine
>indstillinger?
Jeg kører som "KK" også med en lille buffer 4mb, da jeg har et
Palit GF4 med 128mb ram på.
Og det kan ikke være helt skævt, da jeg bla.andet, ruller MSCFS 3
uden problemmer, og det kræver trods alt noget af kortet.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S