Søg i DB
Fra : Bengt Wendt Sørensen

Dato : 23-12-02 14:34

Hej Jeg har en DB som jeg godt vil kunne søge i, skrive et ord og
så vælge hvilken kolonne, man skal søge i.
Altså skriv ord vælg med rullegardin.
det skal være sådan at når man skriver ordet "hans" så "kommer
"hansen" "J. hansen" "Peter Hansen" " hans". uden hensyn til
store og små bogstaver.

Hvordan griber jeg det an???
helst skrevet i PHP

Bengt

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-12-02 16:15

On Mon, 23 Dec 2002 13:33:38 +0000, Bengt Wendt Sørensen wrote:

> [...]
> rullegardin. det skal være sådan at når man skriver ordet "hans" så
> "kommer "hansen" "J. hansen" "Peter Hansen" " hans". uden hensyn til store

Du starter med at læse følgende link der giver et indblik i LIKE:

   <http://www.mysql.com/doc/en/String_comparison_functions.html>

Herefter er det ret tydeligt at du bare skrive nogle SQL sætninger i
retning af:

   SELECT * FROM foo WHERE bar LIKE '%hans%'

--
Christian Jørgensen | If you need a screwdriver,
http://www.razor.dk | use the general purpose hammer.

Fra : Andy Dufresne

Dato : 23-12-02 16:31

Hmmm... INteressant... Har lige skrevet til manden, at han skal bruge
*hans* - og nu skriver du %hans% - Mener da ellers jeg har haft held med *,
men nu bliver jeg jo helt i tvivl om, om det var med MySQL eller ej...

:)

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-12-02 16:36

On Mon, 23 Dec 2002 16:30:56 +0100, Andy Dufresne wrote:

> Hmmm... INteressant... Har lige skrevet til manden, at han skal bruge
> *hans* - og nu skriver du %hans% - Mener da ellers jeg har haft held med
> *, men nu bliver jeg jo helt i tvivl om, om det var med MySQL eller ej...

Jeg har altid ret :)

I øvrigt; kan jeg ikke lokke dig til lige at gennemlæse denne:

   <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Christian Jørgensen | In order to understand recursion
http://www.razor.dk | one must understand recursion.

Fra : Andy Dufresne

Dato : 23-12-02 16:45

> Jeg har altid ret :)
Så har vi et problem... For det har jeg også altid... *LOL* - Nå, skidt...
Det er jo ikke værre end at det kan prøves af!

> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
Har læst det, håber det hjalp! :)

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-12-02 17:11

On Mon, 23 Dec 2002 16:44:30 +0100, Andy Dufresne wrote:

> Så har vi et problem... For det har jeg også altid... *LOL* - Nå,
> skidt... Det er jo ikke værre end at det kan prøves af!

Prøv at se øverst på:

Fra : Bengt Wendt Sørensen

Dato : 23-12-02 19:15

Hmm
Jeg har nog formuleret mig forkert, og også nok smidt det her i en forkert
gruppe
select where osv osv, kan jeg nok hitte ud af.

Men det er det med at sætte en variabel endten ved at skrive en søge tekst og
ved et klik.

Venligst

Fra : Andy Dufresne

Dato : 23-12-02 19:45

> Men det er det med at sætte en variabel endten ved at skrive en søge tekst
og
> ved et klik.

ÆV... Så kom vi jo næsten op at slås om det forkerte... Jeg tog forresten
fejl... Det ER % og ikke * ! :)

Nå... Til det andet... HVad med at bruge en HTML-form til at få dine data
fra... Det har jeg gjort med succes, og det er til at finde ud af...

Et lille tip: www.hotscripts.com

Fra : Bengt Wendt Sørensen

Dato : 24-12-02 12:34

Andy Dufresne wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>
> Nå... Til det andet... HVad med at bruge en HTML-form til at få dine data
> fra... Det har jeg gjort med succes, og det er til at finde ud af...
Lyder Ok

> Et lille tip: www.hotscripts.com

Tak for tippet, men hvad kigger jeg efter?

Fra : Andy Dufresne

Dato : 24-12-02 14:00

> Tak for tippet, men hvad kigger jeg efter?

Lidt mere specifikt:
http://www.hotscripts.com/PHP/Tips_and_Tutorials/Form_Processing/

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-12-02 20:12

On Mon, 23 Dec 2002 18:15:12 +0000, Bengt Wendt Sørensen wrote:

> Men det er det med at sætte en variabel endten ved at skrive en søge
> tekst og ved et klik.

PHP er ret smart opbygget på det punkt. Du har nogle globale arrays hvori
du kan finde de variabler du, via GET eller POST, modtager: $_GET og
$_POST til henholdsvis GET og POST variabler.

--
Christian Jørgensen | Do not look into the laser with remaining eye!
http://www.razor.dk |

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-12-02 23:55

In dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, Christian wrote:

Pan har nu altid været bedst til at finde på versionsnavne (:

         IP: We all do.

Fra : Andy Dufresne

Dato : 23-12-02 16:25

Det du spørger om, er ikke PHP, men SQL... HVis du kan finde ud af at snakke
med databasen via PHP, så skal du bare have den rigtige SQL-sætning... Den
KUNNE være noget lignende... 'SELECT * FROM <tabel> WHERE <valgt felt> LIKE
*hans*'

PAS PÅ... Det er hårdt arbejde for databasen, hvis der er mange poster.Men
igen... Med vore dages maskinkraft skal man lige slå koldt vand i blodet...
Det tager ikke lang tid at lede 1000 poster igennem, men nu ved jeg jo ikke
om vi i det tilfælde taler millioner, og såe r der et problem! :)