Rebooter af sig selv!?
Fra : Hans Christian Johan~

Dato : 23-12-02 12:03

Hej jeg har efterhånden et meget stort problem.
Min pc rebooter hele tiden uden at jeg beder den om det.
Den rebootede for eksempel da jeg var ved at skrive denne meddelelse for 2
minutter siden, så nu er jeg nødt til at skrive den igen!
Ved ikke hvad der kan være galt, men synes problemet sker oftere og oftere!
Jeg kører WindowsXP prof.
har en AMD 2000+, Geforce4 Ti4200, IBM 60GXP 40GB hdd, 384ram, Soltek KAV75
bundkort.

Hjælp!

Fra : Japster

Dato : 23-12-02 12:07

Prøv engang at tjekke i Kontrolpanel - System - Avanceret - Start og
Genoprettelse, om funktionen "Genstart automatisk" ved systemfejl er
aktiveret.

Hvis den er det, er det højst sandsynligt systemfejl grundet CPU'en. Post
eventuelt lige de fejlmeddelelser du får istedet får reboot nu. (istedet for
en genstart får du nu "the blue screen of death" ved systemfejl :)

Go' jul!

-Japster

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-12-02 12:14

On Mon, 23 Dec 2002 12:02:39 +0100, Hans Christian Johansen
<hans@johansen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> oftere!
> Jeg kører WindowsXP prof.
> har en AMD 2000+, Geforce4 Ti4200, IBM 60GXP 40GB hdd, 384ram, Soltek

Det kan være mange ting. Men det mest sandsynlige er varme problemer, en
for ustabil psu eller defekt ram.
Hvis det er varme burde det hjælpe at tage siden af kabinetet. PRøv det i
første omgang. Hvis det hjælper så køb en bedre køler eller bedre
udluftning i kabinetet.

psuen kan du kun tjekke ved at skifte den. Det kan være svært at tjekke på
nogen anden måde. Og rammen kan også kun tjekes ved at skifte til noget
andet.

--
Thomas Hansen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 23-12-02 16:23

Thomas Hansen skrev:
> psuen kan du kun tjekke ved at skifte den. Det kan være svært at
> tjekke på nogen anden måde.

Næh. Man kan aflaste PSU'en, f.eks. ved at fjerne overflødige drev,
og ikke mindst undervolte og underclocke CPU'en.
På Soltek boardet kan man sætte FSB til 100 og sænke Vcore helt
ned til 1,5V (sænk Vcore i små skridt og test stabiliteten mellem hvert
skridt.)

> Og rammen kan også kun tjekes ved at
> skifte til noget andet.

Hold nu op. Det passer ikke.
Hvis man kører memtest86 og den melder om RAM-fejl,
så er det nok en idé at teste noget andet RAM. Melder den
ingen fejl er det imho formålsløst.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 24-12-02 17:53

> Hold nu op. Det passer ikke.
> Hvis man kører memtest86 og den melder om RAM-fejl,
> så er det nok en idé at teste noget andet RAM. Melder den
> ingen fejl er det imho formålsløst.

Jeg vil nu give manden ret. Jeg har været i praktik 3 mdr. hos DCE-data,
hvor jeg var på afdelingen hvor der testes PC'er. Der kom MANGE maskiner ind
med "ramfejl", hvor vi kørte rambelastningsprøver, som f.eks. memtest86, som
du nævner. Ingen af dem meldt fejl - men da vi så alligevel prøvede at
skifte RAM i maskinen - fejlede maskinen ikke noget mere. Så bare fordi du
har oplevet 1 ting, betyder det ikke, at vi andre ikke kan opleve noget
andet.

// Troels

[ Glædelig jul! ]