Lyden opfører sig mærkeligt
Fra : Maverick

Dato : 23-12-02 11:53

Hej!

Jeg har et problem med lyden på min nye PC. Mit lydkort er onboard Realtek
AC97 på et Abit IT7-MAX2 bundkort, med optisk forbindelse til min Creative
Inspire 3700.

Mit problem er at alle lyde er "forsinkede", dvs. ca. de første to sekunder
af alle lyde ikke kan høres.

Jeg beskylder et eller andet stykke software for at drille mig, men jeg kan
ikke finde ud af hvilket. Har prøvet at lukke dem en for en.

Det skal lige siges at i spil (HalfLife, ArmyOps, RA2 mv.) virker lyden fint
når der først er kommet i gang.

Someone please help me!

På forhånd tak!

--
Kenneth Damholdt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-12-02 14:08

"Maverick" <damholdt@email.dk> crashed Echelon writing

> Hej!
>
> Jeg har et problem med lyden på min nye PC. Mit lydkort er onboard
> Realtek AC97 på et Abit IT7-MAX2 bundkort, med optisk forbindelse til
> min Creative Inspire 3700.

Kan man godt bruge optisk kabel? AC'97 har vel bare et std. minijack
hunstik.

--
Bjarke Andersen

Fra : Maverick

Dato : 23-12-02 14:22

> Kan man godt bruge optisk kabel? AC'97 har vel bare et std. minijack
> hunstik.

Ja, det kan man. Det er en onboard udgave med optisk udgang. Jeg har desuden
installeret en hardwareudvidelse til bundkortet (Abit MediaXP) så jeg har
udgang i front, både analog og optisk.

--
Hilsen Kenneth Damholdt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-12-02 15:11

> [...]

> Jeg har et problem med lyden på min nye PC. Mit lydkort er onboard
> Realtek AC97 på et Abit IT7-MAX2 bundkort, med optisk forbindelse til

Kan ikke finde højttaleren nogen steder, hedder det noget andet?

--
Bjarke Andersen

Fra : Maverick

Dato : 23-12-02 20:04

> Kan ikke finde højttaleren nogen steder, hedder det noget andet?

Det er selvfølgelig fordi der skulle stå Creative Inspire 5700...

--

MVH. Kenneth Damholdt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-12-02 15:45

> [...]

> Jeg beskylder et eller andet stykke software for at drille mig, men
> jeg kan ikke finde ud af hvilket. Har prøvet at lukke dem en for en.

Hvad med drivere? Anvender du de nyeste Realtek drivere 3.37.1? Og DirectX
8.1?

--
Bjarke Andersen

Fra : Maverick

Dato : 23-12-02 20:06

> Hvad med drivere? Anvender du de nyeste Realtek drivere 3.37.1? Og DirectX
> 8.1?

Min driverversion er 5.10.0.4070 og DirectX har jeg netop i dag opdateret
til den nye 9.0, så det kan vel ikke være problemet...

--
MVH. Kenneth Damholdt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-12-02 14:05

> Min driverversion er 5.10.0.4070 og DirectX har jeg netop i dag
> opdateret til den nye 9.0, så det kan vel ikke være problemet...

Tja det er realtek der har lavet dit lydkort og som sagt i anden post så er
det ikke et AC97 lydkort om man vil. Det er et AC'97 Codec lydkort med en
Realtek ALC650 chip (noget billigt skrammel).

Og den driver version jeg fandt, var fra Realtek's hjemmeside. Ved ikke om
producenterne af bundkort også selv laver drivere til chippen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kent

Dato : 23-12-02 16:40

"Maverick" <damholdt@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke finde ud af hvilket. Har prøvet at lukke dem en for en.
>
> Det skal lige siges at i spil (HalfLife, ArmyOps, RA2 mv.) virker lyden

Hej Maverick

Dit lydkort hedder ikke RealTek AC97, men derimod
RealTek ALC650. Jeg har et magen til, men jeg vil
snart skifte det ud til fordel for et Audigy 2 -lydkort.

Det giver mig nemlig problemer i et spil som fx
Battlefield 1942. Lige pludseligt kan al grafikken "fryse",
for derefter at fortsætte igen 10 sekunder efter. Det
er jo ikke særligt smart, hvis man spiller Multiplayer
og sidder i et fly, for så er man DØD!!

Jeg forsøgte at løse dette problem på et tidpunkt, og
da fik jeg rørt ved nogle indstillinger, som netop
forsinkede lyden, som du snakker om. Har du prøvet
at se i dit lydkorts egenskaber? Din hardwareacceleration
skal være på FULD, eller bliver lyden forsinket. Ellers
prøv at kigge i DxDiag - der skal den også være på
FULD.

Ellers glædelig jul og godt nytår

Vh
Kent

Fra : Maverick

Dato : 23-12-02 20:16

> Dit lydkort hedder ikke RealTek AC97, men derimod
> RealTek ALC650. Jeg har et magen til, men jeg vil
> snart skifte det ud til fordel for et Audigy 2 -lydkort.

Nej, det hedder AC97'. Det er det gamle Avance AC97' som er blevet til
RealTek.

> [...]
> skal være på FULD, eller bliver lyden forsinket. Ellers
> prøv at kigge i DxDiag - der skal den også være på

Har jeg undersøgt, og det er OK.

> Ellers glædelig jul og godt nytår

Tak og i lige måde!

--