DVD format?
Fra : traveldreamer

Dato : 23-12-02 10:12

Hej

Jeg skal købe en DVD-brænder til min PC, men er i tvivl om jeg skal købe
en brænder der kan brænde i Plus format eller i minus format. Hvad er
det mest gængse format eller fremtidige format og hvad er i øvrigt
forskellen? Er der performance, eller komprimering?
Det skal afvikles på en alm. DVD-afspiller.

På forhånd tak

Traveldreamer

http://www.kandu.dk/

Fra : BorreBoy

Dato : 23-12-02 12:21

"traveldreamer" <traveldreamer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg skal købe en DVD-brænder til min PC, men er i tvivl om jeg skal købe
> en brænder der kan brænde i Plus format eller i minus format.

Du kan jo købe en, der kan det hele:
Sony DRU500A Internal Retail

Find den på www.edbpriser.dk

--
Med venlig hilsen,
Thomas Borre

Fra : ASKF

Dato : 23-12-02 12:54

traveldreamer ytrede sig i
<atAN9.12329$Hl6.1389790@news010.worldonline.dk> med dette:

> [...]
>det mest gængse format eller fremtidige format og hvad er i øvrigt
>forskellen? Er der performance, eller komprimering?

Der er intet der tyder på at der kommer en fælles standard for DVD
formatet i nær fremtid. Derfor kan den brænder du køber benytte et
forkert format om et til to år, selvom det nu er det dominerende format.

Her er nogle links der kan hjælpe med at forstå problemet (som er meget
lig BetaMax vs. VHS vs. Video2000 krigen - hvorfor firmaerne ikke har
lært af den er, for de fleste af os forbrugere, ret uforståeligt):
<http://216.239.37.100/search?q=cache:_YdPyzBXRgkC:www.asahi.com/english/business/K2002091300305.html+dvd+format+war&hl=en&ie=UTF-8>
- Primært om DVD som afløser for VHS
<http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/news/0008/dvd_format_war.shtml>
- Overordnet beskrivelse af formaterne
<http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html>
- Fremragende FAQ der kan svare på de fleste spørgsmål om DVD.

>Det skal afvikles på en alm. DVD-afspiller.

I såfald bør skal du være opmærksom på at de er kompatible, så hvis du
allerede har en DVD-afspiller, bør du kikke på hvilke formater den
understøtter og forvente at skulle købe nyt om 2-4 år, når der
forhåbentligt er kommet en løsning på format-krigen.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen