Islænder med skæl
Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 23-12-02 09:56

Hejsa.

Først glædelig jul til alle to og firbenede.
Begge mine Islændere har skæl i manen, hvad gør jeg galt?
De fodres med islænder foder, halm, gulerødder og Wrap. De går ude med
mulighed for at gå ind i deres hus. I deres hus er der strøet med savsmuld.
Hvor går det galt?
V H Gitte

Fra : Lene

Dato : 23-12-02 20:13

Hejsa,
har i fået lavet en analyse på jeres wrap? Hvor højt et protein indhold har den samlede foderplan?

Første tegn på en proteinforgiftning er skæl, dernæst skifter urinens lugt til acetone. Inden i springer ud til krikkerne med bekymrede miner, skal i vide, at skæl kan også være en afart af vores gode gamle ven Skruppen. Skrup er egentlig en god gammel fællesbetegnelse for mider og utøj af forskellig oprindelse. En nem måde at kontrolere om din hest har Skrup : Tag en god fed creme - fx nivea - smør rigeligt på og gnub forsigtigt, hvis der nu løsner sig noget flageagtigt eller sårlignende blandet med pels, så har hesten Skrup. Skrup er smitsomt, og kan komme ved at flere heste deler seler / sadler / børster el. lign. Heste som bliver vasket ofte er mere tilbøjelige til at få Skrup, fordi man fjerner pelsens lanolin, hvilket gøre huden mere modtagelig for utøj, irritationer og hudbetændelser. Skrup behandles med fed creme, det forhindrer utøjet i at ånde, så det dør. Vær forberedt på at hesten mister en del pels. Efterbehandl gerne med timiante et par gange, når alt Skruppen er væk.

Sidste bud på skællen er - svamp. Svamp er også smitsomt. Køb nicoral ( staves måske anderledes ) 1 % shampoo på apoteket. Følg brugsanvisningen. Virker shampooen så var det svamp. Efterbehandl gerne med timiante for at desinficere huden.

Sidst men ikke mindst : Afprøv altid én behandling af gangen, inden i går videre til noget nyt.

Skriv om jeres erfaringer herinde, det kan vi andre lære af. *s*

Mvh. Lene

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 23-12-02 21:22

Hejsa.

Jeg aner ikke hvad protein indholdet i det samlede foder er, men eftersom
islændere er nøjsomme heste, har jeg selv haft tanken om fodret er for godt.

Jeg prøver nivea imorgen for at udelukke Skrup, eller hvad det nu viser.

Tak for rådene.
V H Gitte

Fra : Lene

Dato : 24-12-02 11:56

Hej Gitte,
en analyse af wrap på Steins laboratoriumkoster ca. 300 kr + moms. Problemet med wrap er nemlig at protein-indholdet kan svinge fra 0 til 20 %.
Det kræver ikke mere end en god lommeregner at udregne den samlede proteinmængde i dit foder - når du ved hvad dit wrap indeholder.

Jeg tror nemlig også du er lidt for gavmild med fodringen, men lav ingen ændringer før du har udelukket Skrup og Svamp. Så længe hestenes urin ikke lugter af acetone er der ingen umiddelbar fare.

Hvis du skal til at justere i fodringen, så skriv hvis du har brug for råd, jeg har nemlig juleferie helt til den 6 januar *s* og hjælper dig gerne. Som barn havde jeg faktisk en islænder - Bleikur hed han, en dejlig palomino valak, der var firgænger. Som et kuriosum kan jeg fortælle dig at næsten alle travheste er fir og femgængere. I USA afholdes der faktisk mange flere væddeløb i pas end i trav. Der skelnes skarpt i avlen mellem pacere og trottere, men alligevel sker det af og til at der falder en kanon trotter ud af en ren pacerlinie - måske består menneskets fasination af naturen til syvende og sidst i vores manglende evne til at kontrolere den - - - - - -

Mvh. Lene

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 24-12-02 12:57

Hejsa.

Hvad hvis nu wrappen indeholder meget protein, skal jeg så skære ned på det,
eller gå over at fodre med hvalset havre istedet for det gode islænderfoder?
Vi har kun haft heste i 2 år, sidste vinter fodrede vi med hø, hvalset havre
og gulerødder. Men jeg følte ikke de fik hvad de skulle og den ene hest
hostede. Derfor fjernede vi høet og erstattede med wrap. Havren ændrede vi
da han også havde sommereksem og der blev vi anbefalet det specielle
islænderfoder.
Begge heste virker veltilpasse, masser af energi, ingen hosten, kun det skæl
i manen.
Huden er pæn og det er ikke Skrup. Der lugter omkring dem som det plejer.
P.g.a vinteren er de jo steget i foder, så det er nok for godt foder. Jeg
aner bare ikke hvor jeg skal ændre for at gøre det rigtigt.
V H Gitte

Fra : Lene

Dato : 24-12-02 13:35

Hej Gitte,

nu siger du Islænderfoder - hvad er det helt nøjagtig for en blanding? Send de oplysninger som der er på varedeklarationen.

Den hoste som du taler om, var det en rigtig irritationshoste eller en forkølelseshoste?

Når Skrup er udelukket, så prøv nu at vaske med nicoral 1 % så du kan udelukke svamp, som nu må anses for at være den hovedmistænkte. Klør hestene sig?

Sommereksem er ikke et foderbaseret problem. At forsøge at behandle det med foderskift er ganske enkelt vås, da sommereksem forårsages af en allergi overfor et insekt som hedder cullicoides-mitte. Du får diagnosen vha. en blodprøve. Der findes mange kemibaserede behandlingsmetoder til sommereksem, fælles for dem alle er at de virker dårligt - desværre. Nogle gange kan man ud fra en blodprøve få lavet en vaccine og så vaccinere hesten ud af problemet - det har jeg set mange gode resultater på.

Havre skal altid gives hel - aldrig aldrig valset. Studier med åben tarmfistel har vist at valset havre klumper og klister i tarmen med forøget tendens til kolik til følge. Hel havre øger derimod tyggetiden + der sker en øget spytafsondring og dermed en forøget afsonddring af det proteinnedbrydende stof Amylase. Amylasen er en uundværlig del af fordøjelsen. Jo mere Amylase, jo mere gelinde sker den videre fordøjelse.

Prøv lige at vaske hestene først, inden vi laver foderændring.

Mvh. Lene

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 26-12-02 13:25

Hej Lene.

Jeg fodre med Hestamix Musli fraST. Hippolyt.
Indeholder :

Råprotein 9,5%
Råfibre 11%
Råaske 8,5%
Råfedt 7%
Calcium 1,1%
Fosfor 0,4%
De får ca 1,5 kg om dagen + gulerødder + halm og Wrap.
Hvor meget protein må en islænder få?
V H Gitte

Fra : Lene

Dato : 26-12-02 22:58

Hej Gitte,
så vidt jeg kan se er indholdet i foderet udemærket. Synderen må være wrappen. Wrap kan indeholde fra 0 til 20 % protein.

Man kan ikke sige helt nøjagtigt, hvormeget protein en given hesterace må få - - Det afhænger i høj grad af mange andre ting, så som fx hestens alder, aktivitetsniveau, fordøjelse med meget mere.

Inden du går hen og laver en foderændring bør du udelukke svamp, da en foderændring er det mest dramatiske indgreb du kan foretage på en hest (uden en kniv)!! Så længe urinen ikke får en meget karakteristisk bilugt af acetone, så er der ingen umiddelbar fare - du har tid - god tid, for du har været en opmærksom hesteejer. En proteinforgiftning udvikler sig som oftest over lang tid, så der er ingen grund til panik.

Hvis du er ved at rykke dit hår af i totter, og dine negle er bidt ned til en saga blot, så er der flere nedjusteringer du kan gøre forholdsvis skånsomt.

Forslag A : Skær gradvist ned på wrappen ( til ca. halvdelen af hvad hesten får nu ), samtidig med at du øger lidt på halm ( for at få struktur, og det er specielt vigtigt at give halm, hvis dit wrap er ensilagewrap ) og op på gulerødder ( som du aldrig kan give dem for mange af. Giv kraftfoder som du plejer. Hvis hestene taber sig lidt, så øg kraftfoderet lidt.

Forslag B : ( bør kun bruges når du er HELT sikker på det ikke er svamp )
Giv hestene wrap som de plejer. Erstat gradvist ( skal ske min. over en måned til halvanden ) dit nuværende kraftfoder med hel havre, forsæt med gulerødder + halm som du plejer. Anskaf dig et godt vitamin og mineral tilskud, det er absolut nødvendigt da hel havre næsten kun er ren energi ( kulhydrater ). Jeg anvender selv Chevinal plus. Det er flydende, og giv endelig kun et pumpeslag pr. dag. Hvis dine heste går ude om vinteren, kan du give dem Kentuky oil som energi booster, igen endelig kun et pumpeslag.

Hvis du før har givet havre uden et godt suplement af vitaminer og mineraler, så kan det meget vel passe at dine heste har virket " slappe i betrækket ", de har nemlig højst sandsynligt lidt af vitaminmangel + mineralmangel ( og det er meget værre! ) . Mange mange heste får faktisk blodmangel når man fodrer med havre uden et godt mineraltilskud.

Mvh. Lene

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 26-12-02 23:41

Hej Lene.

Tusinde tak for dit fyldige svar, hvor har du dog al din viden fra?
Da jeg gav havre sidste år gav jeg selvfølgelig også vitaminer.
Jeg køber svampemiddel imorgen, men jeg tror det er wrapen. Den har jeg
halveret og øget halmen.
Man holder jo af de dyr man anskaffer og prøver at behandle dem så godt som
muligt. Ellers bliver dyrlægeregningerne jo også for store. Hi.

Godnat og sov godt.
V H Gitte

Fra : Tanja Bromley

Dato : 27-12-02 12:32

Det er nu stadigvæk en god idé med wrap-analyse, for uden den, aner du reelt
ikke, hvad du hælder i hovedet på dine heste.
En standard 14 analyse fra Steins Laboratorium koster 403,- kr. (inkl.
oms) - og det er de bedste penge givet ud. Man bliver ganske overrasket
over at opdage, hvor meget ens wrap gerne afviger fra forskellige
tabelværdier. Ofte er det dog sådan, at der er mindre protein i wrappen end
tabellerne påstår, men det modsatte kan selvfølgelig også være tilfældet.

Uden analyse ved du ikke:
1. Hvor høj tørstofprocenten er (vigtig indikator for risikoen for
pølseforgiftning).
2. Hvor mange kg der går på en FE.
3. Hvor højt proteinindholdet er.
4. Om ensileringen er forløbet korrekt (sukkerindhold, pH)

Og uden disse oplysninger er det umuligt at fodre korrekt. Man kan ikke SE
på wrappen (eller høet, for den sags skyld), hvilken kvalitet den her .....

/Tanja

Fra : Lene

Dato : 29-12-02 20:38

Hej Tanja,
jeg er helt enig, en analyse er det bedste. Tørstofprocenten siger dog intet om risiko for pølseforgiftning. Pølseforgiftningsbakterien opstår når foderet har haft kontakt til et dødt dyr, fx en mus. Symptomerne minder om stivkrampe og dødeligheden er tæt på 100 %. Eneste forbyggelse er en grundig undersøgelse af AL foder ( specielt stråfoder ) for døde dyr.

Mvh. Lene

Fra : Tanja Bromley

Dato : 30-12-02 20:29

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jo, tørstofprocenten har i allerhøjeste grad indflydelse på risikoen for
pølseforgiftning. - Ved en tørstofprocent over 45 kan mikroorganismen;
Clostridie botulinum (producerer giften; botulin), nemlig ikke udvikle sig
.... hvis vi antager, den er til stede (jordtilblanding og/eller kadaver i
wrappen).
Optimale betingelser for Clostridie botulinum er: Lavt sukkerindhold, høj
fugtighed og gerne høj temperatur.

Den nemmeste (mest overskuelige) måde vi mennesker derfor kan forhindre
pølseforgiftning på, er ved at sikre en høj tørstofprocent (ikke anvende
"ko-wrap", som jeg ynder at kalde det) SAMT være omhyggelige med at gennemgå
wrappen inden udfodring.
Personligt kører jeg wrappen, der opbevares udendørs, ind på trillebør, og
stabler "flagerne" op igen på paller. På den måde får jeg gennemset hele
ballen, og derudover sikrer jeg en god lufttilførsel efter åbning, så
wrappen ikke brænder sammen (ikke aktuelt i denne kulde, men effektivt først
på efteråret).

Men .. øhh ... det var vist et sidespor, det her

Mvh. Tanja

Fra : Lene

Dato : 31-12-02 14:13

Hej Tanja,
hvis alle dine sidespor er så lærerige, så bliv endelig ved med at køre ud af dem! *s*

Det du kalder Ko-wrap, kender jeg under navnet ensilage-wrap, og det ville jeg i hverttilfælde ikke vove at fodre mine heste med.

Hvor kan jeg læse mere om Clostridie botulinum?

Mvh. Lene

Fra : Tanja Bromley

Dato : 31-12-02 14:32

He-he ... jeg kommer altså hurtigt ud på de sidespor, når først fingrene
farer hen over tasterne

Du kan læse en smule mere her:
http://www.vitaviva.com/index2.asp?area=direct&link=http%3A//www.vitaviva.co
m/helseproblemer/helseproblemer_d.asp%3FhelseproblemID%3D275 (det er dog i
relation til os mennesker)

Ellers har jeg mine oplysninger fra artikler fra www.lr.dk (Eric Clausen, så
vidt jeg husker). Jeg tegnede et gratis prøve-abonnement og guffede løs i
artikler

Jeg har studeret fænomenet wrap ganske indgående, fordi jeg selv kun fodrer
med det på 2. år - og man vil jo gerne gøre tingene så godt som muligt.
Min egen wrap har desværre i år en gennemsnitlig tørstofprocent på kun
5,2 - det er sår'n lige på grænsen, så jeg tjekker ekstra grundigt !
Det eneste jeg er ked af ved wrap er, at det er håbløst at få foderplanerne
til at gå op i en højere enhed. Mine foderplaner er ok, men ikke optimale,
og jeg kan simpelthen ikke knække nødden yderligere, fordi der ganske
simpelthen ikke eksisterer tilskud p.t., der kan indpasse med min wrap. Men
jeg arbejder konstant på sagen ....

Mvh. Tanja

Fra : Lene

Dato : 29-12-02 20:57

Hej Gitte,
meget af min viden har jeg arvet, jeg er ud af en meget gammel " hesteslægt ". Heste har været en familiesvaghed siden en gang i starten af 1700-tallet. Derudover læser jeg medicinske forskningsresultater fra det meste af verdenen, og så sker det da at jeg iagttager mine egne heste * blinker kækt *
Tjah, og så sker det da at jeg kører ud og kloger i specielle tilfælde sammen med min dyrlæge, det har både han og jeg lært meget af.
Du har sikkert givet vitaminer i pille eller pulverform, og det er nok den allerdårligste måde at give det på, da visse vitaminer " fordamper " ret hurtigt, hvilket medfører at producenterne overdoserer indholdet som kompensation for dette. Resultatet: Når sækken er ny får hesten for meget, når sækken er ved at være tom får den for lidt.
Når heste får blodmangel ( symptomerne er sløvhed og slaphed ) så er det næsten aldrig pga. jernmangel, men pga. en overfodring af jern samtidig med et underskud af kobber som er nøjagtig lige så vigtig for hæmoglobin dannelse.
Den bedste måde at give vitaminer og mineraler er derfor i flydende form.

Godt du kan bruge min viden, det glæder mig meget *s*

Mvh. Lene

Fra : Tanja Bromley

Dato : 30-12-02 20:34

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
(Snip)
[...]

Ja, det er rigtigt ... men må jeg spørge dumt (findes der dumme spørgsmål ?)
? Hvordan grejer du det i praksis, det med vitaminer og mineraler hver for
sig ?
Jeg ønsker kun at anvende organisk bundne mineraler - og de fåes, mig
bekendt, kun i kombination med vitaminer (iblandet). Og da jeg kender til
vitamintabet ved brug af granulat eller piller .. tjaeh ... jeg leder efter
den bedste løsning, så at sige.
Nogen forslag ?

Mvh. Tanja

Fra : Lene

Dato : 31-12-02 14:19

Hej Tanja,
det jeg bruger er et blandingsprodukt i flydende form. Det hedder Chevinal plus.

Mvh. Lene