/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Problemer ved langt LAN-kabel
Fra : Martin Kristensen


Dato : 23-12-02 00:40

Jeg har trukket et langt 25-30 m langt LAN-kabel (stift) fra kælder til
kvist i mit hus. Kablet er købt specielt til formålet og er et Cat5 100 Ohms
kabel. Efter at have sat stik i begge ender - forsøger jeg nu at afprøve
skidtet.

Det ene stik i er sat i min DSL-Router og det andet i den bærbare. WinXP
viser her 100mbps netværk tilsluttet - men den får ikke tildelt nogen
IP-adresse fra routeren (DHCP). Jeg forsøger at give den en statisk IP og
det virker - men kan ikke få forbindelse til internettet eller andre på mit
eget net.
Jeg sætter så hastigheden ned til 10mbps på netkortets
konfigurationsindstillinger - og nu virker det perfekt. Får IP-adresse
automatiskt og kan surfe på nettet.

Hvad er grunden ? - og hvordan kan jeg få hastigheden op på de "normale"
100mbps igen?

Jeg troede man kunne lave den slags kabler over 100m lange uden problemer ?

Hilsen,

Martin



 
 
Bjarke Hansen (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 23-12-02 01:11

"Martin Kristensen" <nospam@please.dk> wrote in message
news:au5ifp$2n5$02$1@news.t-online.com...

> Hvad er grunden ? - og hvordan kan jeg få hastigheden op på de "normale"
> 100mbps igen?

Forkert monteret stik

Det er vigtigt at pin 3 og 6, er eet par

pin 1 og 2, par 1
pin 3 og 6, par 2
pin 4 og 5, par 3
pin 7 og 8, par 4

Når det hjemmefusket, laves den bumbert, at man bare tror det skal være
"lige igennem" og derfor tænker jamen så skal det bare være lige igennem..
og så montere man det ofte således:

pin 1 og 2, par 1
pin 3 og 4, par 2
pin 5 og 6, par 3
pin 7 og 8, par 4

det kan kun virke til telefoni, og mindre krævede netværk.. Som du selv
nævner virker det med 10 Mbit half duplex....

Desuden må opsnoningen af parnoringen, ikke være længere end højst
nødvendigt, 1,3 cm er max



Martin Kristensen (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Martin Kristensen


Dato : 23-12-02 01:19

> Det er vigtigt at pin 3 og 6, er eet par
>
> pin 1 og 2, par 1
> pin 3 og 6, par 2
> pin 4 og 5, par 3
> pin 7 og 8, par 4
>
> Når det hjemmefusket, laves den bumbert, at man bare tror det skal være
> "lige igennem" og derfor tænker jamen så skal det bare være lige igennem..
> og så montere man det ofte således:

- gælder det også når jeg skal lave en forbindelse der er lig et
patch-kabel - og altså IKKE et crossover kabel ? Hvis jeg kigger på hvordan
forbindelserne i begge ender af et alm. patchkabel er lavet, så er det da
"lige igennem" som du kalder det ? Hvad skulle det give af fordel hvis pin
3 og 6 er et par? - er det vigtigste ikke bare at det er de samme farver der
forbindes til de enkelte pin's i begge ender?

> Desuden må opsnoningen af parnoringen, ikke være længere end højst
> nødvendigt, 1,3 cm er max

- hvad er en parnoring ?



Bjarke Hansen (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 23-12-02 01:39

"Martin Kristensen" <nospam@please.dk> wrote in message
news:au5kph$pdo$07$1@news.t-online.com...

> - gælder det også når jeg skal lave en forbindelse der er lig et
> patch-kabel - og altså IKKE et crossover kabel ?

Ja, men så skal der bare byttes på par 1 og 2 i den ene ende. Så er det et
krydset kabel

pin 1 og 2, par 1------\ /----pin 1 og 2, par 1
pin 3 og 6, par 2------/ \----pin 3 og 6, par 2
pin 4 og 5, par 3------------pin 4 og 5, par 3
pin 7 og 8, par 4------------pin 7 og 8, par 4


> Hvis jeg kigger på hvordan
> forbindelserne i begge ender af et alm. patchkabel er lavet, så er det da
> "lige igennem" som du kalder det ? Hvad skulle det give af fordel hvis
pin
> 3 og 6 er et par? - er det vigtigste ikke bare at det er de samme farver
der
> forbindes til de enkelte pin's i begge ender?

Nej, det er bestemt ikke underordnet... Farvekodningen skal være ens i begge
ender.. men det er ikke ligemeget hvordan det er monteret.

med 10 base-t og 100base-tx er der et modtager og et sender par.... kort 1,
sender på par 1.. For at kort2 kan modtage signalet skal den modtage på par1

se evt på disse sider:

http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm og
http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php
>
> > Desuden må opsnoningen af parnoringen, ikke være længere end højst
> > nødvendigt, 1,3 cm er max
>
> - hvad er en parnoring ?

at 2 tråde er snorede omkring hinanden... Og det gør således at man for en
balanceret forbindelse. Som ophæver hinandens støj.... Hvis paret ikke er
snoret omkring hinanden, vil det modtage og udsende støj



Villy Jensen (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Villy Jensen


Dato : 23-12-02 08:15


"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
news:3e065b1e$0$47416$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Martin Kristensen" <nospam@please.dk> wrote in message
> news:au5kph$pdo$07$1@news.t-online.com...
>
> > - gælder det også når jeg skal lave en forbindelse der er lig et
> > patch-kabel - og altså IKKE et crossover kabel ?
>
> Ja, men så skal der bare byttes på par 1 og 2 i den ene ende. Så er det et
> krydset kabel
>
> pin 1 og 2, par 1------\ /----pin 1 og 2, par 1
> pin 3 og 6, par 2------/ \----pin 3 og 6, par 2
> pin 4 og 5, par 3------------pin 4 og 5, par 3
> pin 7 og 8, par 4------------pin 7 og 8, par 4
>
>
> > Hvis jeg kigger på hvordan
> > forbindelserne i begge ender af et alm. patchkabel er lavet, så er det
da
> > "lige igennem" som du kalder det ? Hvad skulle det give af fordel hvis
> pin
> > 3 og 6 er et par? - er det vigtigste ikke bare at det er de samme farver
> der
> > forbindes til de enkelte pin's i begge ender?
>
> Nej, det er bestemt ikke underordnet... Farvekodningen skal være ens i
begge
> ender.. men det er ikke ligemeget hvordan det er monteret.
>
> med 10 base-t og 100base-tx er der et modtager og et sender par.... kort
1,
> sender på par 1.. For at kort2 kan modtage signalet skal den modtage på
par1
>
> se evt på disse sider:
>
> http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm og
> http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php
> >
> > > Desuden må opsnoningen af parnoringen, ikke være længere end højst
> > > nødvendigt, 1,3 cm er max
> >
> > - hvad er en parnoring ?
>
> at 2 tråde er snorede omkring hinanden... Og det gør således at man for en
> balanceret forbindelse. Som ophæver hinandens støj.... Hvis paret ikke er
> snoret omkring hinanden, vil det modtage og udsende støj
>



... og så den korte anvisning

Se standard patchkabel (som du skal bruge) på
http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html

Se det krydsede kabel (som du skal bruge til din opgave) på
http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTCrossover.html

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy



Villy Jensen (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Villy Jensen


Dato : 23-12-02 08:26

<snip>


> .. og så den korte anvisning
>
> Se standard patchkabel (som du skal bruge) på
> http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html


Rettelse:
> Se det krydsede kabel (som du _IKKE_ skal bruge til din opgave) på
> http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTCrossover.html

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy




Henrik Aarfeldt (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Aarfeldt


Dato : 23-12-02 10:01

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> wrote:

> pin 1 og 2, par 1
> pin 3 og 6, par 2
> pin 4 og 5, par 3
> pin 7 og 8, par 4

Hvis man følger IEEE, så er ovenstående ikke helt korrekt.

I RJ-stikkene tæller man fra midten, for at holde farve-konsistens mellem
4-polet og 8-polet udgaver.

Dvs...de 2 midterste ben er altid par 1, hvor man forøvrigt skal huske at
vende farverne omvendt af de øvrige par, dvs blå/hvid på ben 4 og hvid/blå
på ben 5.

På hver sin side af ovenstående midterste par, der ligger så par 2, som så
er hvid/orange på ben 3 og orange/hvid på ben 6.

Ben 1 og 2 er så par 3, som er hvid/grøn, og grøn/hvid.

Ben 7 og 8 er så par 4, som er hvid/brun og brun/hvid.

Ovenstående farve-kode er IEEE568B, som er den mest udbredte.
Dog findes der også en IEEE568A, hvor man irriterende nok bytter rundt på
par 1 og 2....IBM har bl.a. benyttet denne standard.

--
Mvh Henrik.
- og glædelig jul.




Bjarke Hansen (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 23-12-02 11:15

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message
news:3e06d150$0$47407$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> wrote:
>
> > pin 1 og 2, par 1
> > pin 3 og 6, par 2
> > pin 4 og 5, par 3
> > pin 7 og 8, par 4
>
> Hvis man følger IEEE, så er ovenstående ikke helt korrekt.
>
> I RJ-stikkene tæller man fra midten, for at holde farve-konsistens mellem
> 4-polet og 8-polet udgaver.

Det har du selvfølgelig ret i... Men jeg skrev bare sådan, at så det var
nemt at forstå med, at hver par skulle ligge specielt.. Så går man jo ikke
så meget op i hvilke farvere parene har.. Så kunne man jo kigge på de
henviste sider, hvis man ville se det presis



PKJ (23-12-2002)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 23-12-02 09:46



--
Mvh
PKJ
"Martin Kristensen" <nospam@please.dk> skrev i en meddelelse
news:au5ifp$2n5$02$1@news.t-online.com...
> Jeg har trukket et langt 25-30 m langt LAN-kabel (stift) fra kælder til
> kvist i mit hus. Kablet er købt specielt til formålet og er et Cat5 100
Ohms
> kabel. Efter at have sat stik i begge ender - forsøger jeg nu at afprøve
> skidtet.
>
> Det ene stik i er sat i min DSL-Router og det andet i den bærbare. WinXP
> viser her 100mbps netværk tilsluttet - men den får ikke tildelt nogen
> IP-adresse fra routeren (DHCP). Jeg forsøger at give den en statisk IP og
> det virker - men kan ikke få forbindelse til internettet eller andre på
mit
> eget net.
> Jeg sætter så hastigheden ned til 10mbps på netkortets
> konfigurationsindstillinger - og nu virker det perfekt. Får IP-adresse
> automatiskt og kan surfe på nettet.
>
> Hvad er grunden ? - og hvordan kan jeg få hastigheden op på de "normale"
> 100mbps igen?
>
> Jeg troede man kunne lave den slags kabler over 100m lange uden problemer
?
>
> Hilsen,
>
> Martin
>
>
Din xDSL router eller rettere modem har kun en 10Mb/s port.
Sæt dit netkort til autosence.

--
Mvh
PKJ




Martin Kristensen (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Martin Kristensen


Dato : 23-12-02 10:11

> Din xDSL router eller rettere modem har kun en 10Mb/s port.
> Sæt dit netkort til autosence.

Nej, det er ikke tilfældet. Det ville også være tåbeligt at sælge den slags
i dagens Danmark. Nej, den virker fint nok med 100mbps når jeg sætter
Laptoppen direkte til via et normalt patch-kabel. Jeg tror mere på ideerne
tidligere i denne tråd om montering af stik og parvis sammenhæng mellem de
forskellige pins.

Martin



Bjarke Hansen (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 23-12-02 11:37

"Martin Kristensen" <nospam@please.dk> wrote in message
news:au6jv4$ter$04$1@news.t-online.com...

> Nej, det er ikke tilfældet. Det ville også være tåbeligt at sælge den
slags
> i dagens Danmark.

Det passer nu ikke helt... Det er rigtigt at de fleste switches som også er
indbygget i mange routere, kan kører 100 Mbit full duplex.... Men WAN porten
på routeren kan ofte kun kører 10 Mbit half duplex.. Eller rettere, den
adsl/kabel/bredbånd box som er sat til vægen.. Fx Siemens adsl bokxsen kører
med 10 Mbit half duplex, og skulle være rigeligt til en adsl forbindelse....



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408561
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste