Identifikation af bundkort?
Fra : Oeller

Dato : 22-12-02 21:32

Hej gruppe,

Er der nogen her der ved hvordan man identificerer et bundkort uden at
skulle ind i BIOS'en for at få ID nummeret på bundkortet?

Mit problem er at jeg har fået sendt en kasse med diverse gamle bundkort og
processorer, og nu gerne vil have noget af det op at køre.

Èt af bundkortene er til en Intel processor (Boxed type). Desværre har jeg
ikke lige her i juledagene mulighed for at sætte bundkortet i en maskine og
starte det op, men jeg vil alligevel gerne have fat i lidt information om
kortet inden det kommer så vidt.

På bundkortet står der MEDION 9901 ver: 1. Så det kunne tyde på at det er en
gammel Aldi computer den kommer fra. Der står også nogen lange alfanumeriske
numre på bundkortet, men jeg har ikke kunnet finde nogen steder hvor de kan
bruges til at identificere bundkortet.

Hvis de kan bruges til noget kommer numrene her:

M6190z9910227497

og

99k05021n2j0155344

Hvis nogen er i stand til at identificre kortet er jeg interesseret i at få
fat på manualen til det.

Oeller

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-12-02 21:44

"Oeller" skrev:
> På bundkortet står der MEDION 9901 ver: 1.

Kan du tysk? Så er der måske hjælp at hente her:

http://www.medion.de/

Mvh, Lars

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-12-02 23:12

On Sun, 22 Dec 2002 21:43:43 +0100, "Lars Ladingkaer"
<larl@et-soft.dkX> wrote:

>Kan du tysk? Så er der måske hjælp at hente her:
>
>http://www.medion.de/

Ja, der er to MD 9901 med forskellige chipset - der står ikke noget om
"ver. 1." ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Uni Bull

Dato : 22-12-02 22:28

Oeller wrote:
> M6190z9910227497

Et bud: En specialudgave af en af disse
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_list.php?kind=1
&CHIP=17&NAME=Archives

--
Uni Bull
København K

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 23-12-02 00:18

Oeller wrote:

> Hej gruppe,
>
> Er der nogen her der ved hvordan man identificerer et bundkort
> uden at skulle ind i BIOS'en for at få ID nummeret på
> bundkortet?

Ja

> Mit problem er at jeg har fået sendt en kasse med diverse gamle
> bundkort og processorer, og nu gerne vil have noget af det op
> at køre.

Gid det var mig...

> [...]
> sætte bundkortet i en maskine og starte det op, men jeg vil
> alligevel gerne have fat i lidt information om kortet inden det

Jeg går ud fra du med "Boxed type" mener en slot-udgave.

> [...]
> nogen lange alfanumeriske numre på bundkortet, men jeg har ikke
> kunnet finde nogen steder hvor de kan bruges til at

Medion plejer at bruge bundkort fra MSI (Microstar), det er
første hint.

> Hvis de kan bruges til noget kommer numrene her:
>
> M6190z9910227497

MSI plejer at bruge firecifrede modelnumre, gerne med M(S) som
prefix, det er hint nummer to

> og
>
> 99k05021n2j0155344
>
> Hvis nogen er i stand til at identificre kortet er jeg
> interesseret i at få fat på manualen til det.

Jeg vil gætte på at det ligner det her:

http://shor.ter.dk/576853606

Der er dog det lille problem at der er tale om et OEM-board, så
MSI har hverken manual eller BIOS-updates til det.

http://www.medion.de/ kan du finde en BIOS-update til boardet,
men vær opmærksom på at fjolserne har brugt nummeret 9901 til to
forskellige boards. Brug den BIOS der passer til dit board (og
dermed dit chipsæt).

Lidt papirer findes på følgende adresser:

http://www.cosiworld.de/files/6190-jumper.zip
http://www.cosiworld.de/files/6190-bios.zip
http://www.cosiworld.de/files/6190-features.zip
http://www.cosiworld.de/files/6190-grafik.zip
http://www.cosiworld.de/files/6190-sound.zip

Der er tale om zippede pdf-filer, på cosiworld.de kan du også
finde lidt info om overclocking af boardet

Merry jul & god vergnügung...

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Oeller

Dato : 25-12-02 00:08

On Mon, 23 Dec 2002 00:18:21 +0100, Thomas Alexander Frederiksen
<thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

>Gid det var mig...

Du kan også tro jeg nyder det . Foruden en plade med 2 strømforsyninger
har jeg også lavet et hjemmelavet "rack" til en stak ældre harddiske med
diverse styresystemer (startene med DOS 3.01). Så er det bare at slutte til
hvad man har lyst til. Dertil nogle gamle grafikkort (med drivere) og
forskellige hukommelsesmoduler. Så har man basis for en masse sjov )).

>Jeg går ud fra du med "Boxed type" mener en slot-udgave.

Sandsynligvis. Normalt er jeg AMD mand så jeg er ikke så meget inde i Intels
program, men det er en kasette med blæser der sættes på højkant i bundkortet
hvilket vel kan siges at være i en "slot".

>Medion plejer at bruge bundkort fra MSI (Microstar), det er
>første hint.

Det begynder at lysne.

>MSI plejer at bruge firecifrede modelnumre, gerne med M(S) som
>prefix, det er hint nummer to

Lyset skinner klarere.

>Jeg vil gætte på at det ligner det her:
>
>http://shor.ter.dk/576853606

Bingo!

> [...]
>men vær opmærksom på at fjolserne har brugt nummeret 9901 til to
>forskellige boards. Brug den BIOS der passer til dit board (og

Fjolserne holder tilsyneladende også juleaften. Det er ihvertfald ikke
muligt at få forbindelse til serveren her den 24. Nåh nej, den 25. Jeg må
hellere se at komme til køjs, ellers kommer "chefen" bare og brokker sig
.

> [...]
>
>Der er tale om zippede pdf-filer, på cosiworld.de kan du også
>finde lidt info om overclocking af boardet

Er hentet, nu skal jeg bare have overstået julefrokosten i morgen. Så er det
i gang med læsningen (hvis jeg da ellers er i stand til det "g".)

Tusind tak for hjælpen, og god jul (fortsat).

Oeller

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 26-12-02 15:55

Oeller wrote:

<snip>

> Er hentet, nu skal jeg bare have overstået julefrokosten i
> morgen. Så er det i gang med læsningen (hvis jeg da ellers er i
> stand til det "g".)

Det lyder som ganske god dagen derpå-læsning

> Tusind tak for hjælpen, og god jul (fortsat).

Det var så lidt, og tak, i lige måde.

Fra : Soren Hedeby Sorense~

Dato : 23-12-02 14:48

On Sun, 22 Dec 2002 21:32:09 +0100, Oeller wrote:

> [...]
>
> 99k05021n2j0155344
>
> Hvis nogen er i stand til at identificre kortet er jeg interesseret i at få

Prøv AIDA32 fra http://www.aida32.hu/aida32.php.

Den er freeware og fortæller dig alt om din PC. Kan køres fra en diskette.

Super program.
--
Søren H. Sørensen, Viborg