Slægtsforskning?
Fra : Jebir

Dato : 22-12-02 18:25

Davs!

Jeg sidder her med en fødsels/dåbsattest på min morfar (f. 1917), og vil
gerne prøve at se om jeg ikke kunne finde noget om ham og hans slægt.
Er der nogen der har en ide om hvor på nettet jeg evt kan kigge?
Eller andre ideer?
Skal siges jeg er HELT blank mht slægtsforskning.
Alle råd og ideer modtages gerne!!!

Mvh.
Mikkel Skou

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-12-02 18:44

> [...]
> Eller andre ideer?
> Skal siges jeg er HELT blank mht slægtsforskning.

Hej Mikkel,

Vi skal jo alle starte et sted, og du starter fra din morfars dåbsattest.
Fint -.... velkommen!

Men ,- har du snakket med din mor om hendes far? Eller hendes farfar?
Har du evt. snakket med bedsteforældrene?
Har du i det hele taget snakket med alle dine nulevende forfædre og -mødre?

Gør det,- allerførst!!
Lån deres fotoalbum,- scan derers billeder, hør historien om billederne
osv.
Skriv alt ned. Kort sagt,- få alt i hus fra de NULEVENDE kilder først!!

Det du evt. kan finde på nettet, i arkiverne, og andre "statiske" steder, de
BLIVER der!
Det kan du roligt vente med!

Når din morfar er født så sent som i 1917, kan det måske være svært at finde
noget om ham på nettet.

Men,- som sagt,- tag på familiebesøg, og gem nettet lidt !

God slægtsforskerjul!

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jebir

Dato : 22-12-02 19:17

> Men ,- har du snakket med din mor om hendes far? Eller hendes farfar?
> Har du evt. snakket med bedsteforældrene?
> Har du i det hele taget snakket med alle dine nulevende forfædre
og -mødre?

- Skal lige siges, at det er for min mormor jeg har lovet at undersøge hvad
der er af muligheder for at finde noget på nettet.
Der er derfor styr på billeder - dog ikke noget egentlig slægtsforskning

Mikkel

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-12-02 19:37

> [...]
> der er af muligheder for at finde noget på nettet.
> Der er derfor styr på billeder - dog ikke noget egentlig slægtsforskning

OK,- men kender din mormor f.eks. ikke sine svigerforældre?
Det er lidt svært at rådgive dig, hvis man ikke får at vide, hvad
du allerede ved, alle hvad din mormor ved.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jebir

Dato : 23-12-02 00:27

> OK,- men kender din mormor f.eks. ikke sine svigerforældre?
> Det er lidt svært at rådgive dig, hvis man ikke får at vide, hvad
> du allerede ved, alle hvad din mormor ved.

- Jeg har temmelig mange oplysninger, og der er undersøgt lidt i det før -
der findes en optegnelse med navne osv tilbage til midt i 1600-tallet...
Hvad jeg søger er steder på nettet som forklarer hvordan man som begynder og
helt fra bunden starter slægsforskning over nettet. Da oversigten er
temmelig gammel, og lavet af min morfars bror er den ikke krydstjekket med
hvad der evt måtte kunne findes på nettet, og det er det jeg håber at få
gang i nu.

Mikkel

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 23-12-02 01:15

Mon, 23 Dec 2002 00:27:02 +0100 skrev Jebir:

> Hvad jeg søger er steder på nettet som forklarer hvordan man som
> begynder og helt fra bunden starter slægsforskning over nettet.

Hej,

Jeg har set eksempler på slægtsforskning som kun
bygger på oplysninger samlet via Internettet.

Jeg vil gerne advare mod den slags slægts-pseudo-forskning.

Slægtsforskning bygger på samtidige historiske kilder, og
Internettet er en helt fantastisk genvej til disse kilder.

Men ikke mere end det.

Nøjes man med internettet som kilde ved man ikke hvad der
er skidt og hvad der er kanel i det man samler sammen.

Hvis man absolut vil løbe risikoen for at mislede sig selv og
andre ved at lave et stamtræ uden at bruge samtidige historiske
kilder, så bør man idet mindste nøjes med de oplysninger, som
refererer direkte til logisk sammenhængende samtidige historiske
kilder. Og man bør tydeligt angive hvad der bygger på egentlige
kilder, og hvad der istedet er samlet sammen via f.eks. Internettet.

Med Internettet mener jeg bl.a. jeg World Wide Web, Usenet
og E-mail, mens jeg med samtidige historiske kilder bl.a.
mener (mikrofilmede) arkivalier, som de findes på arkiverne.

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 23-12-02 08:25

Mon, 23 Dec 2002 00:27:02 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Jebir" <jebir@dayofdefeat.dk> wrote:

> [...]
>hvad der evt måtte kunne findes på nettet, og det er det jeg håber at få

Jeg ville uansett starte med dagens situasjon og forhøre deg blandt alle
gjenlevende om ald disse vet og deretter arbeide deg bakover, både ved
bruke av nettet med privært ved å bruke de primøære kilder.
Husk at hva som finnes på nettet av opplysninger er og blir kun annen
handsopplysninger avkrifter av originale kilder og man kan da ikke ungår
at det er feil.

Men ved å ha et utgangspunkt vil du jo ha en unik mulighet til å
kontrollere dette, men da vil jeg nok ikke tro at nettet er riktigsted

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-12-02 18:50

"Jebir" <jebir@dayofdefeat.dk> wrote in message
> [...]
> Eller andre ideer?
> Skal siges jeg er HELT blank mht slægtsforskning.

Jamen, bette ven, da - så er du kommet det helt rigtige sted hen!

Du tager din morfars dåbsattest - og finder en dag til at tage til det
Landsarkiv, som hans fødesogn hører til, og så spørger du pænt
om hjælp ved skranken.

I mellemtiden - indtil du kommer afsted - tager du på biblioteket
og låner en bog, som handler om den slags - den bedste er vist
skrevet af Hans Worsøe.
Begynd at spørge din familie ud - husk altid at skrive dine kilder
op til dine informationer (huske titel, sidetal og evt. nr.). Saml
billeder sammen, scan dem ind, og når du har alle, sætter du
dem på en CD.

Når du kommer på Landsarkivet, så køb dig en stor anetavle,
som du udfylder pænt og ordentligt.

Og sæt så dine oplysninger ind i ringbind, sorteret pænt efter
forældrenes anenumre (f.eks. ane 24+25). Når du føler trang
til det, kan du også skrive alle dine oplysninger ind i et
slægtsforskningsprogram, der er mange gode forskellige,
men prøv at kigge tidligere i denne ng - det kan starte en
mindre borgerkrig, hvis du spørger, hvilken er den bedste.
Du kan downloade PAF-programmet gratis fra denne side:
http://www.familysearch.org/Eng/default.asp

vælg "Order/download products" i den grønne bjælke
øverst. Dernæst vælger du: "Software downloads - free",
og sluttelig: "Personal Ancestral File 5.2.18.0 -
Multilanguage (9.7MB)".

Når det så er lykkedes dig at komme godt i gang,
og du er kommet længere tilbage, kan du prøve
at finde navne på denne side: www.familysearch.org

Mvh. Bodil.

Fra : Ivan jensen

Dato : 23-12-02 07:54

"Jebir" <jebir@dayofdefeat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller andre ideer?
> Skal siges jeg er HELT blank mht slægtsforskning.

Hvis du er så heldig at have en af dine aners dåbsattest, er det da ligetil
at komme igang.
Du skal finde ud af i hvilken landsdel din morfar er født, og så tager du
til det pågældende landsarkiv og finder hans dåb i kirkebogen. Der har du
selvfølgelig også dine oldeforældre med det samme. Sandsynligvis vil du i
samme kirkebog kunne finde længere tilbage, men ellers vil der sikkert være
henvisning til andre sogne i nabolaget, hvor tipoldeforældre mv skal søges.
Medbring allerede første gang et anetavleskema, så du kan bevare
overblikket, selvom du skulle finde mange aner.
Og husk: skriv alt ned ved alle kirkebogsindførelser, du finder, også
fadderne!

mvh
Ivan Jensen

Fra : Bente Poulsen

Dato : 23-12-02 09:17

> [...]
> Eller andre ideer?
> Skal siges jeg er HELT blank mht slægtsforskning.

Hej Mikkel
Jeg er også ny indenfor denne spændende hobby og man bliver meget
grebet af den, og er man først begyndt så er der "ingen vej tilbage"
så rigtigt god fornøjelse og velkommen i klubben

Jeg har lige en tilføjelse til det rigtigt gode svar du har fået af
Bodil.
Den bog hun omtaler af Worsøe har jeg selv lånt, men jeg syntes nok
den er noget omfattende og til tider lidt for uoverskuelig, især når
man er nybegynder, det er jo dog altid et temperaments spørgsmål.
En bog jeg har haft stor hjælp og glæde af er
Slægtsforskning på PC. 2. udgave - skrevet af Ove Lauridsen
Den er meget overskuelig og let at forstå, så den vil jeg anbefale dig
at købe, den koster ca. 80 kroner, den kan også lånes på biblioteket

Glædelige jul
Hilsen Bente Poulsen