I C Christensens aner
Fra : Jørgen Hyldedahl Ras~

Dato : 22-12-02 11:56

Med henvisning til det kendskab som kommer til udtryk i emnet
"Anders Jepsen (Hvid) 1462 - 1557 ..." vil jeg stille et spørgsmål.

Konseilspræsident I C Christensen havde bl. a. følgende anepar:
Mads Andersen Videbæk * omk. 1648-49 og begravet i Vorgod
15. juni 1714 og hustru Ide Christensdatter født juli 1655 og død i
Videbæk 18. oktober 1719.
I en beskrivelse af H Erik Olsen, Personalhistorisk Tidsskrift 1982
kan læses en hypotese om at ovennævnte Ide Christensdatter kunne
tænkes at nedstamme fra adelsslægten Munk (med vinranken), fordi
navnet "Ide" som regel kun brugtes af adelen og ikke af bondestanden.

Findes der andre oplysninger, som kunne bekræfte denne forbindelse?

Det har vist sig at navnet Ide / Ida af efterslægten er blevet benyttet,
hvilket også er sket senest i år.

Venlig hilsen og god jul

Jørgen Hyldedahl Rasmussen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-12-02 14:00

"Jørgen Hyldedahl Rasmussen" <j.hyldedahl@rasmussen.mail.dk> skrev Sun,
22 Dec 2002 11:55:34 +0100

> [...]
>Mads Andersen Videbæk * omk. 1648-49 og begravet i Vorgod
>15. juni 1714 og hustru Ide Christensdatter født juli 1655 og død i

Ikke at det har den store betydning. Men mig bekendt døde han ikke den
15. juni. Han blev derimod begravet den 15 juni - og det var i 1713.

Og han døde "ganske hastigt" og ikke "ganske fattig" som feks. Abildtrup
skriver.

> [...]
>tænkes at nedstamme fra adelsslægten Munk (med vinranken), fordi
>navnet "Ide" som regel kun brugtes af adelen og ikke af bondestanden.

Jeg kan hverken be- eller afkræfte hypotesen (omend jeg personligt anser
den for usansynlig). Men selve teorien holder næppe vand.

Ide / Ida er ikke helt ualmindelige navne i bondeslægter på den egn og
på den tid. Jeg har feks. selv en ane Ide Sørensdatter født ca. 1720
(efter al sansynlighed i Tjørring) som næppe er et barnebarn af Mads
Videbæk og Ide Sørensdatter.

På den anden side kan det vel heller ikke helt udelukkes at Mads Videbæk
kan have haft en søn der hed Søren og som boede i Tjørring. Så også jeg
er interesseret i om nogen kan bidrage yderligere til dette.

>Det har vist sig at navnet Ide / Ida af efterslægten er blevet benyttet,
>hvilket også er sket senest i år.

Det er korrekt (og jo også ganske naturligt) at navnet genbruges
efterslægten. Feks. hedder deres ældste søns anden datter Ide - og det
er jo 'lige efter bogen'.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 07-01-03 09:36

Lige et skud i tågen vedrørende IDE - herredsfogedslægterne i Ø. og
Nr. Horne Herred har Munk i slægtstræet, og de er i stort antal
indgiftet i bondeslægterne på egnen, så måske kunne den gode IDE godt
være være opkaldt efter en FIN slægtning . . . . .
mvh - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 24-12-02 00:35

"Jørgen Hyldedahl Rasmussen" skrev i en meddelelse > Med henvisning til det
> [...]
>
> Findes der andre oplysninger, som kunne bekræfte denne forbindelse?
>
> Det har vist sig at navnet Ide / Ida af efterslægten er blevet benyttet,

Hej Jørgen.

Hvilke relationer har du til I.C.??? jeg har ham på slægtstræet. Min
tipoldefar var bror til I.C.s far.
Jeg formoder at den omtalte Mads Andersen Videbæk, er forslægt til I.C.s
Mor? men har ikke forsket i denne del af slægten.

Venlig julehilsener

--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Jørgen Hyldedahl Ras~

Dato : 24-12-02 11:40

> [...]
> Jeg formoder at den omtalte Mads Andersen Videbæk, er forslægt til I.C.s
> Mor? men har ikke forsket i denne del af slægten.

Sendt direkte svar til Jytte Frank Dekov.

Venlig hilsen og glædelig jul
Jørgen Hyldedahl Rasmussen