Basil har fået en byld :o/
Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 22-12-02 00:46

Har lige opdaget at der var kommet en byld på Basil. Opdagede det ved at der
gik hul på den
Det virker sådan set som om det har hjulpet at der er gået hul, men nu
vasker han sig jo hele tiden der og det er vel ikke så smart?

Jeg har vasket ham med lunkent kamillete et par gange allerede og han er jo
igang med en penicillinkur så er der andet man kan gøre lige nu og her, midt
om natten?

Han kommer selvfølgelig til dyrlæge mandag morgen, og hvis det bliver værre
må vi jo finde en dyrlæge der har søndagsåbent, men ellers? Når man nu ikke
lige har en krave hvordan får man ham så til at lade være med at vaske sig?
Og GØR det noget at han slikker på det? Altså så længe han ikke slikker et
kæmpe sår naturligvis...

Bylden sidder forøvrigt ikke i selve snittet efter kastrationen men lidt
højere, omtrent hvor pungen og katten hænger sammen...

Må man bruge klorhexidin på en kat eller er det giftigt for dem?

Bekymrede hilsner
Lisbeth

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 22-12-02 01:14

Hej Lisbeth.

Jeg ved ikke så meget om bylder, men da jeg nok er den eneste, der er vågen
endnu, svarer jeg alligevel

Bylder plejer at blive behandlet med antibiotika, og det får Basil jo
heldigvis i forvejen.
Iflg. Politikens kattebog må han gerne slikke "moderat", men ikke så meget,
at såret ikke vil hele. Samme bog anbefaler også klorhexidin (0,2%
opløsning) til sårbehandling. Rodalon skulle også kunne anvendes, og
brintoverilte (3% opløsning fortyndet m. vand 1:3).

Håber, det kan hjælpe dig.

Og nu må jeg hellere gå i seng - jeg har siddet oppe over en time "ekstra"
fordi Emily for en gangs skyld gad ligge på skødet..... *S*

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 22-12-02 01:27

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Lisbeth.
>
> Jeg ved ikke så meget om bylder, men da jeg nok er den eneste, der er
vågen
> endnu, svarer jeg alligevel

Tak for det

> [...]
> opløsning) til sårbehandling. Rodalon skulle også kunne anvendes, og
> brintoverilte (3% opløsning fortyndet m. vand 1:3).

Rodalon?? Men det er da NETOP kendt for at være giftigt for katte :o/

Men ok, klorhexidin skulle være ok? Så prøver jeg med det i morgen tidlig.
Nu er han gået i seng og er faldet til ro, så nu vil jeg helst ikke "bøvle"
mere med ham. Må nok også hellere selv få lidt søvn. Men føj, syge dyr (og
syge børn) gør et eller andet ved ens søvnbehov...

Hilsen
Lisbeth

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 22-12-02 10:34

> Rodalon?? Men det er da NETOP kendt for at være giftigt for katte :o/

Tja, det stod der altså. Men der stod også, at man skulle være opmærksom på
fortyndingsgraden (til gengæld stod der ikke, hvilken fortyndingsgrad, det
skulle være :-/ )

Håber, det går bedre i dag.

Mvh. Else.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-12-02 10:46

Brug klorhexedin, ikke brintoverilte.
Brintoverilte må man kun bruge til overfladiske sår (afskrabninger), ikke
når der er lommer ind i huden. Hvis det kommer ind i en lomme, vil det ligge
derinde og syde, og gøre såret værrer.

--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Sander

Dato : 22-12-02 19:14

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Brintoverilte må man kun bruge til overfladiske sår (afskrabninger), ikke
> når der er lommer ind i huden. Hvis det kommer ind i en lomme, vil det

Vores gamle misser, som var udekat, kom en gang hjem med et kæmpehul i
ryggen ( sandsynligvis et hundebid ). Han havde gået med det et par dage, så
betændelsen havde spredt sig. Han havde en stor lomme fra nakken og næsten
ned til halen. Dyrlægen gav ham en eller anden sprøjte og bad os om, at
rense såret med klorhexidin og brintoverilte ( vist nok fortyndet ). Vi
skulle sprøjte de to ting ind under huden på Tiger missen, et par gange om
dagen. Det helede fint og katten fik en hel ryg igen, dog kunne han ikke
lige bedømme, hvor varm vores brændeovn var, når han lå under den, så han
har nok mistet en del følsomhed i ryggen.

Din forklaring mht. brintoverilte lyder logisk nok, bare underligt, at vores
dyrlæge anbefalede det, men katten blev heldigvis rask, hvilket i sig selv,
er et mirakel, hvis man havde set ham.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-12-02 23:05

Det helede fint og katten fik en hel ryg igen, dog kunne han ikke
> lige bedømme, hvor varm vores brændeovn var, når han lå under den, så han
> har nok mistet en del følsomhed i ryggen.
Jamen det heler da alligevel. Min opfattelse er at det bare er længere tid
om det, pga den måde brintoverilte arbejder på.

> [...]
vores
> dyrlæge anbefalede det, men katten blev heldigvis rask, hvilket i sig
Det er dejligt når de kommer ovenpå igen. En af mine veninder havde engang
en kat der altid sloges. Den fik de dybe sår efter slagsmålene, som laver en
lomme, lukker sig hurtigt i toppen og bliver derefter til en byld pga
bakterierne. Det kostede en formue i dyrlægeregninger og var synd for
katten. I starten brugte hun også brintoverilte til at rense dem med, indtil
en dyrlæge rådede hende til at bruge klorhexedin. Sårene helede mærkbart
hurtigere derefter.

Jeg har nu ikke de store videnskabelige undersøgelser bag, det er blot min
erfaring.
Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Birgitte

Dato : 22-12-02 09:06

> [...]
> højere, omtrent hvor pungen og katten hænger sammen...
> Må man bruge klorhexidin på en kat eller er det giftigt for dem?

Hej Lisbeth
Du kan roligt bruge 2% klorhexidin, rens området 2-3 gange daglig.
Det kræver penicillinkur, når en kat har bylder, men du skal under alle
omstændigheder kontakte din dyrlæge ved første lejlighed.
Det er nemlig ikke sikkert, at Basil nu får den rette penicillinkur, måske
skal han have noget der er stærkere, måske skal der sættes dræn i.
Jeg kan fortælle dig, at sidste år havde en' af mine hankatte en hunkat til
parring, denne bed hankatten under hagen, og der kom en byld, vi opdagede
det først da området hævede op, og det var voldsomt.
Under pelsen var der tydlig 3 små bidhuller, men han var hævet op over det
ene øje.
Vi kørte omgående til dyrlæge, hvor han blev operreret med det samme.
De åbnede bylden, rensede og satte dræn i, det skulle han have i 1 uge, hvor
vi samtidig skulle behandle ham med penicillin i 10 dage og rense med 2%
klorhexidin.
Min dyrlæge fortalte på det tidspunkt, at var vi kommet 1 dag senere kunne
man ikke gøre noget, da bylden vandrede, dvs den var på vej mod hjernen.
Det er faktisk noget af det mest bakteriefyld en kat kan pådrage sig, så man
skal ikke bare sige "nåhh det er bare en byld".
Håber at Basil kommer sig hurtig.
Missehilsner fra

DK. True Trust
Birgitte Stenskjær
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 22-12-02 11:17

Heldigvis ser det ud til at det går meget bedre i dag. Det har åbenbart
hjulpet at der kom afløb fra den. I dag har han da villet lege og slås med
min hånd under lagenet. Han har vasket sig så det er ret hudløst at se på,
men det er fint og lyserødt, så jeg håber det er som det skal være. Han
kommer nu til dyrlæge alligevel i morgen for en sikkerheds skyld men det ser
bedre ud. Jeg har vasket med mere kamillete. Det synes han aldeles ikke er
nogen god idé *G* men det får nu være...

Tak for alle svarene og god jul

Lisbeth

Fra : Leyna

Dato : 22-12-02 22:34

On Sun, 22 Dec 2002 00:45:44 +0100, "Lisbeth Hviid Jakobsen"
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

> [...]
>højere, omtrent hvor pungen og katten hænger sammen...
>
>Må man bruge klorhexidin på en kat eller er det giftigt for dem?

Nu har mine dyr aldrig haft bylder, men jeg kan da afsløre at det har
jeg selv. Endda en rigtig grim en som jeg også fik pennicilin imod,
men det voksede den desværre helt ubekymret videre af. Det blev til en
byld på størrelse med en tennisbold som måtte opereres. Jeg har aldrig
i mit liv oplevet noget så smertefuldt, men da først den var blevet
tømt og såret renset, så gik der kun to dage før jeg igen kunne
begynde at vaske mig helt normalt igen.
Virker katten sløv og har den feber, for så er der grund til
bekymring...
Det at han vasker sig er jo kun kattens natur, og det tror jeg ikke
har den store betydning, med mindre han slikker sig helt hudløs. Min
Popsie slikkede sig også meget da hun var blevet sterriliseret, men
hun kom sig ret hurtigt og såret lægedes fint, selv om hun til tider
var lidt for grundig med at vaske sig.
Du kan naturligvis sagtens tage ham med til et dyrlæge tjek, men jeg
tror ikke at der umiddelbart kan gøres mere lige nu. Dog kender jeg
selv til følelsen af at være bekymret bare dyrene nyser.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 22-12-02 23:12

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i mit liv oplevet noget så smertefuldt, men da først den var blevet
> tømt og såret renset, så gik der kun to dage før jeg igen kunne

Jo tak, jeg har haft en byld i halsen (6 gange faktisk, den kom igen, og
igen, og...) så jeg ved ALT om hvor forbandet ondt sådan en gør. Til
gengæld kan jeg også huske hvor dejligt det var når der gik hul på den, så
holdt det op med at gøre ondt lige med det samme.

> Virker katten sløv og har den feber, for så er der grund til
> bekymring...

Jeg tror ikke han har feber, han er ikke varm på hverken poter eller ører.
Han er stadig lidt "slatten" men ikke så meget som de sidste dage.

> [...]
> tror ikke at der umiddelbart kan gøres mere lige nu. Dog kender jeg
> selv til følelsen af at være bekymret bare dyrene nyser.

Hi hi ja. Man bli'r en hønemor over for de små pus. Det er jo osse
besværligt at de ikke kan FORTÆLLE hvordan de har det.

Jeg ringer til dyrlægen i morgen så må vi se hvad hun siger Det ER
nemlig ikke sikkert der skal gøres mere. Men hellere spørge en gang for
meget end at stå med en MEGET syg kat 1. juledag...

Hilsen
Lisbeth