Netværk, hvad skal jeg købe ?
Fra : Holten

Dato : 21-12-02 21:39

Har ADSL fra TDC.

Har netop købt en PC mere, og ønsker derfor at disse kan snakke sammen, og
begge benytte ADSL forbindelsen.

TDC siger at jeg blot skal købe en switch(kr. 699,-), der deler forbindelsen
op til de 2 PC´ers netkort.
Dette skulle være alt hvad jeg har brug for.

Er dette korrekt, jeg synes alle snakker om en router ??

MVH

Holten

Fra : jens

Dato : 21-12-02 22:06

"Holten" <dddddd@ddd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op til de 2 PC´ers netkort.
> Dette skulle være alt hvad jeg har brug for.
>
> Er dette korrekt, jeg synes alle snakker om en router ??

jaaee det er ikke uden grund tdc er så store.

køb en router, og bestem selv hvordan dit net skal se ud.
køb en switch og tdc bestemmer hvordan dit net skal se ud

desuden fås routere fra 450kr i bilka nu om dage.

mvh jens som ikke kan lide tdc

Fra : Holten

Dato : 21-12-02 22:13

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> køb en router, og bestem selv hvordan dit net skal se ud.
> køb en switch og tdc bestemmer hvordan dit net skal se ud

Vil du ikke uddybe det en lille smule (nybegynder m.h.t. netværk)

> desuden fås routere fra 450kr i bilka nu om dage.

Tak for tippet.

MVH

Holten

Fra : jens

Dato : 21-12-02 22:22

klip

> Vil du ikke uddybe det en lille smule (nybegynder m.h.t. netværk)

joda, jeg kender til eksempler hvor tdc (og andre) har givet hjemmenet ipèr
som ikke var på samme subnet, hvilket giver en del problemer med at få
hjemmenettet til at køre.
med en router sætter du det selv op på 10min og så er det dèt.
der efter er det op til hvilke netsider/bøger du læser om router og firewal
indstillinger, der bestemmer hvor sikker/usikker du er i den store verden.
og lad dig nu ikke afskrække, det er så nemt idag, som at opsøtte xp til at
køre "optimalt" (eller win98 for den sags skyld).

det er såmænd bare et par "hjemmesider" i routeren hvor man vælger til og
fra.

brug min mail hvis du har lyst, det er det jeg har den til .

mvh jens som ikke bider nogen

Fra : Holten

Dato : 21-12-02 22:35

> [...]
> fra.
>
> brug min mail hvis du har lyst, det er det jeg har den til .

Jamen jeg kan jo kun "bukke og takke"

Smutter nok i Bilka i morgen )

MVH

Holten

Fra : jens

Dato : 21-12-02 22:48

> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

jamen god tur da
og du har jo min mail hvis det er

mvh jens som er glad for at kunne hjælpe

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 22-12-02 02:28

> [...]
at
> køre "optimalt" (eller win98 for den sags skyld).

Jojo, men NAT har jo også sine begrænsninger, fx. er det en del nemmere at
få messenger tale / video til at virker hvis man ikke er bag en router ;)
Og Problemer med at køre et internt netværk løses let ved at køre en
protokol der ikke routes - fx. Netbeui eller IPX/SPX.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : jens

Dato : 22-12-02 12:15

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og Problemer med at køre et internt netværk løses let ved at køre en
> protokol der ikke routes - fx. Netbeui eller IPX/SPX.

du har ret med messenger, men det er ikke umuligt med nat, og da en del har
net via en udbyder der natter, så er det alligevel bøvlet, med hensyn til
ipx/netbeui mener jeg det er ligeså nemt at sætte sig ind i èn protokol, som
det er at bruge flere forskellige.
min udbyder skal ikke da ikke bestemme hvordan jeg bruger mit net.
og slet ikke hvilken protokol det skal køre på.

(jeg ventede på at få bredbånd i 2.5år fordi jeg ikke ville acceptere TDC`s
betingelser.)

mvh jens som intet har imod at få direkte mails

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 22-12-02 14:08

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
[Snip]

> [...]
> min udbyder skal ikke da ikke bestemme hvordan jeg bruger mit net.
> og slet ikke hvilken protokol det skal køre på.

Jeg har i lang tid anbefalet TDC Bredbånd til mange privatkunder, for så er
der ikke bøvl når sønnen lige skal spille cs med kammeraterne eller se
en-eller-anden spilserver op ;) (eller sende filer med mirc osv osv)

> (jeg ventede på at få bredbånd i 2.5år fordi jeg ikke ville acceptere
TDC`s
> betingelser.)

Huh, det var lang tid ;)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-01-03 09:24

> TDC`s

På arbejde ventede vi i årevis på at TDC ville levere da de ikke havde
ledigt kobber og det tog dem lang tid at komme med filterløsningen så de
kan dele kobberet med telefonien. Nu vil vi bare gerne have opgraderet
vores gamle analoge central til en moderne der anvender isdn, men tdc
kan ikke levere adsl delt med isdn "derude". Så det bliver nok noget med
at vi må lade en af de analoge "hænge" bare for at køre adsl over den.
(Den analoge vi har til faxen deles med alarmen - så den kan hælder ikke
anvendes til adsl). Vi har et "større internetfirma" som nabo, så måske
det nemmeste bare er at "smøre" en system admin der til at vi lige
trækker et kabel på tværs i 3.sals højde....

Privat venter jeg stadigt (og sætter min lid til sonofon og fwa - så det
kan godt blive en lang ventetid endnu ...)

/A

Fra : cybs

Dato : 22-12-02 17:17

> [...]
> op til de 2 PC´ers netkort.
> Dette skulle være alt hvad jeg har brug for.
>
> Er dette korrekt, jeg synes alle snakker om en router ??

Hmm... Jeg har da to computere, der deler den samme
internetforbindelse, uden at eje hverken switch eller router.
Kan i hvert fald lade sig gøre hvis bare en af computerne
kører windows XP - jeg ved ikke med tidligere versioner.
Eneste ulempe er at computeren med internetforbindelsen
skal være tændt for at den anden kan komme på nettet.

MVH

cybs

Fra : Shinko Olsen

Dato : 22-12-02 18:40

Hej cybs

Det lyder godt. Hvordan har du fået det sat op?. Jeg har selv prøvet
forgæves.

Mvh

Claus

Fra : complex@pc.dk

Dato : 22-12-02 19:21

en switch, og installere netBEUI
vipti !!!

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk

kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : cybs

Dato : 22-12-02 21:08

<complex@pc.dk> skrev i en meddelelse news:kh0c0vkus7dsb8pc80jmmfdgdq631lm41l@4ax.com...
> en switch, og installere netBEUI
> vipti !!!

Nej, jeg har ikke engang en switch.

MVH

cybs

Fra : jens

Dato : 23-12-02 00:17

<complex@pc.dk> skrev i en meddelelse
> en switch, og installere netBEUI
> vipti !!!

ja man kan jo også sætte dobbeltstik i en stikkontakt og så trække forlænger
ledninger rundt i huset, men det bliver det ikke den rígtige måde af.
flere protokoller giver større fejl mulighedder da programmerne har flere
måder at gøre tingene på.

> Med venlig hilsen, Lars
> www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
>
> kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

og her kan jeg tilføje at man kan spare sig fattig.

mvh jens

Fra : cybs

Dato : 22-12-02 21:25

"Shinko Olsen" <shinko.olsen@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3e05f8bc$0$224$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej cybs
>
> Det lyder godt. Hvordan har du fået det sat op?. Jeg har selv prøvet
> forgæves.

Øhm... Det hele er faktisk indbygget i WindowsXP
(home edition). Jeg fulgte bare "guiden
netværksinstallation" og valgte at "dele en
internetforbindelse".

Mit kabelmodem er tilkoblet via USB - desuden
har vi netkort i begge computere, og et
cross-over kabel imellem dem - ikke andet (-:

MVH

cybs

Fra : jens

Dato : 23-12-02 00:19

> [...]
>
> Mit kabelmodem er tilkoblet via USB - desuden
> har vi netkort i begge computere, og et
> cross-over kabel imellem dem - ikke andet (-:

det er en nem måde at gøre det på.
men en standard guide opsætning er aldrig optimal.
og jeg stoler ikke på Gates evner til at vælge hvad jeg skal kunne eller
ikke kunne med mit net.

mvh jens

Fra : jens

Dato : 22-12-02 19:17

> [...]
> Eneste ulempe er at computeren med internetforbindelsen
> skal være tændt for at den anden kan komme på nettet.

det kan man godt, men det koster resoucer fra den der deler forbindelsen.
og larm fra en tændt pc.
men igen er det et spørgsmål om hvad man vil med sit hjemmenet.
man _kan_ også køre med campingvogn med en kadet 1.3, det bliver det ikke
optimalt af.

mvh jens som leger meget med netværk

Fra : cybs

Dato : 22-12-02 21:06

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse news:au4vj1$8ms$1@news.net.uni-c.dk...

> "cybs" <cybs@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> det kan man godt, men det koster resoucer fra den der deler forbindelsen.
> og larm fra en tændt pc.

Enig, og det er osse en midlertidig løsning her i
huset. Men jeg syntes ikke, TDC's support er
meget bevendt, hvis de ikke oplyser om denne
simple mulighed. Det er i øvrigt samme historie
med deres bredbånd/kabelmodem:

Citat:
"Med WebSpeed har du to muligheder for sætte
dit private netværk op: Én ekstra offentlig,
dynamisk IP-adresse eller en router."

Og begge dele vil de sjovt nok gerne sælge mig (-:

> men igen er det et spørgsmål om hvad man vil med sit hjemmenet.
> man _kan_ også køre med campingvogn med en kadet 1.3, det bliver det ikke
> optimalt af.

Det er nu ret optimalt at jeg kan komme igang
for småpenge, før jeg er færdig med at overveje
fremtiden (-:

> mvh jens som leger meget med netværk

Så er det heldigt, at vi har dig her!

MVH

cybs

Fra : jens

Dato : 23-12-02 00:26

..

> [...]
> huset. Men jeg syntes ikke, TDC's support er
> meget bevendt, hvis de ikke oplyser om denne
> simple mulighed. Det er i øvrigt samme historie

hvilken support ???

> Citat:
> "Med WebSpeed har du to muligheder for sætte
> dit private netværk op: Én ekstra offentlig,
> dynamisk IP-adresse eller en router."

jeg bruger nu en anden metode.
men min metode koster så også en ekstra switch til ca en 300...
hvilket jeg ikke mener er fråds, jeg har kostet en del på pcèr og net og
forbindelse til ydernettet, så er de 300 fra eller til ikke til at få øje
på.
men der er selvfølgelig folk der køber en bil til 400000 og bagefter brokker
sig over at der ikke var for 100kr benzin på.

> Og begge dele vil de sjovt nok gerne sælge mig (-:

jaja de lever af at sælge ting og sager jo.

> Så er det heldigt, at vi har dig her!

det er nu nok ikke alle der er enige i den betragtning ))

mvh jens

Fra : cybs

Dato : 23-12-02 04:31

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse news:au5hli$8k6$1@news.net.uni-c.dk...

.....................jeg syntes ikke, TDC's support er

> hvilken support ???

Hej Jens!

Jeg tænkte både på den første post i tråden.
og på det, jeg selv citerer. Men det er ikke værdigt
til at kaldes support, nej!

> jeg bruger nu en anden metode.

Ja, jo osse mig, for tiden (-:

Spørgsmålet er så, hvad min blivende løsning
skal være - så jeg kan:
1: slippe for at ha flere computere kørende
end nødvendigt,
2: forhåbentlig få min gamle windows95 maskine
på nettet også,
3: flytte filer og spille spil på hjemmenetværket.

En router, går jeg ud fra, men min tillid til TDC er
ikke så stor, at jeg uden videre springer ud og
køber den, de anbefaler og forhandler:

"TDC Kabel TV forhandler en ZyXEL Prestige
304 router, som koster 1.295,00 kr"

Så jeg er skam meget nysgerrig efter at høre,
hvordan du, og andre, har indrettet jer!

Jeg har som sagt to ret nye maskiner med
windowsXP home edition - den ene er en bærbar
- og så en ældre fyr med windows 95 - (og den skal
IKKE opgraderes!) Og så altså webspeed via
kabelmodem.

Forslag modtaget med tak!!

MVH

cybs