koldrøget ederfugl
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 21-12-02 20:31

Juledavs!

Jeg har engang smagt koldrøget ederfugle bryst uhmm... og når man selv
har en røgoven så kunne det jo være fedt at prøve at koldryge nogen
bryster selv men er der nogen her i gruppen der har en god opskrift på
det?

Fik 3 ederfulge med hjem fra Juelsminde idag men jeg giver ikke en
hu.... fis for de vejrudsigter, de lovede 3-8msek og det blæset mindst
10 msek. til middag

P.S der skulle vel ikke være nogen der har link til noget aktuelt
vejrdata over juelsminde området? dmi har kun Djursland, Assens og
gniben men jeg har indtryk af at der er store forskelle på de afstande.

Mogens Dyhre Hansen
Troutfarmer community <http://www.troutfarmer.dk/>

Fra : J Nielsen

Dato : 21-12-02 22:54

On Sat, 21 Dec 2002 20:31:28 +0100, "Mogens Dyhre Hansen"
<mogens[removethis]@svend-bent.dk> wrote:

> [...]
>har en røgoven så kunne det jo være fedt at prøve at koldryge nogen
>bryster selv men er der nogen her i gruppen der har en god opskrift på

Både varm- og koldrøget edderfugl er en herreret! Jeg har et par venner der
sysler med hjemmerøgning, de støtter sig begge til "Kringelbachs salte- og
røgebog."

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Aske

Dato : 21-12-02 23:54

hej Mogens her skal du få min egen opskrift til julefrokostens clou.
Koldrøgning af Edderfuglebryst (Grå sølv-og sildemåger er også gode)

Det anbefales at lægge kødet i lage 6 til 10 timer, og derefter aftørres og
luft tørres det i et par timer, pas på spyfluer, brug evt. fluenet, eller
køleskab.

Forslag til lage.
½ rød Tuborg eller Gammel Carlsberg
1d l. vand
75 gr. mørk farin
75 gr. salt
1 tsk allehånde
1tsk friskkværnet peber
2 kryddernelliker
1 fed knust hvidløg
1 gr salpeter for mørning

Lagen skal koges sammen, men være kold før kødet lægges i.
ved 25 - 30º bør røgningen vare 48 timer, det er bare guf !
god appetit og god Jul
aske

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens[removethis]@svend-bent.dk> skrev i en
meddelelse news:3e04c17c$0$47074$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...