Hjælp! - Starter ikke efter opgradering
Fra : Tau

Dato : 21-12-02 20:14

Hej

Håber der en venlig sjæl der kan hjælpe, da jeg er ved at være desperat.

Har netop købt følgende:

Bundkort ECS Elitegroup K7S5A
CPU AMD K7 Athlon XP 2200+
CPU køler

Hertil benytter mine gamle SDRam133 - 384 Mb

Jeg har både Win98-dk og WinXp-uk installeret.

Når den begynder at indlæse WinXp, går den i stå med følgende fejl
"fastfat.sys missing or currupt"

Når den begynder at indlæse Win98, går den i stå med følgende fejl "Windows
beskyttelsesfejl. Du skal genstarte computeren".

Endvidere kan følgende oplyses:
- Det samme sker i fejlsikret tilstand
- Den dør også, hvis jeg prøver at geninstallere Windows.
- Alt virkede før opgradering
- Temperaturen er OK ca. 50 grader.

Med venlig hilsen

Tau

Fra : Sven

Dato : 21-12-02 20:24

> [...]
>
> Endvidere kan følgende oplyses:
> - Det samme sker i fejlsikret tilstand
> - Den dør også, hvis jeg prøver at geninstallere Windows.

Lyder lidt som en ramfejl. Hvis du har een klods med 256 MB ram, så prøv at
køre med kun denne ene, samt tjek din BIOS, at den er sat til default
timing.
Når/hvis dette virker kan du jo altid senere begynde at "tune"

Sven

Fra : Tau

Dato : 21-12-02 20:44

Hej Sven

Tak for dit svar - måske er du inde på noget af det rigtige, og kan måske
redde julen for mig.

Jeg har som du foreslog pillet noget ram ud, og nu får jeg ikke nogen
fejlmeddelse, men...

Win98 starter nu op og begynder også at lede efter nye hardware - bundkort
mm. - så der nok ok.

WinXP kører hele vejen igennen med genstarter inden den når helt frem til
Windows-skærmen.

Jeg vil være dig taknemlig, hvis du kan komme med endnu et bud.

Med venlig hilsen
Tau

Fra : Sven

Dato : 21-12-02 21:07

> Jeg vil være dig taknemlig, hvis du kan komme med endnu et bud.

Jeg skal gerne prøve.
Gå i BIOS og vælg By SPD eller hvad ram-styringen nu hedder i din BIOS. Det
er en indstilling der gør, at bundkortet læser en lille chip på din
ram-kreds, og derefter sætter al timing op til, hvad ram-fabrikanten
anbefaler. Har du gjort dette, er der nok ikke så meget mere mht ram at
gøre.
SVJH har dit bundkort mulighed for både at køre med SD og DDR ram. Har du så
en indstilling til PCI-busmasteren i BIOS til om du kører med det ene eller
andet? Det kan nemlig også være en PCI Latency der ikke står optimalt til SD
RAM, men hvad du evt. skal sætte den til ved jeg desværre ikke.
Under alle omstændigheder .... held og lykke. Og God Jul

Sven

Fra : o&u

Dato : 22-12-02 00:26

Du kan da ikke bare skifte bundkort med et helt nyt chipset og så
regne med at alt kører:

- windows 98 skal have drivere, enten i form af kilde-cd'en hvormed
den blev installeret eller cd der følger med bundkort
(sis var ikke udbredt da win98 blev udgivet)
- windows xp skal igennem en repair. Efter F8 i en ny installation af
xp får du for 2. gang valget Reparer (repair). Vælg det og fortsæt
installation, så beholder du alle programmer du havde installeret,
m.m.

Eller alternativt til begge: nye installationer, som iøvrigt er det
bedste.

mvh

John

Fra : [4130] Co@ch

Dato : 23-12-02 00:09

Har lige en kommentar til det med ram fejl.

ECS K7S5A er kendt for ikke at "handle" rammene korrekt, hvis der bruges
begge SDram slot'ne.
Måden at løse det på, er at bruge DDR ram istedet.

mvh
Bri@n

Fra : ta

Dato : 22-12-02 14:30

Tak for hjælpem - det var rammen, det var galt med, men nu kører det.

Jeg er godt klar over, at en opgradering kan give problemer, men jeg havde
desværre ikke mulighed for at afsinstallere de gamle eneheder, da
opgraderingen skyldtes et dødt bundkort.

Mvh.

Tau