Mikroovn
Fra : Jimmy

Dato : 21-12-02 16:46

Hej

Jeg har en mikroovn, der nok er en 10 år gammel.

Min har imidlertid altid varmet ydersiden først og aldrig berørt det
inderste af en klump frossen kød.

Andre mikroovne jeg har prøvet har rent faktisk varmet indefra og ud.

Findes der to typer eller er min bare underlig?

Mvh
Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-02 21:07

Jimmy skrev:

>Jeg har en mikroovn, der nok er en 10 år gammel.
>Min har imidlertid altid varmet ydersiden først og aldrig berørt det
>inderste af en klump frossen kød.

Rent gæt:
Din ovn er fra før teknikken var udviklet ordentligt?

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 21-12-02 22:14

Bertel Lund Hansen skrev:

> Rent gæt:
> Din ovn er fra før teknikken var udviklet ordentligt?

En mikrobølgeovn overfører energi ved at sætte vandmolekylerne
i svingninger med et elektrisk felt. Hvis det skal være effektivt, skal
det vel være med svingninger omkring vandmolekylet resonansfrekvens.
Der kan derfor ikke være de store forskelle mellem forskellige
ovnes grundlæggende virkemåde.
Forskellene må være i spredningen af mikrobølgefeltet, og ikke i evnen
til få varmen til at opstå længere inde i madvarerne. En bedre spredning
af varmen i overfladen af madvarerne, vil give den bedre mulighed for
at trænge ind i.

- det var mit gæt!

Ivar

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-02 23:23

Ivar skrev Lørdag den 21. december 2002 22:13 i dk.videnskab:

> [...]
> evnen til få varmen til at opstå længere inde i madvarerne. En
> bedre spredning af varmen i overfladen af madvarerne, vil give den

Ja, men forskellige stoffer har forskellige evne til at omsætte
microbølgerne til varme, således kan man opleve at der bliver
varmest inde i mitten.

Ivar Madsen

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-12-02 18:03

Ivar wrote:

> En mikrobølgeovn overfører energi ved at sætte vandmolekylerne
> i svingninger med et elektrisk felt.

Korrekt.

> Hvis det skal være effektivt, skal
> det vel være med svingninger omkring vandmolekylet resonansfrekvens.

Den myte vil bare ikke dø!

Hvis vands resonansfrekvens var ved 2,45 GHz, så ville det yderste lag af
vandmolekyler absorbere hele energien. Det giver en *meget* dårlig
varmefordeling. P.g.a. vandmolekylets opbygning vil vand have flere
resonanspunkter alt efter hvilken akse bliver anslået. Vandets fase er også
vigtig da antallet af frihedsgrader er forskelligt.

Resonansfrekvenserne ligger mindst en faktor 10 højere end 2.45 GHz.
Grunden til at denne frekvens blev valgt var at den var frigivet til
industriel brug. Det betyder dog intet at optagelsen er dårlig, da bølgerne
bare bliver reflekteret tilbage af væggen på den anden side af materialet
der skal opvarmes.

> Der kan derfor ikke være de store forskelle mellem forskellige
> ovnes grundlæggende virkemåde.

Grundlæggende set, nej.

> [...]
> til få varmen til at opstå længere inde i madvarerne. En bedre spredning
> af varmen i overfladen af madvarerne, vil give den bedre mulighed for

Jeg gætter på at forskellen ligger i effekt, opvarmningsmønster,
spredningen inde i selve ovnen og evt. lækage fra ovnen.
--
PeKaJe

Fra : torben

Dato : 27-12-02 16:14

Hej Peter
Hvilke andre resonanser er der at tænke på mht. vand, er det muligt at sætte
eks ilten i svingninger, og er det det der sker. Hvorfor er det et problem
at det kun er overfladen på vandmolekylet der sættes i sving, (hvad er
overfladen ? elektronen???)
Mvh Torben

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 21-12-02 22:56

On Sat, 21 Dec 2002 16:46:17 +0100, "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote:

> [...]
>
>Andre mikroovne jeg har prøvet har rent faktisk varmet indefra og ud.
>
>Findes der to typer eller er min bare underlig?

Vores er omkring 8-9 år gammel.

Den varmer på samme måde, hvis det er et stykke frossen kød.

Jeg tror det må have noget med at effekten er højere, så det yderste
lag tør op, og da det er vandmolekylerne der "kommer svingninger", vil
ydersiden blive varmest.

Hvis du sætter effekten ned (eller periodisk tænder og slukker), vil
varmen nå ind til midten (vores har denne optøningsfunktion).

Hvorfor kan man egentlig ikke varme grøn(lang)kål i en microovn? Det
er meget varmt når vi tager det ud, men et minut efter er det nærmest
halvkoldt (og det er ikke kun det yderste der er varmet op).
--

/Dan MOrtensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-12-02 04:52

> [...]
> er meget varmt når vi tager det ud, men et minut efter er det nærmest
> halvkoldt (og det er ikke kun det yderste der er varmet op).

Det er nu nok kun varmt yderst, varme kan ikke sådan have flere kvaliteter
og holdbarheder, men varmeindholdet kan være lille hvis vandindholdet er
det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen